Dåligt sätt?

C

Citrinkatten

Igår red jag förbi ridskolan just som en grupp var på väg med sina hästar till lektionen då en stor brun häst ledd av en liten flicka fick syn på en höhög i hagen dom passerade och drog i väg med tjejen dit.

Ridläraren sprang dit högg tag i hästen och piskade upp den vilket han också fortsatte med medans han ledde den nu reält nervöst dansande kusen till ridhuset samtidigt som han skrek åt den att den skulle lära sig vet hut.

Är detta verkligen ett lämpligt sätt att hantera hästar särskilt framför en ca 10 tjejer i 8-10 års åldern:mad: .

Sv: Dåligt sätt?

Absolut inte, jag tycker det är samma sak som att slå ett litet barn som ser en godiskål, och glömmer helt plötsligt bort allt annat.....
Ser jag på mina hästar som är så snälla, kommer det ett litet barn
( som de bara älska) som ska leda/rida så händer det att hästen sätter ner huvudet och äter, är ju en ren instinkt ... det betyder ju inte att man få misshandla hästen på det sättet som du beskrev att ridläran gjorde.... Jag vet om en liten schettis på en ridskola som står i en spilta, hon bruka krypa ur grimman och gå runt i stallet, jag har med egna ögon sett skötaren slå denna lilla ponny pga det, det vore så enkelt att göra en liten grind att sätta dit istället, för att misshandla hästen....detta är min åsikt...;)

Nej det är det verkligen inte :mad:

Hur ska de lära sig att hantera hästarna med respekt om de ser ridläraren bete sig så där? Är du engagerad i klubben, vet du om h*n brukar göra så eller var det bara ett utslag av taskigt humör? Något att ta upp för styrelsen annars tycker jag.

Verkligen VERKLIGEN dåligt sätt! för det första, kan maninte läxa upp en häst för att den gör det den ska göra! nämligen äta. och verkligen inte framför så små barn. en sak undrar jag, om ridläraren hade något som helst hästsinne, måste ju personen i fråga föstå att hästen blir rädd, nervös, sprallig och tittig av sådanan saker, och att då sedan sätta upp små ryttare på hästen är ju verkligen inte ridläraranda!!!

sådant här gör mig ganska upprörd:eek:

Då tycker jag att du ska ta kontakt med ridskolechefen på stället och tala om vad du sett, säg bara att du "passerade förbi" och beskriv situationen, vilken tid det ägde rum och fråga om det h*n tycker att det är lämpligt att ge hästarna stryk inför barnen. Det är ju faktiskt inte säkert att ridskolechefen vet om vad som försigår.

Det finns ju alltid någon som skall gnälla över trådskaparen.
Trådskaparen nämde dock inga namn på varken ridskolan eller vart de har själv händelsen har skett....

Jag skulle ha gått raka vägen upp till ridskole chefen o frågat om h*n är medveten om hur en av dom anställda behandlar djuren... Enl djurskyddslagen är det misshandel av djur!

Citrinkatten skrev:
Igår red jag förbi ridskolan just som en grupp var på väg med sina hästar till lektionen då en stor brun häst ledd av en liten flicka fick syn på en höhög i hagen dom passerade och drog i väg med tjejen dit.

Ridläraren sprang dit högg tag i hästen och piskade upp den vilket han också fortsatte med medans han ledde den nu reält nervöst dansande kusen till ridhuset samtidigt som han skrek åt den att den skulle lära sig vet hut.

Är detta verkligen ett lämpligt sätt att hantera hästar särskilt framför en ca 10 tjejer i 8-10 års åldern:mad: .

Usch, sådant är bara extremt onödigt!

Svar till alla:

Han är även ridskolechef och sitter i styrelsen.

En kompis till mig var där och såg på lektioner en gång då var det en tjej som inte fick ponnyn hon red att galoppera han tog tag i ena tygel piskade på hästen flera varv i en snäv cirkel runt sig för att sen jaga ut den på spåret varken tjejen eller hästen såg glada ut efter det.

Han har också rykte om sig att vara hård mot hästarna.

Har inte särskilt mycket kontakt med ridskolan eftersom jag inte är välkommen där på grund av att jag är medryttare på en gammal travare, varge gång jag varit där har jag fått höra en massa gliringar och nedsättande ord om min älskling.
Av dom snällast är att avdankade travare endast duger på en smörgås:mad: resten går inte att upprepa.

Har funderat på var man kan anmäla det men jag tror inte stället är aktoriserat så jag vet inte hur jag ska gå till väga.

Tja, det är ju så det går till på många ridskolor...Man får hoppas att flickorna skaffar medryttarhäst (gärna fd travare!) hos nån vettig människa och får sig en tankeställare.
Jag träffade en gång en flicka, ca åtta-tio år, som stolt berättade om sin egen shettis. "Man behver bara knäcka deras vilja." Det hördes att det var vuxna som hade lagt orden i hennes mun.
Jag läxade upp ungen så hon blev lite skakis, stackarn.

Jag är rädd för att sådana här beteenden återfinns lite överallt.
Jag har alldeles för ofta sett praktiska exempel på uppfattningen "hästar måste veta sin plats och bara genom att slå och straffa dem lär man dem var skåpet och vem det är som bestämmer" eller kommentarer om hästar som bara försöker djävlas och bråka i ridningen av ren och skär illvilja och därför behöver straffas.
Det finns alltid någon representant som kan föra det vidare till någon som köper det rakt av utan att fundera närmare över vad hästar egentligen är för djur eller hur deras inlärning fungerar. Som ansvarig på en ridskola borde man veta bättre än att idiotförklara sig själv på det sättet.

(Därmed inte sagt att hästar inte ska veta sin plats, men det finns ju s a s flera vägar dit.)

det är extremt dålig stil! :mad:

samtidigt som det är lite dåligt att låta en liten tjej leda en stor häst :cool:

"När kunskapen tar slut tar våldet vid" ett gammalt ordspråk men alltid aktuellt.

Men vart ska man anmäla, till ridsportsförbundet? är inte säker på att han är ansluten eller någon djurskyddsorganisation men hästarna verkar inte missskötta varken ridskolans eller hans avelsston.:confused:

Det finns ju tydligen en styrelse, så vänd dig till ordförande i denna (om det inte är samma person) och berätta vad du sett och hört.

En annan effektiv väg att gå, är att ta kontakt med den lokala pressen. En undersökande journalist kan åstadkomma under!

Håller med övriga om det olämpliga i hanterandet du beskriver. Inte bara olämpligt, utan rent korkat och okunnigt. En person som är totalt olämplig för sin syssla. Meddela styrelsen!

LIA

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30