Dåligt skött bädd?

_Runaway_

Trådstartare
Okej, om jag förstått det hela rätt angående bädd, så ska den vara REN och torr för hästen at ligga på? Man lägger ren halm uppepå när man tagit bort skiten? Jag såg en "permanentbädd" förra veckan, eller ja, det var tre stycken i samma stall. Föär mig var det en riktigt dåligt mockad box helt enkelt! Halmbädden var genomblöt, det luktade apa och det stack rejält i näsan när jag skulle hjälpa min kompis mocka. (Det var inte hennes box).
Jag antar att det inte är så en bädd ska vara? Eller har jag missförstått det hela?

Sv: Dåligt skött bädd?

För mig är en bädd det du skrev först, bädden ska vara TORR överst!
Men jag har sett många exempel på det du beskriver, många har bädd och tar aldrig ut något blött och strör alldeles för dåligt :mad:

En bra permanentbädd luktar inte.
När jag har haft halmbädd har jag först haft ett litet lager med kalk, sen ca 15-20 cm spån och överst halmen.
Tar alltid ut all bajs och kiss som kommit upp på ytan, fyller vid behov på med spån om bädden blir ojämn.
Fyller på halm ett par ggr i veckan när det behövs.

Tänk på att den heller inte blir för hög, då får man minska ner den..

Dom gånger jag har haft bädd har det fungerat utmärkt... en rätt skött bädd är en bra bädd. Har haft både spån och halmbädd..

Okej. Nej det här var för mig en "åh nu får jag byta allt strö"-bädd :crazy: Stank och var genomsur.

Det är absolut inte bra för hästarna om dom har en sån bädd som du beskriver.
Jag vet, då min kommer från ett dåligt skött ställe, nu lider hon av kronisk hosta (allergi)..

Min häst står på permanentbädd, men jag har ett tjockt lager spån-torv och tar alltid bort allt bajs och allt ytligt kiss. Vill absolut inte att han ska stå på nån blöt äcklig sak!! Det är skönt med bädd, man behöver inte alls ta bort lika mycket kiss.
Det du beskriver låter hemskt :eek:. Min lunkar bara om man gräver för mycket i kisset.

Liknande trådar

Hästvård Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem? När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag...
Svar
5
· Visningar
2 153
Senast: bigganl
·
Utrustning Okej, så här är det: Vi har torvbädd till pållen men jag är osäker på om vi gör rätt. Jag tycker att folk har lite olika sätt att...
Svar
11
· Visningar
1 413
Senast: Qyenn97
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama