Dämapande foder

Bison

Trådstartare
Min stora pålle har blivit galet het i samband med stall o foderbyte.
I gamla stallet åt han hö nu äter han silage, han var så tunn när han kom o vi har kämpat att få honom i fint hull, efter en massa neddragningar äter han 2 kg korn o o inte ens 1/2 kg havre, men han är fortfarande överpigg.
Finns det ngt foder man kan ge som är mer dämpande?

Sv: Dämapande foder

en ide vore att testa att ta bort havren helt, och bara ge korn.

annars kan man ge magnesium till hästar med hög hjärnaktivitet.

Jag har en donna som varit väldigt pigg. Men henne ger jag Kornkross och Krafft groov "Den gamla". Testade den nya men den blev hon helt stirrig.
Skulle aldrig råda någon att ge mer korn än 30 -40 % av hela kraftgivan då det kan ställa till det i magen för hästen. Har för mig att det e pga stärkelsen. Men det kan du söka på.
Sen har hon fri tillgång på hösilage och om hon faller ur får hon även olja ca 1 dl.

Så krafft groov och kornkross e mitt förslag!!

Lycka till och hoppas att det löser sig.

Ps. Sen är ju majs ett bra allternativ för havre. Sätter sig inte i huvudet som det kan göra på känsliga hästar.Ds

Vad är det för värden på silaget och hur mycket får hästen utav det? Hur mycket väger han?

jag har inga värden, olika balar hela tiden... Han får 16 kg ibland mer, han väger 550kg.

har tagit bort nästan allt nu, men jag rädd att han ska falla ur igen, nu är han så rund o fin, vill inte att han ska bli sådär hemsk som han va när han kom :(

Du kan ju prova att ge olja som inte lika lätt sätter sig på huvudet. Sök här inne för det finns flera trådar om att fodra med olja. Finns även bra saker att hämta genom att Googla på det. Bl a SLU har en del om att fodra med olja.

har tagit bort nästan allt nu, men jag rädd att han ska falla ur igen, nu är han så rund o fin, vill inte att han ska bli sådär hemsk som han va när han kom :(

ok, men eftersom du inte vet värdena på silaget är ju lusern ett bra komplement för att säkra proteinintaget. bra för pållar som lätt faller ur hull.
mitt vbl som var extremt mager när han kom är gödd på lusern,hö,korn,kli och betfor.
nu är han kanonfin i hullet ;) och jag har fortsatt med lusernet (och det andra)eftersom inte jag heller har analys för att vara på den säkra sidan.

Kutta ut havren helt, ge något havrefritt hel-foder, ca 1 kg, och använd lucern+olja för att hålla hullet på honom.

Nu rids min inte särskilt hårt just nu, men han får hö, ca 10-11kg, 6 liter lusernhack, 1 l vetekli och 1,5 l havrefri müsli (eggersman), och han är go och rund.. :p

Senast ändrad:

han får nu 2 kg luzern hackat strå o 2 dl olja, det har han fått sen jag köpte honom.

Tips på bra foder som är lätt tillgängligt utan havre, han äter inte pelleterat foder, kräsen herre :P

Min häst är kräsen, och blir virrig i kolan av havre.

Jag ger honom hestekraft som är havrefritt, dessutom ger jag krafft groov 90, men det gillade ju inte din

Så hestekraften rekommenderar jag! 2kg / dag ger jag min och 1 1/2 kg krafft groov.. :)

Mina får som sagt Eggersman müsli. Finns massa olika sorter och alla är utan havre! :) Jättebra foder.

Det finns en uppsjö av havrefria foder. Tror alla foder tillverkare har minst en variant. Vet att till och med Granngården numera har havrefritt fullfoder. Så kolla där du brukar köpa ditt foder och se vad du kan få tag på för sort/sorter. Kan kanske vara beställningsvara om det inte är många som använder det, men borde gå att få tag på.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 337
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 538
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka