Dammallergi

Sv: Dammallergi

förstår inte riktigt hur du menar? om hästen hostar kan det vara ett tecken på dammallergi. Även tung/pipig/väsig andning kan vara ett tecken.
Men hostan kan uppträda olika från individ till individ, vissa hostar då dom står och går i hage och box, medans andra bara hostar i igångsättningen då dom blivit varma i ridning eller körning.
hur och när dom hostar säger heller inget om hur mycket slem dom har utan en häst som hostar mycket kan ha lite slem och vice versa..

en veterinär brukar göra ett klämprov vid struphuvudet för att se om en hosta går att reta fram, men detta går inte på alla hästar och man måste veta exakt hur man skall klämma..

misstänker du bronkit?
 
Sv: Dammallergi

säkraste sättet att kolla är att gå ned med kamera i halsen, endoskopi. görs på Atg eller större veterinärstationer.
 
Sv: Dammallergi

Vi fick använda halm som var lite dammigt i typ 2 dagar (var tvungna, hade inget annat och nytt var på väg). 2-åringen hostade när vi strödde och han var inne i stallet, ingen annan häst reagerade, han har också det senaste reagerat när vi har sopat stallgången på kvällarna när han har varit inne. Vi har inte användt ridhuset som för övrigt är väldigt dammigt denna årstiden så där vet jag inte om han hostar. Har märkt enstaka gånger då han hostat i hagen då det varit dammigt där, och då har inte de andra hästarna reagerat.

Om man tar ut veterinär som misstänker något sånnt som ska vidareundersökas på vet.klinik, ersätter försäkringen det då?
 
Sv: Dammallergi

om hästen inte hostar konstant utan bara dyker upp under de tillfällen då den bara varit extra utsatt för dam så skulle nog inte jag bemöda mig med att ta ut veterinär, utan då skulle jag i första hand se till att inte utsätta hästen för damm såsom dammit hö/halm , sopning osv

fortsätter inte hostan då skulle inte jag oroa mig, men jag skulle ändå behandla hästen med försiktighet vad gällande damm, för det låter ju som ett varningstecken att han reagerar vid dammiga tillfällen, med det sagt så betyder det inte att han behöver ha slem osv utan han kan bara vara känslig..
fortsätter hostan trots det så ska du absolut kolla upp det, dock tror jag inte att det går upp till självrisken, det har då inte gjort det för mig då jag varit in med min häst, runt 900 kr går det på med undersökning(endoskopi) på atg. sen kommer medisin utöver ifall sådan skulle behövas men det täcks väl inte utan försäkringen hur som helst så vitt jag vet..
 
Sv: Dammallergi

Det hade varit lite annorlunda om folket i stallet kunnat respektera att inte sopa, strö m.m när hästarna är inne. Det ska sopas efter varje person som har mockat, även om någon häst är inne. Nu har vi iallafall inte dammig halm längre, men visst ströddes det med den när vissa hästar var inne. Konvalicenter måste ju vara inne men man kan iallafall hålla sig till att sopa en gång kan man tycka!!

Men jag tror att det blir till att byta stall, detta kommer aldrig att fungera. Tur att han ska ut på bete på Lördag och få gå så länge han bara kan gå där.

Man blir ju helt nervös, men fram tills på lördag får jag hoppas att de respekterar att inte sopa när han är inne.

Tack för hjälpen
 
Sv: Dammallergi

det är ren idioti (ursäkta uttrycket) att man nödvändigtvis måste sopa stup i kvarten då hästarna står inne, har man en häst som har bronkit, eller bara är känslig så spelar ju medisinering ingen roll för förutsättningen för att medisinering skall funka är ju att man gör sitt bästa för att hålla miljön runtomkring hästen bra oxå..

sen vet man att sin häst är känslig, eller rent av har bronkit så är ju lång daglig utevistelse a och o(minst 12 timmar). blöta spånet alt torv samt ett bra torrhö(om hästen inte har uppenbarliga problem med hosta i så fall hösilage) och om det nu måste sopas så blöt golvet före sopning.

det är bra att du är noga med din häst, och tar det på allvar, det är jobbigt om det gått så långt att man måste medisinera det är bätte att förhindra att hästen får massa slem i halsen i onödan bara genom att hålla efter i miljön!

men veterinär tycker jag absolut inte att du behöver ta ut om inte hostan fortsätter, onödig kostnad om det inte behövs ;)
 
Sv: Dammallergi

Jo, jag tycker också att det är idioti, värst är väl att det är ett tävlingsstall.

Han äter hösilage. Sen äter han pellets, vilket foder är bättre till dammkänsliga hästar? Musli?

Denna hästen är en lång historia, redan som 4 månaders föl så visade det sig att han var känslig mot för kraftigt gräs, där var det också något som inte höll balansen i förhållande till vattnet??
När han kom hem till mig som 6 månaders fölis så blev han rejält lös i magen av korn och betfor, allt foder han ska äta behöver lång invänjning, men betfor och korn kan man nog vänja in livet ut.

Förra året på betet fick han åka hem 1a augusti pga diareé, det var gräset som var för kraftigt igen, sen har han lite småproblem med sina hovar, de är torra, har testat vattenbad m.m sen växer de väldigt fort. Har även haft något problem att hålla hullet.

Allvarligt talat så funderar jag på att åka upp med honom till helsingborg för en utredning, det får kosta vad det kostar. Men det är ju något han inte tål imed den magen, men frågan är bara vad det är?
 
Sv: Dammallergi

fibergi är bra för damkänsliga hästar, även musli, men enklast är ju att bara blöta den kraft hästen ändå är van att äta.. min häst har ätit både havre och korn och det går hur bra som helst bara den blöts.
Pellets har jag svårt att tro ska vara så dammig, så där tror jag inte att du behöver oroa dig, det är ju inte det damm man ser med ögat som är det "farliga"

angående med magen så överlämnar jag till någon annan att svara då jag aldrig haft problem på detta område..

en ordentlig undersökning är ju aldrig fel, men i första hand skulle jag nog rådgöra veterinären över telefonen innan jag bokar ett besök.
 
Sv: Dammallergi

Naw stackare, det låter jobbigt....

Skönt att han ska få komma iväg på bete nu, men hur tror du magen klarar det? Jag håller tummarna för att det ordnar sig.
 
Sv: Dammallergi

Fibergin är jag inte speciellt nöjd med, men vilka muslifoder finns det utan korn i? Att han är van vid pellets gör nog inte så mycket då han ändå ska på bete och efter betet ska han ändå vänjas in på nytt och ta steget närmre ett så dammfritt liv som möjligt.

Jo jag tänkte ringa till helsingborg och fråga vad de anser, men frågan är om det är så akut så jag ska vänta med att släppa på bete eller ta det efter betet?
 
Sv: Dammallergi

Jag HOPPAS att magen klarar det, annars blir jag ledsen för hans skull. Kan ju byta till ett magrare bete annars kanske.
 
Sv: Dammallergi

Han ska gå i tygelsjö, vid havet!

Var är det Etan går?
 
Sv: Dammallergi

Oki men det blir nog väldigt skönt för honom, du kan ju hålla bra koll också på honom.

Etan går i Löberöd. Han är ledarhingst nu och har fått grannens sto att brunsta också. Dom andra fattade inte ett dugg men Etan tittade in till henne hela tiden :D.

Jag får väl ett helvete när jag får hem honom....
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 775
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
Svar
8
· Visningar
1 296
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp