Sv: Dåligt vänstervarv
Ifall att det skulle vara såhär; har du då några bra tips på ridövningar?
Om det skulle vara så...
... så har du en del arbete, det tar tid och man bör få hjälp av en instruktör. Ibland är det svårt att känna om hästen man sitter på spårar, det kan kännas rätt men är fel.
Finns massor med övningar ex lossa vänstersidan i höger varv, se till att få stöd i ö tygel och ta in vä bogen under hästen samtidigt som hö bak inte går gå utanför kroppen. Man kan t.o.m felställa lite.
I vänster varv får du helt enkelt med innerskänkel ta in vä bog, utan att fö den delen vare sig förböja eller låta hö bog åka ut.
Hörnpasseringar, så att säga utan riktiga hörn av bana eller ridhus. Rak häst, rakt spår, halvhalt, sväng vä med innertygel-ytterskänkel, rakrikta direkt med yttertygel- innerskänkel, fram lite, gör om.
I högervarv gör du tvärtom. Rak häst, halvhalt, innertygel( hö) samtidigt ytterskänkel svänger hö, rakrikta med yttertygel- innerskänkel, rid fram.
Börja i skritt tills det fungerar ok och de ska vara 90 grader.
Om det är så att hö bak inte spårar med får du i vä varv, med ytterskänkel se till att hålla hö bak på plats och kanske t.o.m putta in vä. bak lite.
Givetvis ska du som någon nämner se till att hästen din är frisk, men du kanske, vid uteridning känner att han är fräsch.
Nu tänkte jag trycka iväg detta men som tur var läste jag igenom ovan innan, alltså det är svårt att förklara, och det finns massor mad övningar OCH det är svårt att veta bara på en förklaring, ibland är det svårt bara av att se utan man behöver känna på hästen.
Valet står mella ej skicka och inte skicka och jag skickar, men lova, ta det som en ledtråd och som sagt var, det finns massor av bra, säkert bättre övningar, kanske någon annan hakar på, det vore rätt intressant. Vänl.G