Dåligt näringsvärde...

vildros

Trådstartare
...i hö. Ponnyn får förra årets hö som har väldigt lågt näringsvärde pga fångkänning. Meningen är också att han ska banta rejält.. :angel: Han rids inte alls mycket av olika anledningar. Jag bara undrar om det kan finnas någon fara med att få hö utan mycket näring? Han får såklart vatten och saltsten, har pyttelite gräs i hagen för sysselsättnings skull och är blank och pigg.
 
Sv: Dåligt näringsvärde...

Vad menar du med dåligt näringsvärde? Har du någon analys på höet, annars är det svårt att veta.

Faran med att ge ett hö med dåligt näringsinnehåll är att hästen kan få brister av olika slag, ex proteinbrist.

Nya rön ang fång är att det inte alls är proteinet som är boven utan stärkelse. Det är också viktigt att man vänjer in nya fodersorter långsamt till en fånghäst.

Jag tycker också att det är extra viktigt med balanserad foderstat till en fånghäst, så man vet vad den får i sig.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 739
Senast: ako
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp