Dåligt Hösilage????

F

Freeride

Hej!

Jag hade en bekant på fika här för ett tag sen och hon fråga vad jag hade för värden i mitt hösilage och hon tyckte det var dåligt

Jag trodde det var hur bra som helst

66%TS
7.5MJ
63gram smältbart råprotin
4,4 gr Ca
1,8p
17gr mg

Detta är per kg foder...är detta ensilaget dåligt???

-La andra tråden i fel-

Sv: Dåligt Hösilage????

Men sa hon inte varför hon tyckte det var dåligt? Verkar ju konstigt.

Jag hade inte tackat nej till det fodret!

Hade passat mig perfekt! Jag ger halm också ute i hagen så kvoten hade sjunkit lite lagom då. Skicka hit lite vettja! :)

Senast ändrad:

jag tycker det är ett bra hösilage...kvot på lite över 8...perfekt för mig iaf...sen om du ska föda upp fullblodsåringar så behövs det kanske mera...men det är bra värden på det ja!

Hon sa bara det verkar inge bra och så skaka hon på huvudet och jag blev så ställd så jag glömde att fråga..hon tyckte inte höet var bra heller:crazy:

Vad tycker ni om höet då???

7,5MJ
40G Smältbart råprotin
2,5G Ca
1,5G P
2G Magnesium

Jag tycker inte att det är direkt dåligt det heller, tror ni man kan ge det höet till två minishettisar????

Tacksam för svar!!

Har tävlingshästar, islandshästar och en shire på det ensilaget och sen på höet har jag tävlingshästar, avelston, d-ponny och undrar om jag kan använda det till minishettisarna också??

Nästa gång du träffar henne så passa på att fråga för det är ju alltid intressant att få veta varför hon tyckte så. :)

Höet har ju en bra kvot på lite över 6 så det tycker inte jag är så dumt det heller. :)

Minishettisar har jag ingen erfarenhet av men jag kan inte se varför det skulle vara olämpligt för dem? Även shettisar behöver ha bra näring trots att de är små. :) - men kanske de som har mer erfarenhet av det borde svara här :)

Jag ska ta och göra det!

Det var så längesen jag hade så små hästar och man hör att det inte ska vara si och så med hö till små hästar...så jag fattar noll.

Jag ska ta och göra det!

Det var så längesen jag hade så små hästar och man hör att det inte ska vara si och så med hö till små hästar...så jag fattar noll.

Mmmm men jag har läst en del trådar om just det ämnet och jag vet att det finns duktiga folk här med shettis-kunskap som kan mycket om det där.

Rent spontant tror jag att det egentligen inte är annorlunda med de små än större hästar. Dvs man räknar på vilka behov de har och utgår bl a från vikten.

Hoppas någon shettismänniska ser detta och svarar. :)

Puttar upp

Någon som kan något om mini shettis foderstater`??

Höet har ju en bra kvot på lite över 6 så det tycker inte jag är så dumt det heller. :)
Jag får kvoten till 5,33 på höet? :confused:

Vad tycker ni om höet då???

7,5MJ
40G Smältbart råprotin
2,5G Ca
1,5G P
2G Magnesium

Jag tycker inte att det är direkt dåligt det heller, tror ni man kan ge det höet till två minishettisar????

Tacksam för svar!!

Till minishettisarna passar detta hö säkert bra, men du skulle behöva komplettera med lite mer protein. Dräktiga avelsston skulle jag absolut inte ge detta hö. Ge dem ensilaget istället!

Okej då får minishettiarna det:)

Tyvärr så har jag igen val att ge dem detta hö pga av att dom total vägrar äta ensilag.

Kompletterar äve deras foderstat med lusern!

Kan bara säga att jag har två minishettisar, halvbröder och lika gamla. Dessa har precis som andra hästar väldigt olika behov. Den ene hade klarat sig bra på ditt hö. Den andre hade troligen behövt ensilaget + protein tillskott. För han har ett mycket stort proteinbehov. Så bara för att det är små hästar så är det inte annorlunda att fodra dem i förhållande till andra och större.

Jag får kvoten till 5,33 på höet? :confused:

Hmmmmm, det fattar jag inte? Jag är dålig på matte men jag får det hela tiden till lite över 6!?

Ha ha ha :rofl: :rofl: :rofl:

Nu räknade jag igen och såg vad som hänt: Första siffran på miniräknaren syns lite dåligt så jag tolkade det som en 6:a men det ska givetvis vara en 5:a! :D

Sorry! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
728
Senast: Sesca
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 359
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 970
Senast: Jeslin
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka