Dåligt samvete!!!

E

earache

Jag är en stor fjolla men ändå!

Kattungen som vi fick igår som är 9-10 veckor gammal grävde i en blomkruka idag, ju mer jag försökte ta bort honom desto mer gick han dit.

Han reagerade inte när jag försökte skvätta vatten på honom så jag hälde från mitt glas.. han såg JÄTTE ledsen ut! så gick han jätte sakta därifrån och satte sig och försökte få bort vattnet.. jag började gråta! jag tyckte sååå synd om honom!

Stackars kissen, han verkade hata mig efter det..

Han inte köpt en vattenspruta eller sprayflaska eller vad det nu kallas än.. så det var min enda utväg.. :(

Sv: Dåligt samvete!!!

Han förlåter dig snart!

Jag klippte klorna på min ena katt för första gången idag och gissa om jag fick "onda ögat" av honom sen...

Katter har en jävla tendens att se såå lessna ut när man "råkar" göra nått. men lugn bara, han förlåter dig inom kort. Bry dig inte om de, utan umgås med han precis som vanligt så kommer ahn tillslut att fatta att du är en god människa iaf.

Och han lärde sig iaf att inte gräva i blomkrukan. Man måste ta i med katter, för annars fattar dom inte..

Om ett par timmar, eller så fort han torkat, så har han redan glömt.
Jag slängde en tung bok på golvet samtidigt som jag skrek NEJ till min, då hon grävde i blomkrukan. Stackarn satte sig på arslet o fick tjock svans, men hon har inte grävt nåt mer efter det.. skrämseltaktiken brukar funka bäst. Huvudsaken är att de blir överraskade, kommer av sig o förstår att de som de gör är fel just då.

Jag har också hällt vatten från ett glas på en kattunge :angel: Jääääklar vad söta dom ser ut efter det. Man får ju nästan hjärtsnurp!

En annan katt adopterade oss. Antagligen en sommarkatt som blivit utslängd. Så hon kände sig trygg bland träden. Därför sov hon alltid i våran hibiskuskruka. Men där är ju omständigheterna lite annorlunda.

Den är såpass gammal dom borde vara när dom lämnas från mamman. Bara det att jag inte vet när det är och har totalt glömt bort hur gammal han är.. Därför skrev jag så.

Hur gamla ska dom vara då?

Det är nog det här du borde ha dåligt samvete för istället....

Att du orkar........det är fortfarande ingen lag på 12 veckor.
Rekomendation ja och dom flesta kattungar klarar sig utmärkt i den åldern. Och ja du säljer dina kattungar när du vill ... 16 veckor.

Till TS han har nog lärt sig att inte gräva mer...

/Anna

Äsch, det överlever han! Du måste ju uppfostra honom, det gjorde hans mamma ju också.

Rekomendation ja och dom flesta kattungar klarar sig utmärkt i den åldern. Och ja du säljer dina kattungar när du vill ... 16 veckor.

/Anna

Konstigt då att vi fick en kattunge från katthemme som var endas 8 veckor..
Men iofs, den mamman hade totalt övergivit den ungen..

Det är nog det här du borde ha dåligt samvete för istället....

Katterna är mogna runt 8-12 veckor.
Men det beror helt och hållet på kattungen. Man märker när dom börjar bli självständiga..
Och man får passa sig så man inte tar kattungen från mamman för sent. De är inte roligt att ha en sån katt sen.
Däremot våran lilla Maja togs från hennes mamma när hon var endast 8 veckor. Hon har inte fått några men för livet, de enda som har påverkats är hur stor hon har blivit. Hon har nämligen stannat i växten, eller så ska hon helt enkelt vara så liten som hon är. Hennes mamma var iofs rätt liten åxå..

...och vad gör dig till en sådan expert att du kan sätta dig över allt vad rutinerade uppfödare och veterinärer kommit fram till?

Man kan fö inte ta en kattunge från mamman "för sent".

...och vad gör dig till en sådan expert att du kan sätta dig över allt vad rutinerade uppfödare och veterinärer kommit fram till?

Man kan fö inte ta en kattunge från mamman "för sent".

Jo de kan man. Tro mig. Jag har en katt hemma som är de. Han togs från mamman när han var ca 18-20 veckor.
Han t.ex "snuttar" på oss människor, samtidigt som han trampar vatten, precis som om han drack mjölk ur mamman. Han är 12 år nu, och beteenderna är lika starka.
Och vad är de som inte gör mig duktig? Du känner mig inte ens, du vet inte ens om min bakgrund.

Rätta mig om jag har fel, men att de "trampar" är väl inte direkt ovanligt även som vuxna? Iaf inte vad jag fått lära mig och enligt många katter jag träffat.

Att han trampar är inget fel, men han gör de samtidigt som han "snuttar"..
Då måste man tänka efter lite och se var han egentligen har de beteendet ifrån..
Alltså har de fortfarande kvar sen han diade sin mamma..

Att han trampar är inget fel, men han gör de samtidigt som han "snuttar"..
Då måste man tänka efter lite och se var han egentligen har de beteendet ifrån..
Alltså har de fortfarande kvar sen han diade sin mamma..

Nej där är du faktiskt ute och cyklar. Det är ju därför det är viktigt att låta kattungen stanna hos mamman till 12 veckors ålder, för att hon vänjer av sin unge att dia. Mamman låter helt enkelt inte ungarna komma till längre.

//aemaria

/Anna

??:confused:

Att du tror att du vet bättre än det som etologer, veterinärer och (seriösa) uppfödare kommit fram till..

Men, ska inte kattungar vara MINST 12 veckor innan de säljs?? :crazy:

Men, ska inte kattungar vara MINST 12 veckor innan de säljs?? :crazy:

Jag tror att de uppfödare som är anslutna till Sverak har den policyn att inte sälja kattungar före 12v ålder. Vad det gäller andra "uppfödare" vet jag inte men anledningen är väl att vid 12v kan man tidigast ta en kattunge för att vara säker på att den fått allt den behöver från sin mamma.

Men
det var inte det här trådskaparen ville med tråden!!!

Din lilla kisse kommer att förlåta dig, jag lovar.
Har du ingen bild på raringen??

Lycka till med kissen!!

Liknande trådar

M
Övr. Katt Ja, nu är det så att vi har haft en katt, Simba, sen hon var kattunge, hon är nu 2 år. För 2,5 veckor fick vi en kattunge, Summer. Hon...
Svar
6
· Visningar
8 777
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Här vill jag ha ärliga svar vad ni bukare tycker! Inga påhopp och diverse saker, utan bara raka svar samt gärna lite varför ni tycker så...
Svar
9
· Visningar
2 858
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama