DAMMIG halm!

S

StallFlickan

Halmen i vårat stall är jätte dålig det är nästan rena dammklumpar. Och om man ska strö ut det till hästen så blir man å hosta och ett tjockt lager med dam på händerna. Ibland är den också möglig. Vad ska man göra?? Är det farligt?? Bytte till spån igår. Men mina föräldrar vill inte att jag ska ha det. Å jag vill inte ha en dammalergisk häst..
 
Strö ALDRIG med halm som är möglig eller jätte dammig!!!! Mögelsporer kan förstöra luftvägarna på en häst fortare än man tror... Och som argument till din aföräldrar kan du dra upp att de förmodligen inte skulle låta dig sova (eller själva heller) i ett mögelskadat rum...
Titta på gamla trådar om hosta så får du mer information.
 
Tycker som föregående svar.
Släng ut halmen omedelbart! Det är stor risk att hästen får hosta av halmen.
:eek:
Spån är mycket bättre och om den skulle damma så är det bara att vattna den.
Varför vill dina föräldrar inte ha spån?
 
Säger som övriga använd inte halmen. det är ett helvete att ha en hosthäst.
Ett förslag att ge dina föräldrar till att inte använda halmen är att det blir MYCKET dyrare och krångligare med vet besök och vet räkningar för hosthäst än att köpa spån ett par månader nu (om det är en ekonomisk fråga). Vill dina föräldrar att hästen dska stå på halm kan du ju be dom om hjälp att skaffa annan halm utan mögel i.
Tyvärr hjälper det nog inte att bara du skaffar egen halm är halmen så dålig som du säger så sprids möglet i hela stallet så egentligen skulle du få alla andra att förstå faran med halmen eller flytta därifrån.
 
Men om det inte skulle vara mögel då, utan jord som kommit med. Är det lika farligt?
 
Har slutat med halmen nu och har spån. Halmen är värkligen piss :mad:
 
Undrar också!

Vi har haft en hel del dammig halm i vinter, inte allla balar men många, inget mögel men väldigt smulig halm. Hur illa är det? Ägarna använder halm från sina egna fält så de är kappast intresserade av att köpa in annan halm.
Menar att det beror på vilket sädeslag det kommer ifrån och om det varit torrt :confused:

Hjälper det om man köper spån till sin egen häst så att den åtminstone inte står och äter av den dammiga halmen?

hur mycket kostar spån i månaden ungefär? (Hästen är lite halvgrisig och vi bor i Malmö.)

Tacksam för svar!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 860
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 461
Senast: Leeelot
·
Hästvård Som rubriken nämner, är det någon som har testat/har något annat strö än halm i sin ligghall (vi har snarare liggskjul med en öppen...
2
Svar
20
· Visningar
4 806
Senast: Corax
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 038
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp