dammallergi

Sv: dammallergi

Har haft. Hostar, snorar. Åtgärd = hösilage eller blött hö, dammfritt spån eller torv, utebox är det allra bästa eller lösdrift. Annrs är riktigt bra ventilationett måste för dammallergi-hästar! Är av den uppfattningen att mediciner inte hjälper något vidare i det här fallet mer än kanske något luftrörsvidgande om det är riktigt akut.

Min ponny var också dammallergiker. Eller rättare sagt, han var överkänslig mot damm, eftersom han utvecklat kvickdrag hos sin förra ägare. Symptomen han hade var hosta. När det var som värst hostade han dygnet runt och behövde medicin. För att hålla honom symptomfri stod han i en utebox. Dammigt hö, havre eller spån blöttes innan han fick det. Ett tag hade vi papperströ, som är helt dammfritt. Dessutom fick man tänka lite extra när man red, var vägen/paddocken dammig fick man undvika den eller rida sakta.

Min unghäst är dammkänslig. Yttrar sig i att hon inte kan stå på halm eller äta hö, då får hon hosta.

Åtgärd: Bytte halmen mot dammavskiljt spån och höet mot hösilage. Jag bytte för BÅDA hästarna och dammsanerade (dammsög) hela stallet efter minsta spår av hö och halm.

I övrigt behövde jag inte ändra något då jag har kallstall med lika bra luft som ute, de går ute 12 h per dygn etc. Men har man inte så suverän stallmiljö innan så är VENTILATIONEN och FRISKLUFT A och O förutom att dammsanera.

Hosta och speciellt när man först startar upp på en ridtur. Viktigast är att låta hästen vara ute i friska luften så mycket som möjligt. Kanske behöver stallet ses över, vent öppnas upp eller borras fram (eller byta stall helt). Sedan får man se över fodret som redan sagts, men stallmiljön är oftast boven. Det skall till riktigt dåligt hö om en häst blir dålig när den står i ett välventilerat stall. Då är det ju ändå en sådant hö som man inte skall ge överhuvudtaget.

En häst som börjar hosta blir ofta i framtiden extra känslig med, så råd bot så fort som möjligt.

Hälsning Maja

Som alla andra skriver här: hostar mycket, långdraget liksom från fötterna. Förstår du. Inte bara host, host utan riktigt djup hosta. Snora kan dom också göra. Min gjorde det efter lång tid. Tjockt grönt äckligt.
Vi gjorde iordning några boxar i logen med högt i tak. Gick över till hösilage och blötte allt annat foder som han fick. Ändrade utetiderna till minst 12 timmar per dag. Då blev han bra igen. Hostar inte alls längre. Står på halm ute i boxarna. Detta är ingen utebox men däremot ett kallstall.

Den vanligaste orsaken till COPD/kronisk hosta/bronkit är inte damm utan en allergisk reaktion mot mögelsporer, föresträdesvis från fodret. Symptomen är just hosta, vitt eller genomskinligt snor, hostar vid igångsättning, flankandning och vid långt framskridna fall sk kvickdragsfåra och andningssvårigheter. En häst med kronisk bronkit är dammkänslig, men dammet i sig är inte den utlösande faktorn till sjukdomen.
Det finns också en sommarvariant där man misstänker pollenallergi som utlösande faktor.

Det viktigaste är att undanröja orsaken till problemen, vilket nästan alltid innebär att man byter grovfoder och bäddmaterial (pappersströ är dt allra bästa, därefter kommer torv). Det gäller att se till att hästen kan andas frisk luft, därför rekommenderas lösdrift eller utebox. I vissa fall krävs slemlösande och/eller luftrörsvidgande medicin, ibland även kortison för att dämpa den allergiska reaktionen.

Grönt snor tyder på en bakteriell infektion och bör behandlas med antibiotika för att inte ge förändringar i luftvägarna.

TantEster skrev:
Den vanligaste orsaken till COPD/kronisk hosta/bronkit är inte damm utan en allergisk reaktion mot mögelsporer, föresträdesvis från fodret. Symptomen är just hosta, vitt eller genomskinligt snor, hostar vid igångsättning, flankandning och vid långt framskridna fall sk kvickdragsfåra och andningssvårigheter. En häst med kronisk bronkit är dammkänslig, men dammet i sig är inte den utlösande faktorn till sjukdomen.
Det finns också en sommarvariant där man misstänker pollenallergi som utlösande faktor.

Det viktigaste är att undanröja orsaken till problemen, vilket nästan alltid innebär att man byter grovfoder och bäddmaterial (pappersströ är dt allra bästa, därefter kommer torv). Det gäller att se till att hästen kan andas frisk luft, därför rekommenderas lösdrift eller utebox. I vissa fall krävs slemlösande och/eller luftrörsvidgande medicin, ibland även kortison för att dämpa den allergiska reaktionen.

Grönt snor tyder på en bakteriell infektion och bör behandlas med antibiotika för att inte ge förändringar i luftvägarna.

Liten påkoppling till sista raden. Min lilla dam (unghästen) är dammkänslig (vet inte om det är en allergi än, jag tänkter inte prova och se) just pga bakteriella infektioner som blev lite för mycket för lungorna. Hade lunginflammation (bakteriell) tre veckor gammal, sen när vi var på klinik när hon var 4 månader fick hon med sig en virusförkylning hem. SOm tyvärr gjorde att en bakteriell luftvägsinfektion och bihåleinfektion fick fäste (var bakterierna kom från, kliniken eller de som naturligt finns i närmiljön vet jag inte) och sen var det klippt, för att få bort den sista kvarvarande hostan efter den infektionen fick jag byta höet mot hösilage (till spån hade jag bytt av praktiska skäl redan innan).

Så TROTS 12 h per dag ute och kallstall med samma luft som ute och grovfoder av bra kvalitet var det tyvärr klippt.'

Har sen två gånger provat ge henne hö, med hosta som resultat. bara någon enstaka liten host, men det har räckt för jag ska hålla mig till hösilaget och spånet och behandla henne som en dammallergiker och inte chansa.

Den vanligaste orsaken till COPD/kronisk hosta/bronkit är inte damm utan en allergisk reaktion mot mögelsporer, föresträdesvis från fodret. Symptomen är just hosta, vitt eller genomskinligt snor,

Men damm var det när det gällde min häst iaf.
hostar vid igångsättning,
Ja, vid galopp hostar hästen väldigt mycket. Senare blev det när hästen även stod i hagen.

Det viktigaste är att undanröja orsaken till problemen, vilket nästan alltid innebär att man byter grovfoder och bäddmaterial (pappersströ är dt allra bästa, därefter kommer torv). Det gäller att se till att hästen kan andas frisk luft, därför rekommenderas lösdrift eller utebox.
I vissa fall krävs slemlösande och/eller luftrörsvidgande medicin, ibland även kortison för att dämpa den allergiska reaktionen

I början fick min häst allt detta hela vintern. Innan vi förstod vad det var. Först trodde vi att det var en envis förkylning. Hästen var så dålig att han började att blöda näsblod till och från också.

Grönt snor tyder på en bakteriell infektion och bör behandlas med antibiotika för att inte ge förändringar i luftvägarna
Grönt snor fick han iaf. Och antibiotika eftersom vi trodde att han var förkyld bara. Så han kanske både var förkyld och var dammallergisk. :smirk: Väldigt dålig var han iaf.

Jag tror att dammallergi och bli allergisk mot mögelsporer är helt skilda saker. Jag vet en häst som är allergisk mot mögelsporer och den hästen reagerar på ett annat sätt.

Senast ändrad:

Min häst har lätt dammallergi. Ingen hosta, men bukandas till och från och andas tungt.
Kollades i luftvägarna i höstas och dom var helt rena iaf.

Hon har mkt utevistelse, ca 12 h/dag. Det är nog den allra största anledningen till att hon hållit sig bra i vinter.

Sedan får hon bra hygieniskt hö, dammfritt krafftfoder och blåst kutterspån.

Min egna häst har inte dammallergi men en häst jag känner har det.
Vet inte rikigt vad som den visat för sympton (stavning? ;))....
men vi sopar inte i stallet när hästarna är inne så att det inte yr upp damm och så vattnar dom hö och spån.

Hejsan!
Mitt tips är: köp en pro-aqua!

Min valack lider/led av kronisk hosta... jättejobbigt då jag tävlade en hel del, och när våren kom så kändes det inte så populärt att ha en hostande häst på dressyrbanorna (han hostade litegrann i början, sen var det lugnt mellan, för att sedan hosta på slutet av ridpasset igen) såhär höll han på somrarna igenom... ända in på höstkanten, tills den fuktiga luften kom tillbaka.

MEN, så började jag på ett nytt jobb, som försäljare åt en städmaskin, pro-aqua, en luftrenare med en massa andra roliga finesser som bara använder sig av vattenfiltrering, inga torrfilter som på en vanlig dammsugare som smutsen, möglet, dammet fastnar i och som sprutar ut allt skit man dammsugit upp igen. Så jag köpte väl mig min egen pro-aqua för att hålla rent hemmavid (är själv astmatiker) och denna maskin gör ren min säng, för att slippa alla äckliga kvalster som jag inte heller tål, och då jag använder den som luftrenare märkte jag själv hur bra jag sov efter bara en natt, när luften var renad och jag inte dragit i mig en massa dam, sporer och snusk.

Så självklart kom jag på den brillianta idén att prova på hästarna i stallet och det gjorde jag, givetvis under en lång tid för att få ett ordentligt resultat, och det fick jag. Han hostar nästintill ingenting alls nu för tiden. och det är en helt annan häst i fråga, han är mycket piggare och fräschare, och jag har ingenting annat att skylla på än min pro-aqua.

Finns även en borste för att använda på din häst, som suger in allt stöv, så in häst inte behöver andas in detta, inte du heller för den delen. Det enda du behöver är 3 liter vatten varje gång, och detta tömmer du ur efter användning :) Själva "dammsugarslangen" är 5 meter lång, så du behöver inte ha din maskin nära hästen alls.

och självklart kan du använda din maskin i hemmet också, jag har aldrig sett eller använt en såhär bra dammsugare, den tar upp allt! och rengör mattor, hästtäcken osv, fläckar eller inte. med BARA VATTEN!!! dvs inga kemikalier.

Läs gärna på själva
http://aromatechab.se

Jag som säljer maskinerna bor i Hedemora, Dalarna
kan i viss mån röra mig en bit härifrån.

Tänk på din hästs bästa!
Hör av er på:
070 302 61 96
Nathalie

Menar du kvickdrag? jag hade en häst med det lösningen är om det är lindrit bara att släppa hästen på lösdrift med bra hö annars kan det krävas medinsering

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 275
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
31
· Visningar
1 924
Senast: EZMK
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
583
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?