Dåligt samvete!!!

G

Glad67

Efter ett par veckor på härligt sommarbete så ser jag hur fin min häst har blivit.
Det är ju så här han ska se ut!!!
Rund och fin över rumpan. Lagom med hull. Glansig i päls, lycklig och glad.

Jag har verkligen försökt att fodra med både analys och med ögat, men jag ser tydligt att jag inte har lyckats denna vinter/vår.

Inte så att han på något vis varit mager, men jag ser skillnaden, Nu är han riktigt fin.

Så nu sitter jag här med dåligt samvete och tänkte höra med vad som egentligen har fattats i hans mat innan.

Han har ätit i vinter:
7 kg hö
2 kg Lucern hackat strå
1.2 kg Krafft grov
foderjäst.

Analysen har jag inte här men det var uträknat och bra till honom.
Han är 7 år, 155 cm. God kondition, tränas regelbundet både dressyrträning och hopp samt uteritter.

Skulle Ni i första hand ökat på hö, eller lagt till Lucern eller havre?
Jättesvårt detta tycker jag men vill gärna ha hjälp så jag inte sitter där med dåligt samvete till vintern.

Sv: Dåligt samvete!!!

Gett mer hö, är alltid bra så länge som det är av god hygien och kvalitet. Ge din häst fri tillgång på hö är den förtfarande för tunn efter någon månad så öka på luzern/kraftfoder.

Det man räknar ut brukar vara en bra riktlinje men ibland får man gå lite på känsla och erfarenhet.

När jag räknade ut foderstaten på min dotters väldigt överviktiga whelshmountain fick jag fram att han bland annat skulle äta 7 kg hösilage och 2.4 kg havre :rofl: , hösilaget var väl ok för vårt var väldigt blött i år men 2.4 kg havre? Tror att jag använde free farms program...

Senast ändrad:

Jag vet inte vad jag skulle gett om jag vore du, men min häst har oxå blivit ättefin på bete! Dom blommar verkligen upp...
Han var ju å andra sidan mager, fick inte i han allt höt som han behövde.
Det är ju mycket pälsen oxå, den blir ju mkt finare på sommarn ;)

Svårt att säga vilket jag skulle ha ökat på. Helst höet, men det är ju ingen idé om det är så dåligt som ditt verkar ha varit... ;)

Kanske bytt ut Grooven mot Nya Groov? Gett mera hö och kompletterat med soja? Lagt till korn?

Det finns många varianter, men det viktigaste är att du till nästa vinter vet att du ska räkna med att hästen förmodligen har ett högre behov än vad du räknade med i vintras! :)

Jag vet presic hur det är! Mitt 21-åriga sto har fått fri tillgång på hösilage, 2 l havre, 4 l krafft groov, och 2 l lucern i vår. Tyckte hon var fin, men nu på betet, åh vad PERFEKT hon är! Kan inte forskarna forska fram åretruntbeten trots minusgrader o snö? ;)

Liknande trådar

Islandshäst Ny häst (och hästras efter alla år som inbiten dressyrhästägare) och nya frågor som uppstår, hoppas någon kan hjälpa mig med...
Svar
3
· Visningar
2 011
Senast: Silvery
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 186
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 987
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?