dåligt hull

F

fjordlovers

tips på allt som får hästar att gå upp i vikt vill jag ha.
 
vitafor, kli, luserpellets, olja vårat hösilag :eek: finns mycket mer men kom på detta just nu
 
om du bor närheten av ängelholm så säljs där ett jätte bra foder som kan få vilken häst som helst att gå upp det innehåller majs och korn och lusernpelets och melass m.m det är jättebra jag fick mina hästar att bli så tunor av det.
jag tänkte att om du har problem med att få upp din polle kanske det kan vara andra saker som avmaskning eller att den inte trivs i stallet eller något sådant det är jätte bra att kolla upp allt bara ett tips. :)
 
När min pålle behövde mer hull (han hade svårt att hålla det också) så fick han kornkross, havre och betfor. Det var när vi la på kornet som han började lägga på sig. Sedan åt han Krafft Groov istället.

M.
 
Korn, havre, pellets, müsli ger mer fett än muskler (olika, hög proteinkvot=>mer muskler, låg kvot fett). Grovfoder ger "snyggare" viktökning, men det kan vara svårt att hitta ett så näringsrikt grovfoder som behövs (jag vet ett... :angel:), det mesta hö i år är svagt på både energi och framförallt protein. Grovfodret behöver vara rikt på MJ, gärna 10-11/kg ts och proteinkvoten bör vara hög, minst 7, gärna kring 8 för att hästen ska ÖKA i vikt med muskler.
 
Re: dåligt hull *DELETED* *DELETED*

Inlägg raderat av Boj
 
Grovfoder av bra kvalitet.
Rätt avmaskning och tandvård, rätt träning.
 
Har en häst hemma som inte tål spannmål. Hon var ett benrangel för ca ett år sedan men har gått upp ca 250 kg med hjälp av bl.a Lucern-pellets och matolja + massor av hö förståss!
 
Kollar tänder och avmaskning
(Ajdå, det var någon som hade sagt det redan, :angel: )
 
Det tål att sägas många gånger.... kolla tänder och avmaskning! Och gör en höanalys, om du inte redan gjort det.

Bra grovfoder, matolja och betfor är samtliga fodermedel som är bra för hästar som har svårt att hålla hullet. Det är energin man vill åt, inte nödvändigtvis mer protein. Kvoten är viktig.
 
När ni säger det så... :) Nä, skämt åsido, vad jag menar är att det är en energikrävande process att sätta muskler. Det spelar ingen roll hur mycket protein man trycker i en häst om den ändå inte har tillräckligt med energi att bygga med. För mycket energi blir, i likhet med för mycket protein, tjocka magar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 287
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Sidepull nosdel, hur stor skillnad?
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp