dåligt hö !!

Sv: dåligt hö !!

Det går bara att undvika att höet blir dammigt och mögligt genom att skörda, torka och förvara det ordentligt så att det aldrig möglar eller blir dammigt. (Något som var mycket svårt att genomföra för de flesta i somras... :( )

När höet en gång har möglat finns det inget att göra, det går inte att få bort hur mycket man än skakar eller vattnar det. Bara att slänga!

Det är mitt tips. :)
 
Sv: dåligt hö !!

Enligt mina erfarnheter nu efter att ha haft otur med 2 leveranser m mögligt hö i hö. :(
Så borde det vara att torka höet ute, sedan skulltorka och pressa eftersom vid behov.

Så gör han jag köper av nu och det verkar fungera bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 095
Senast: Zacci
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp