Dåligt hö= hosta+ feber???

S

silvershine

Har inte haft det bästa höet nu under en period och iaf min har börjat hosta rejält mest dock vid ridning..Innan han har varit riktigt uppvärmd har han kunnat hosta..Nu har han börjat hosta i hagen och i boxen + när man bara leder honom in och ut från hagen. Idag har det dock varit rätt varmt ute och jag tempade honom och visade då 38.3 i temp, han har normalt 37.4 i temp. Ringde och rådgjorde med veterinären om hur jag skulle göra..Hon sa att han ska stå i egen hage ett par dagar men att han kan vara stallad tillsammans med dom (dom får ingen fysisk kontakt med varandra i stallet). Han äter och dricker som vanligt och är rejält pigg och inga problem med det..Jag har börjat fundera på om detta har med höet att göra men att det sedan har övergått till annat..Nån som kan tänka sig ha nått tips?

Sv: Dåligt hö= hosta+ feber???

Luftsvägsproblem och hosta kan de få av mögligt foder. Men feber får de inte.

Troligtvis har du virus, eller bakterier, i stallet. Feber och hosta är tecken på det.

Dåligt, mögligt, foder kan förvärra hostan.

Norrland

jo höet har varit dåligt så jag antar att det har sin start i det + det konstiga vädret

Jag vill minnas en undersökning som pekar på att mögligt foder kan ge de mest diffusa symptom.

T ex nedsatt immunförsvar, vilket ju kan vara en del av sjukdomsbilden i det här fallet.

Ska tillägga att min COPD-häst (numera död) hade feber i första skedet. Den hostan blev sedan kronisk och diagnostiserad som COPD. Jobbigt för mig, hästen och omgivningen med COPD-häst. För att inte tala om dyrt.

Senast ändrad:

Okej. Ska försöka få tag i nytt hö så fort som möjligt.
Han hade lite feber i morse men ingen märkvärdig, ska vänta tills måndag kommer och ringa rådgivningen och rådgöra med dom om hur jag ska göra om han fortfarande hostar så hemskt som han gör nu. Va tror ni om kvickdrag? vilka symptomer visar dom då? Jag berättade för en vän om hur min häst var just nu och hon sa att han hade fått kvickdrag..

COPD ÄR kvickdrag.

Om hästen inte kommer under behandling är det väldigt stor risk att det blir kroniskt, d v s kvickdrag. Att byta till silage är steg 1, mycket utevistelse steg 2, bra strö steg 3 (ej halm). Sedan är det till att rensa i stallmiljön också. Titta in på agria.se, de har lite tips om COPD.

Ska ringa vet på måndag och se, jag hoppas verkligen att det bara är en vanlig liten förkylning..Vi har två hästar till i stallet och har hostat men bara lite, min har börjat hosta rejält nu den sista veckan typ.

Jag hade bokat tid på klinik så de kunde ta prover och gå ner och titta på luftrören.

Tro mig, det är bättre att vara på den säkra sidan, COPD-hästar är INTE roliga.

det jag undrar är varför febern kom, den har inte funnits där förut...

när jag har ridit igång honom rejält så har han slutat hosta..

Ska tillägga att min COPD-häst (numera död) hade feber i första skedet. Den hostan blev sedan kronisk och diagnostiserad som COPD. Jobbigt för mig, hästen och omgivningen med COPD-häst. För att inte tala om dyrt.

Kvickdrag utvecklas ofta av förkylningar, dvs virus. Därav febern.

Det är viktigt att vara noga med stallmiljön. Framförallt om man får feber och hosta på hästarna.

Norrland

Jag har en häst med kronisk bronkit, och det är inte så skojj..de råd jag har fått av min vet är att låta hästen vara ute så mkt det bara går, fodra med hösilage , blöta allt foder dvs sänka ner allt hö o låta det ligga o dra i en kvart-tjugo min innan fodring (inte så kul o hålla på m på vintern i minusgrader..), borsta utomhus o inte sopa när hästen är inne. Ströa m torv eller ännu hellre tidningspapper om du kan få tag på det. Dom flesta blir bättre under sommaren om dom är ute dygnet runt och äter gräs. Det som jag tycker låter lite mysko är ju febern..kolla upp med veterinären.

Det är inte så att den har blivit smittad av A2-virus då? Det är många hästar runt om i Sverige som har det just nu. Värsta utbrottet sedan 1993. Symptomen är just hosta + feber.

Även om hästen är vaccinerad, så kan de få en släng av det (men inte så allvarligt) och det går över efter ett par dagar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag frågade vet det när jag ringde men hon sa att om det var den så skulle tempen vara högre.

"Lyckligtvis" så hostade han ingenting ikväll vid insläpp och jag gick en sväng med honom och han hostade ingenting på 40 minuter. Han hade ingen feber heller. Han har gått i en hage som har varit fri från hästar under ett bra tag så den är inte så dammig så nu börjar jag fundera på om det hela är så enkelt att det är för dammigt i hagen som han har gått i med dom andra. Ska som sagt avvakta till måndag och sedan får vet antagligen komma ut iaf för att kolla på honom om hon kan hitta något.

Tack för alla svaren!

Hästarna i stallet där jag har hästen (max 1 månad till sen flyttar han till stall med bra foder strö o ventilering :) ) fodrar dammigt hö. Det ryker av mögelsporer.

Dessa hästar har ständiga problem med allt från bronkit, feber, snorighet, koliker och en massa andra diffusa problem med imunsystem, luftvägar, magar med mera. Sen kommer det nån distriktare som fattar noll o vill ta blodprov.

Trots att dessa hästar nästan hostar min häst i ansiktet har min aldrig varit sjuk (han är väldigt ensam av det).
Han äter inte heller hö utan är den enda som äter hösilage av toppkvalitet. Han är också en av få som går att träna och tävla fullt ut.

Byt foder du tjänar på det i längden!

Jag frågade vet det när jag ringde men hon sa att om det var den så skulle tempen vara högre.

"Lyckligtvis" så hostade han ingenting ikväll vid insläpp och jag gick en sväng med honom och han hostade ingenting på 40 minuter. Han hade ingen feber heller. Han har gått i en hage som har varit fri från hästar under ett bra tag så den är inte så dammig så nu börjar jag fundera på om det hela är så enkelt att det är för dammigt i hagen som han har gått i med dom andra. Ska som sagt avvakta till måndag och sedan får vet antagligen komma ut iaf för att kolla på honom om hon kan hitta något.

Tack för alla svaren!

Jag känner igen det där såååå väl alla dessa diffusa problem. Men en frisk häst hostar inte för att det är dammigt i hagen.

Nu får jag väldigt oroväckande signaler. Att hästen hostar främst vid ansträning, d v s inget vid promenader. Prova att rid hästen lätt på banan, hostar den när du sätter igång i trav?

En häst med slem i luftvägarna behöver få upp lite andning för att rossla upp vätskan. Att efter ansträning beta dem så slemmet rinner ner ur böjen vid bringan kan underlätta.

Finns det någon anledning att INTE boka tid på klinik?!

Den gången som han hostade så var den torr, alltså inget slem lät det som..Ska iaf ta ut vet imon och kolla upp honom och se va han säger och sen kanske åka till kliniken med honom beroende på vad som sägs.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 553
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 453
Senast: Freazer
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka