dåligt foder år?

catya

Trådstartare
hej

Många hästar i vårt stall och även här på buke verkar ha magrat...
Jag har fått för mig att efter förra årets intensiva regnande är det sämre värden i de flesta foder. Har jag rätt? Gäller det bara "naturliga foder"? Alltså kan man justera det i pelleterade foder och musli?
Eller är jag helt ute o cyklar, vad säger ni som odlar själva?

Sv: dåligt foder år?

trots allt regnande så var mitt hösilage betydligt bättre iår än året innan. fick minska fodergivan och ersätta en del med halm eftersom de blev för tjocka.
har dessutom inte behövt kassera ett enda strå i vinter.
är supernöjd.
/k

Har haft ett perfekt grovfoder i vinter, och av tre hästar i stallet så är det bara min svårfödda ponny som har fått lite betfor och olja som komplement. Men inget nämnvärt att klaga på.

Har fin fina värden i böde hö och hösilaget. För övrigt så kan du ju alltid kolla värden på kraftfodret på säcken och det brukar vara det samma från år till år.

Har fin fina värden i böde hö och hösilaget. För övrigt så kan du ju alltid kolla värden på kraftfodret på säcken och det brukar vara det samma från år till år.

vi köper odlad havre, altså står inget på säcken tyvärr....

Klart man kan justera foderstaten om man ger ett färdigfoder som håller samma värden, du kan ju justera foderstaten även med odlat foder, men då måste du ha tagit analys på det. Dvs. även på havren om du tror att den inte innehåller 'standardvärden'.
Magrar hästen av har man ju varit dålig på att veta vad hästen har för behov, man reagerar för sent!
Mina hästar blir aldrig tunna eller magra oavsett årstid. Skulle det märkas det minsta så ökar jag fodret innan de ens blivit tunna, man kan märka sådant tidigare än så om man har koll på hästens hull.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 456
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 053
Senast: shia
·
Anläggning Jag är lite kluven vad gäller om jag ska stå kvar i stallet eller inte. Har stått här ett halvår ungefär och jag vantrivs inte men trivs...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 895
Senast: EmmaN
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 839
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka