Dåligt läkkött?

biffen

Trådstartare
Finns det ngn hjälp?

Mitt fullblod har trampat sig o fått sår på insidan av bakkotan. Jag försöker hålla det rent ( tvättar m vatten) o sprayar med blåspray, men det vill fasiken aldrig läka.
Det blir en tunn skorpa och ser fint ut, men dagen efter så kan det vara gojsigt o fult o jag måste börja om igen.

Har provat att helt låta det vara, men då blir det varken bättre eller sämre. Samtidigt är jag rädd att han ska få lymfangit för det har han väldigt lätt för att få.

Har även testat procellsalvan utan resultat.

Finns det nåt tillskott för att hjälpa läkeprocessen eller nåt annat bra man kan ta till?

Behandlade även 24-åriga ponnyn för ett sår som hon fått vid samma tidpunkt, det är helt utläkt nu.....

Tacksam för alla tips jag kan få.

Aloe Vera gel (99% ren aloe vera) ska verka läkande. Jag har inte själv provat men har hört från många som testat med gott resultat... Köp en tub i hälsokostaffären och kleta på :)

Ha på lite socatylsalva eller zinkpasta. Det skyddar såret och ger det lite tid att läka. Det blir som en torkad skorpa över såret.

Min häst hade ett sår på hasspetsen som gick upp när hon ställde sig upp i boxen efter att ha legat. Och jag har mkt spån till henne.. Satte på lite socatylsalva (efter duttande med helsosan som inte hjälpte så mkt) ett par dagar, och nu är det läkt. :)

Fråga din veterinär om Streptocillinsalva. Den innehåller antibiotika, så man ska inte använda den hur som helst. Men den är KANON! Det är det enda som hjälper på mitt fullblod när han får sårskador (och det får han tyvärr ofta). Socatyl som Nina83 pratade om är oxå bra, fås även den hos vet. (innehåller sulfa som är bakteriedödande).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 204
Senast: Hedwig
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 347
Senast: cirkus
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 302
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023