Dåligt vänstervarv

C

clarinho

Jag har ett svenskt halvblod som är helt fantastisk i höger varv, men i vänster varv blir han typ spänd. Han vill heller inte böja sig på volten, vilket han gör superbra i höger varv. Något tips för att träna upp detta?

Sv: Dåligt vänstervarv

kolla så hästen är fräsch. om det är sån enorm skillnad på varven är det troligt att den har problem i kroppen. jag skulle ta ut en ET tex.

kolla tråden om "detta med böjning" på Klassiskt

sitt inte och njut for mycket i hoger, han behover mycket ridning i vanster, skolning for att bli liksidig.

Hur kommer det sig att han ar sa oliksidig? alltid varit sadan och vad har du gort for att forbattra?

Jag och min häst har samma problem. Vi är jättesneda båda två - jag på grund av knäproblem, hästen på grund av min sneda ridning (troligen).

Nu ska vi behandlas båda två!

För det första skulle nog jag iallafall tagit ut en tandläkare, hade nämligen nästan samma problem med min unghäst i våras, gick jättebra i vänstervarv men ville knappt svänga i högervarv. Vi tog ut tandläkaren till honom och efter det har han fungerat utmärkt i båda varven!

Annars kan du ju försöka rida mycket serpentiner och liknande övningar..

Det behöver inte vara ngt fel på hästen, det är väldigt vanligt med oliksidiga hästar.
Jag gissar att du även har problem med att få ett jämnt stöd å bettet? att han tar mer stöd i vänster än höger?
Du måste jobba för att stärka upp den svaga sidan, alltså höger i ditt fall.
Jobba för att höger bakben ska arbeta lika mycket som vänster gör.
Nyttiga övningar är tex öppna, tempväxlingar, mycket övergångar.
Det är väldigt viktigt att man inte försöker "tänja" eller dra ut den starka vänstersidan utan fokus ska läggas på lösgörande arbete och som sagt att stärka högersidan.
En bra övning är att rida på volt i vänster varv, led (observera led, inte dra) mjukt med innertyglen, flytta svagt utåt för innerskänkeln och fånga upp stödet på yttertyglen.

Även viktigt att inte fastna i det ena varvet, viktigt att rida lika mycket i båda varven.

Sen så är det självklart bra att stärka hästen överlag, klättra, hoppa studs osv.

Det kommer ta tid men med tålamod och hårt arbete så ska du se att det ska ge resultat!

Lycka till!

Tänderna ska kollas inom den närmsta veckan. Tack för hjälpen.

jag skulle råda att du kollar dig själv hos en osteopat ellerliknande. jag har liknande problem själv då jag är svagt vridet i bäckenet vilket gör att jag sitter fel i sadeln om jag inte tänker riktigt noga hela tiden. Så fort jjag hamnar rätt så går hästen fint i vänster. Du har inteliknande problem fast tvärtom i höger att han/honlätt blir förböjd? för isåfall skulle jag tro attdet hänger på dig faktiskt.

osteopat ärtyplikandekiropraktor fast dejobbarmer med musklulaturen att den ska ligga rätt och byggas jämnt deknäcker inte. En del görmen inte min. Hon anser bara att kroppen ska få lite hjälp på traven ibland att komma i balans, bli rak och jämn i muskulaturen typ.
Det är helt underbart närman är hos henne typ som massage fast ändå inte, somnar varje gång:o

Jochanda: Jo alltså både jag och hästen är bättre i höger varv. Det har alltid kännts 'bekvämare' att rida i höger varv, och jag har pratat med hästens f.d ryttare och hon sa att han var 'bättre' i höger varv..

Till alla: Jag har kämpat på med massa varierade ridvägar och krumelurer. Inte suttit och verkligen försökt böja igenom honom. Och då har det faktiskt kännts bättre. Det har liksom lossnat efter en stund. Så jag får nog bara fortsätta och kämpa på!

Tack för alla tips!

Jag har ett svenskt halvblod som är helt fantastisk i höger varv, men i vänster varv blir han typ spänd. Han vill heller inte böja sig på volten, vilket han gör superbra i höger varv. Något tips för att träna upp detta?

Din häst, om den är frisk, är antagligen inte heller superbra i höger varv.
En häst blir aldrig bättre än den sämsta sidan.
Du är antagligen lurad, och din hästs vänstersida i höger varv är antagligen inte loss alls.

Det kan vara så i höger varv att vä bog sticker ut åt vänster, den är alltså inte under hästen. När du sedan byter varv till vänster, sticker bogen ut på samma sätt, fast då in mot mitten och hästen upplevs, med rätta, som den inte går vare sig att böja eller svänga.
Han böjer sig superbra i höger men antagligen enbart för att vä bog får sticka ut och risk finns att hästen inte har stöd i hö tygel, han är alltså förböjd i hö sida.

Utöver det tar din häst antagligen inte och spårar, hö bak är inte under och vä bak går utanför.

Lösa antaganden, jag vet, men antagligen rätt.

Ifall att det skulle vara såhär; har du då några bra tips på ridövningar? Just nu rider jag väldigt varierade ridvägar, men har du några konkreta tips?

Hästen i fråga är väldigt pigg och framåt, och det känns ibland som att han vill springa ifrån arbetet om man säger. Men jag ska även tillägga att framsteg redan har gjorts.

Ifall att det skulle vara såhär; har du då några bra tips på ridövningar?

Om det skulle vara så...
... så har du en del arbete, det tar tid och man bör få hjälp av en instruktör. Ibland är det svårt att känna om hästen man sitter på spårar, det kan kännas rätt men är fel.

Finns massor med övningar ex lossa vänstersidan i höger varv, se till att få stöd i ö tygel och ta in vä bogen under hästen samtidigt som hö bak inte går gå utanför kroppen. Man kan t.o.m felställa lite.

I vänster varv får du helt enkelt med innerskänkel ta in vä bog, utan att fö den delen vare sig förböja eller låta hö bog åka ut.

Hörnpasseringar, så att säga utan riktiga hörn av bana eller ridhus. Rak häst, rakt spår, halvhalt, sväng vä med innertygel-ytterskänkel, rakrikta direkt med yttertygel- innerskänkel, fram lite, gör om.

I högervarv gör du tvärtom. Rak häst, halvhalt, innertygel( hö) samtidigt ytterskänkel svänger hö, rakrikta med yttertygel- innerskänkel, rid fram.
Börja i skritt tills det fungerar ok och de ska vara 90 grader.

Om det är så att hö bak inte spårar med får du i vä varv, med ytterskänkel se till att hålla hö bak på plats och kanske t.o.m putta in vä. bak lite.

Givetvis ska du som någon nämner se till att hästen din är frisk, men du kanske, vid uteridning känner att han är fräsch.

Nu tänkte jag trycka iväg detta men som tur var läste jag igenom ovan innan, alltså det är svårt att förklara, och det finns massor mad övningar OCH det är svårt att veta bara på en förklaring, ibland är det svårt bara av att se utan man behöver känna på hästen.

Valet står mella ej skicka och inte skicka och jag skickar, men lova, ta det som en ledtråd och som sagt var, det finns massor av bra, säkert bättre övningar, kanske någon annan hakar på, det vore rätt intressant. Vänl.G

Tack för hjälpen.

Jo, jag har också kommit underfund med att det vore bra att ta hjälp av instruktör.. Att läsa en text kan ju vara lite svårare :)

Jo frisk är han, det märks vid annan typ av ridning. Tidigare ryttare har också sagt att han alltid varit lite "krånglig" vänster.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 689
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
968
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka