Det är fint att du har en så starkt tro på Trafikverkets underhållsprioriteringar. Här finns lite kuriosa för nattkröken. Förvisso från 2016 men så jäkla mkt har inte hänt senaste åren.
Detta är alltså en huvudåder för personbilstrafik och tung trafik från övre Norrland till Nordnorge. En liten nätt sträcka på 42 mil på svenska sidan. Det går naturligtvis inte att jämföra vägar i Norrlands inland med vägar i tätbefolkade storstadsregioner varpå sifferstatistik blir ganska intetsägande, mer intressant vore procentuell statistik sett till antal fordon.
https://www.kuriren.nu/nyheter/kiruna/onodiga-olyckor-pae10dodens-vag-8704893.aspx
"
E10:an. Den är klassad som en av Sveriges farligaste vägar.
Onödiga olyckor på E10 – ”Dödens väg”
GÄLLIVARE Räddningstjänst och polis anser att E10:an måste åtgärdas. ”Det är för många onödiga olyckor”, säger Benny Blom, räddningstjänsten.
Vägen har länge klassificerat vägen som en av Sveriges farligaste. I november 2013 beslutade huvudskyddsombudet för sjukvården i Kiruna att stoppa alla ambulanstransporter efter E10:an. Vägens standard var så dålig att ambulansen knappt tog sig fram. ”Vi kan inte utsätta patienterna och vi kan inte utsätta vår egen personal för faran att ligga på den vägen,” sa Ann-Katrin Fredlund Stålnacke till Kuriren då.
Men vägen har inte blivit bättre. 19 människor har förolyckats efter E10:an de senaste fem åren.
– Vi har haft problem med sträckan härifrån till Skaulo. Vi får höra mycket om lastbilar som möter varandra och att backspeglarna går sönder när de kommer för nära varandra, säger Benny Blom.
– Då är det något som är fel. Det skulle aldrig hända i Stockholmsområdet, säger han.
Speciellt besvärlig blir E10:an vintertid då den blir smalare och spårigare.
– Man måste verkligen ta det försiktigt, anpassa hastigheten efter vägens skick. Men man måste börja prioritera E10:an, säger han.
Men någon breddning av vägen planeras dock inte i dagsläget. Maria Nordström, planerare på Trafikverket, säger att de kommer bredda de delar där stigningsfält eller mitträcke byggs, men i övrigt finns inga planer på breddning.
Det kommer många klagomål på hur vägen är skött, gällande snöröjning och spårig väg. Hur kontrollerar ni att entreprenörerna sköter sina åtaganden?
– Trafikverket utför ”tredjepartskontroll” där snöröjningen kvalitetsbedöms. Under de sista två till tre åren har Trafikverket även satsat på att åtgärda sträckor som har spår i beläggning. Förutom att det ger en bättre sommarväg så underlättas även plogning när underlaget är jämnt, säger Maria Nordström.
Vad gäller olycksstatistiken på E10:an, svarar Åsa Viklund, regional säkerhetschef på Trafikverket, så här:
– De vanligaste olyckstyperna är singel- och mötesolyckor. Där vi har mindre trafik per dygn har vi högre andel singelolyckor och där vi har mer trafik ser vi att andelen mötesolyckor ökar. Detta är inte unikt för E10 utan är ett välkänt trafiksäkerhetssamband. Viltolyckor med dödlig utgång är relativt ovanligt trots att det sker en del olyckor där vilt är inblandat, säger Åsa Viklund.
Är det någon del som är mer olycksdrabbad?
– Vi kan inte, när vi tittar över tid, se att någon del sticker ut och framträder vad gäller antalet olyckor. Olyckorna är relativt jämnt fördelade över hela vägen, säger Åsa Viklund.
– Givetvis är hastigheterna avgörande för vilka konsekvenser en olycka får. Ju lägre hastighet desto större chans för fordonsföraren att kunna reagera på oförutsedd händelse men även om något händer mildras konsekvenserna vid lägre hastigheter."
-------
Jag tänker att du skulle kunna göra en studie genom att ta semester denna årstid och bila runt i norrländsk glesbygd för att själv uppleva det pittoreskt gemytliga i att puttra på i anpassad hastighet längs vägarna, du har all tid i världen om du håller lämplig hastighet dvs 50 km/h mil efter mil. Lägg till avstånden och det blir snabbt märkbart hur roligt det vore att pendla till ett jobb på de premisserna.
Ja, staten vill nog på detta sätt snabba på avfolkningen av glesbygd då få människor kan leva och verka på detta sätt i längden