dåligt hö !!

Ragge_

Trådstartare
Tänk på att kolla erat hö nogrant ! Mögel ? damm ?
Är det mögel så ska ni absolut inte ge hästen det.
Damm brukar jag skaka, lägga ut och blöta !
Vad brukar ni göra ?
 
Sv: dåligt hö !!

Jag slänger ALLT dammigt och mögligt hö. Extra viktigt när jag har en bronkithäst.
 
Sv: dåligt hö !!

Men alltså - dammigt hö ÄR mögligt hö.
 
Sv: dåligt hö !!

Nej, dammigt hö är hö med dam på !! haha
Möglet kommer på dåligt hö eller hö som var fuktigt när det kom in !! Mögel är grönt el vitt "klet" i höet !! :smirk:
 
Sv: dåligt hö !!

Nej nej!
Det behöver inte vara så!!
Mögelsporer är damm...(svårt att förklara)
 
Sv: dåligt hö !!

Ragge_ skrev:
Nej, dammigt hö är hö med dam på !! haha
Möglet kommer på dåligt hö eller hö som var fuktigt när det kom in !! Mögel är grönt el vitt "klet" i höet !! :smirk:

Nej, tyvärr är det inte så enkelt. Mögelsporer är svampsporer som sprider sig och som du inte ens ser mer än som damm. Mögel kan uppkomma på helt torrt välbärgat hö om det är fuktigt väder, eller om polarn som har hö på samma skulle har mögligt hö, det sprider sig nämligen.
 
Sv: dåligt hö !!

Ragge_ skrev:
Tänk på att kolla erat hö nogrant ! Mögel ? damm ?
Är det mögel så ska ni absolut inte ge hästen det.
Damm brukar jag skaka, lägga ut och blöta !
Vad brukar ni göra ?


hmm. det här vet nog de flesta.... vad vill du egentligen komma med tråden..?
 
Sv: dåligt hö !!

Dammigt hö innebär mögel eller jord. Mögel eller jord innebär otjäntligt foder. Otjänligt foder skulle jag aldrig ge någon häst (eller annat djur), alltså åker dammigt hö på gödselstacken.
 
Sv: dåligt hö !!

Och från gödselstacken kan rådjuren äta det eller?
 
Sv: dåligt hö !!

Hej!

så kan man se på det, men det är skillnad på damm och damm. Men självklart ska man ej ge ett dammigt hö till sin häst och då menar jag DAMMIGT. Lite damm finns i stort sätt i allt hö vare sig man ser det eller ej.Det hör till när man torkar ngt :cool:
 
Sv: dåligt hö !!

Jag slänger både dammigt och mögligt hö illa kvickt.
Är mkt noga med att kolla mitt hö dagligen då jag väger upp. Har en häst med dammallergi och har dessutom haft 2 leveranser med mögjligt hö i höst. :(
Aldrig att jag skulle fodra med ett dammigt hö, som flera skrivit damm är mögel. Lukta på det får du känna, då känner du säkerligen att det luktar illa.
Och genom att blöta höet så får du ej bort dammet, du bara binder det.
 
Sv: dåligt hö !!

Visst kan rådjuren klättra upp i den stora containern och käka upp höet, dessbättre har ingen av dem kommit på den ljusa idéen att utöva denna sport (hö-i-container-klättring) utan de nöjer sig med planteringarna som innehåller "rådjursmat", fodringsstationerna för rådjursmat samt de spirande fälten i omgivningen...
 
Sv: dåligt hö !!

En konversation...:D Ville igentligen veta om någon hade nåt bra tips :P
 
Sv: dåligt hö !!

Bra tips på vaddå? Hur man blir av med damm på hö?
Ja, enda sättet att bli av med det är att SLÄNGA. :)
 
Sv: dåligt hö !!

uhm.. nej. Gud :confused: Asså på allt mellan himmel å jord haha.. skit samma !!Just forget it ..
 
Sv: dåligt hö !!

I ditt originalinlägg beskriver du hur du gör med dammigt hö, sedan frågar du hur andra brukar göra. Det framgår ingenstans att du vill ha tips på andra saker, det handlar om dammigt hö.

Det är petigt hur man formulerar sig när man skriver på internet, det blir lätt missförstånd. Var hellre övertydlig. ;)
 
Sv: dåligt hö !!

Igentligen så menade jag om nån hade tips på vad man kunde göra för att undvika mögel o damm på nåt annat sätt än dom vanliga som förmodligen alla hästägare vet om ;) Blev lite förvirrad nu när alla börjaade klaga... :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 095
Senast: Zacci
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp