Dåligt väder för föl

Rotterö

Trådstartare
Hur gör ni med sto och föl.
Hur länge får sto och föl vara ute när det regnar.
Nu har ju det regnat varje dag i stort sett.
I dag skall vi på dop. Låter de stå inne. Det vräker ner regn. Men mamma sto gillar inte vara inne.

Berätta gärna hur ni gör.

Sv: Dåligt väder för föl

När mitt föl var 3 veckor så åkte dom på bete och då var det dygnet runt utevistelse som gällde.
Men innan dess så var dom ute om det var hyfsat väder. Vid ösregn fick dom vara inne, men om det bara duggade fick dom komma ut korta stunder, så fölis kunde gå in och ligga torrt då jag ej hade skydd i hagen.
Men jag hade nog tur med vädret, behövde inte ha dom inne en hel dag en enda gång.

vi har våra inne vid regn, vill inte riskera att dom får lunginflamation, vilket dom får ganska lätt av det här vädret när dom är nyfödda, de äldre fölen 2 ånader och mer får vara ute ca 2 timmar vid dugg regn, men aldrig vid ösregn, regnar det fler daga i rad så får dom komma ut varannan dag för att lufta sej, men dom med små föl bara max en timme..

Nu på sommaren är det ingen fara om dom har skog eller annat skydd att gå in i, tycker det pjoskas alldeles för mycket när det regnar och då måste alla hästar in, även föl...

Det har ju regna konstant i 5 dagar lite uppehåll bara.
De har varit ute på dagarna inne nätterna. men i går stog dom inne till 1330 ut till 19 ca. Inne hela dagen till18 i dag. Men i dag får dom stå ute på natten. Nu får de stå i grushagen. Betes hagen blir förstörd när det regnat så mycke. De trampar upp allt.
Ska se om det går att släppa dom på tisdag.
Vädret måste bli bättre nu
Mina har ju gått på bete i 3 veckor. Så nu är det lite krongligt med gräset. Plockar men inte i de stora mängderna somhon vill ha.

Panter skrev:
Nu på sommaren är det ingen fara om dom har skog eller annat skydd att gå in i, tycker det pjoskas alldeles för mycket när det regnar och då måste alla hästar in, även föl...

det fins inget skydd för våra föl, så därför får dom gå in och jag pjoskar helre än att få en fölunge som dör i lungiflamation

Jag försöker intala mig själv att föl över två-tre veckor klarar sig "i alla väder".... men sedan kan jag gå upp vid tretiden för att i spöregn springa ut och ta in alla hästarna... :crazy:

Thats me...

Något man nästan aldrig ser här i Sverige som dock används flitigt i många andra länder är regntäcken på fölen. Ganska konstigt att det används så pass lite här med tanke på vårt klimat. De vuxna får på sig regntäcken men fölen som borde vara känsligare de springer bara. Varför används inte regntäcken på föl här ?

Min fölis är född 25 april och jag har precis hämtat hem dem från hingsten.

Nu går de ute dygnat runt om det inte hällregnar. De har mkt träd för både sol och regnskydd.

Annars är jag som Ancan....vaknar jag av att regnet öser ner så springer jag ut och tar in alla hästarna :o :D

Har hört att en fölunge som är några veckor gamla klarar av regn i ett dygn sen bör de få komma in och torka upp. Men då är det viktigt att de har något att söka skydd under så de inte står i en helt öppen hage. Det räcker med träd. Detta är vad en gammal "häst-farbror" berättat

Är fölis helt färsk så ser jag helst att de har någonstans att gå in ifall det regnar - mina ston hatar regn så de går gärna in i lösdriften så fort de svarta molnen börjar hopa sig. Numera är min fölunge fem månader och klarar sig bra ute i regnet - han är tuffare än mor sin och skuttar glatt runt - dyvåt medan mamma står under tak och tittar på....

*smyger in en fråga*
När anser ni att fölet är så pass "starkt" att det kan gå ute i regn utan att det blir panik?

Hej
Jag frå¨gade min veterinär.
Han sa att om de är födda ute och varit ute då.
Så klarar dom av mer.
Min gubbe föddes ute. Var ute de första dagarna . Det var då mycke kallt på nätterna. Har haft honom inne bara 3nätter sedan han föddes. Då regnade det konstant i 5 dagar.
Kyla är bättre än fukt.
Mina har inget tak att gu under. han är i dag4 veckor.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 040
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar