Dammfritt foder till havreallergiker?

caballus

Trådstartare
Vad ger ni till era hästar som blir helt knasiga i bollen av havre, och som dessutom inte dammar?

Söker med ljus och lykta efter ett färdigfoder som inte är pelleterat och som möter ovanstående kriterier, till häst som ändå har lätt för att bli överenergisk, och svårt att lägga på hullet?

Helst ett foder man slipper blöta, och mixa i annat i, förutom mineraler och andra tillskott vid behov.

Igår köpte jag in Fibergi Normal till min pålla, och började introducera detta i små mängder. I dag så hoppar pållan över staketet för att ta sig ut och springa för att bli av med all energi :smirk:
Det dammar ju inte, verkar väldigt bra, men innehåller havre, våran största fiende.

Har även provat Dodson & Horrells Pasture Mix Musli, vilken vi var väldigt nöjda med, men finns dessvärre inte att få tag på i trakten.

Hippo?
Mustang?
Eggersmann?
Andra?

Kraffts Musli är värdelös, därmed struken från listan.

Nu får pållan Hösilage så mycket hon vill äta, kornkross (dammar), betfor (måste blötas) och jag står utan musli :confused:

Tacksam för alla förslag ni vill dela med er av :bow:
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

VARFÖR så anti pelleterat foder? Det finns ju ett otal pelleterade foder som möter alla dina kriterier? Dvs inte dammar, inte behöver blötas och är havrefria. Och gillar du inte pellets så blöt upp den, du måste ju ändå blöta betfor så varför inte blöta pelletsfoder då med??
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Varför är krafft Musli värdelös?

Hippo har ju en musli och så även Fibergi, testat dom?
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

du har ju eggersmans, muslin är ganska så "blöt"...vil du ha typ fibergi så har dom strukturmixen...jag gillar eggersmans...
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Alexandra_W skrev:
VARFÖR så anti pelleterat foder? Det finns ju ett otal pelleterade foder som möter alla dina kriterier? Dvs inte dammar, inte behöver blötas och är havrefria. Och gillar du inte pellets så blöt upp den, du måste ju ändå blöta betfor så varför inte blöta pelletsfoder då med??

Det är just för att jag vill slippa blöta betforen som jag söker andra alternativ till detta ;)
Inget kul när maten fryser fast i hinken :eek:

Ge exempel på några pelleterade foder som möter mina kriterier då, om det verkar bästa alternativet så är jag villig att prova, givetvis!
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

CosmicQueen skrev:
Varför är krafft Musli värdelös?

Hippo har ju en musli och så även Fibergi, testat dom?

Jag vill ha ett foder som jag Inte måste blanda ut med ett annat kraftfoder (som kornkross etc) just för att kornkrossen dammar.

Hur är Hippo och Fibergi Musli? Kan man ge det som enda foder?
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

martha skrev:
du har ju eggersmans, muslin är ganska så "blöt"...vil du ha typ fibergi så har dom strukturmixen...jag gillar eggersmans...

Idiotin i det hela är att det inte finns någon i trakten som saluför varken Eggersmann (än så länge) eller Mustang, D&H mm

För Eggersmann hade varit mitt förstahandsval, har haft bra erfarenheter av detta foder tidigare. Men kanske du vet någon i min trakt som säljer dessa?
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Dynavena finns också..
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

caballus skrev:
Jag vill ha ett foder som jag Inte måste blanda ut med ett annat kraftfoder (som kornkross etc) just för att kornkrossen dammar.

Hur är Hippo och Fibergi Musli? Kan man ge det som enda foder?

Du BEHÖVER INTE ge havre till Kraffts Musli. Du kan ge det som enda foder OM det passar till ditt hö. Detsamma gäller ALLA foder. Det är HÖET och inget annat som bestämmer om man kan ge det ensamt eller ej.

Så passar Krafft Musli med dina hövärden kan du ge det och inget mer (ev mineraler då).

Sen, om kornkrosset dammar skulle jag bli skeptisk, jag har både kornkross och havrekross och det dammar inte minsta lilla.
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Såvitt jag kan förstå så är Hippo Musli ett helfoder och kan ges som enda foder tillsammans med hö. Men däremot Fibergis musli måste man komplettera med korn el havre såg jag nu...

Kolla här:

Klicka på "sortiment" och sedan på "Hästfoder."

http://www.svenskafoder.se/dj/index.htm
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Jag köper odals kornkross eftersom det är det jag har att välja på, och tyvärr så dammar det. :mad:

Och jag gillar inte kraffts musli heller, eftersom det också dammar.

Mina hövärden? Ingen som ens haft en tanke på att analysera hösilaget som 3 hästar delar på, så vi får köra den där uråldriga varianten med ögonmått. ;)
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

caballus skrev:
Jag köper odals kornkross eftersom det är det jag har att välja på, och tyvärr så dammar det. :mad:

Och jag gillar inte kraffts musli heller, eftersom det också dammar.

Mina hövärden? Ingen som ens haft en tanke på att analysera hösilaget som 3 hästar delar på, så vi får köra den där uråldriga varianten med ögonmått. ;)

Då kan du ge vad fan som helst, du har ingen som helst aning iaf och det kan bli en katastrof oavsett foder.
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Hej!
Mina hästar får Spillers musli. Den lilla pigga 2-åringen får deras Cool Mix - tycker det fungerar perfekt. Rekomenderas varmt.

MVH / Fia

PS Ett tips är att faktiskt analysera grovfodret då det är i princip omöjligt att se vad det innehåller! Det är mycket lättare att hitta rätt kraftfoder då.
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Har också haft en "havreknäpp" häst och för den hästen fungerade D&H PastureMix alla tiders. Men det är ju svårt om du inte har återförsäljare i närheten.

Många verkar tro att bara för att fodret är en müsli så är det havrefritt, men så är ju inte fallet. Hippo Müsli t.ex. som någon nämnde här innehåller havre.

Utöver alla havrefria foder som redan tipsats om här ,har Red Mills ett foder som heter Cool´n Cooked Horse & Pony Mix och alltså är havrefritt, har dock ingen egen erfarenhet av det.

Bor du väldigt avigt till? I så fall får du väl dammsuga omgivningarna på foderförsäljare och se vilka olika sortiment som finns och sen välja foder utifrån det.
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

har du inga värden på höet så kan du likagärna BARA ge hö.. skippa ALLT kraftfoder, då slipper du tänka på om det är havre i eller om det dammar..
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Eftersom höet oftast ligger på för lite protein så kan jag inte i praktiken hålla med om ditt råd även om du i princip har rätt.
PL
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Ja, mitt hösilage innehåller bara 26% smrp så jag har lagt till hackat strå för att få upp proteinhalten. Nog är det värt pengarna att veta vad höet/silaget innehåller. Att sedan på våren se att hästen tappat alla muskler är inte roligt. En analys går på cirka 5-600 kr tror jag. Det jag köper är analyserat av säljaren.
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Alexandra_W skrev:
Då kan du ge vad fan som helst, du har ingen som helst aning iaf och det kan bli en katastrof oavsett foder.

Det kan bli en katastrof även om man sitter och räknar på varenda lilla decimal :smirk:
Jag har aldrig stått i ett stall som haft analyserat foder, och gissa vad? Min häst har överlevt i hela 8 år på att bara bli fodrad med ögonmått. Jag räknar på ett medelhö, och ser då ungefär hur mycket kraftfoder och mineraler hon skulle behöva för att täcka sina behov av att bli riden och strosa i hagen, utan att tappa hull.

Tack för ditt svar, men du har faktiskt varken anledning eller rätt att vara spydig mot mig för att jag har valt att inte analysera mitt hösilage och leva med miniräknaren i handen.

Ska vi diskutera detta vidare, är du välkommen att PM-a eller starta en helt ny tråd :idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har funderingar på att ställa min häst på nån typ av färdigfoder, men har aldrig gett det tidigare. Han alltid gett lusern, korn, havre...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp