Dåligt! eller? *låååångt täckes problem*

lektra

Trådstartare
Dåligt! eller?

Vi har en häst här i stallet som helklipptes på senhösten. Han had emed sina förra ägare täcke jämt, han har haft täcke hela livet i princip.

Då, på senhösten fick han ha ett fleecetäcke inne och på det ett regntäcke utan foder ute, fleecetäcket gick sönder så då fick han vara naken inne och regntäcket ute i två dagar, sedan var fleecen på igen.

Ägarna åkte till globen och köppte där ett vintertäcke med hals (äntligen tänker dom, tänkte jag). Vintern kom, inte många minus men... Han fick ha fleecetäcket inne och på det vintertäcket ute. det blev kallare, dock ingen snö. ägarna tog av fleecen av någon anledning, och han blev naken inne.
Vintertäcket gick sönder, då köppte dom ett stalltäcke och hade det inne och på det sedan regntäcket (utan foder) ute :mad: i några veckor (nu fanns det snö)

De lagade vintertäcket och han blev åter naken inne med vintertäcket ute. Så har han haft nu.

Pälsen är ju inte särskillt fin, den står rakt ut och är luftig. han är jätte känslig att borsta. Ägarna säger att han är lurvig, alla andra i stallet pratar om det och tycker dom har växlat alldeles för mycket. Hans temp är efter intag 37,0, efter två timmar inne (utan täcke) 37,4 en och halvtimmer efter ridning 38,0. Ett tag när han hade stalltäcket hade han 36,5 :eek:

Jag har sagt att han är för kall men då säger ägaren "vaddå skakar han?". Han skakar ju inte, men han står gärna stilla i hagen. Det känns lite sådär att säga det, men jag har försökt.

Hur ska jag göra, ibland vill jag att hästen får korsförlamning så ägaren fattar :mad:

Kan någon skriva en bra förklaring till varför täcke behövs till denna hästen :smirk:

Senast ändrad:
Sv: Dåligt! eller? *låååångt täckes problem*

Man kan ju tänka sej själv.Tar hon (ägaren) av sej sin vinterjacka så här års.Förmodligen inte....:mad: Har man börjat med täcke så får man ju fortsätta.Tycker att hon själv ska gå ut en dag utan sin sköna vinterjacka så får hon känna hur det känns.Stackars häst.:mad:

vill ju inte bli ovänn eller skapa några irriterade meningar emellan!

Jag menar, har man helklippt hästen får man ta och ersätta pälsen.
vill man inte ha täcke får man ta o skita i klippningen

Sv: Dåligt! eller?

Dom kommer inte fatta innan hästen blir allvarligt sjuk... Blir så jäkla förbannad på såna, klipper man får man för sjutton använda täcke!!!!!!!!!!!

Kan väl säga lite snällat att om man ska nog inte ta av täcket om hästen är van vid det.Men det är svårt att säga det på rätt sätt.Och att man säger det vid rätt tillfälle.

Håller med centaur,att har man rakat hästen får man ju klä den där efter.Svårt...Hon får skylla sej själv när hästen blir sjuk.Undrar hon då varför är hon nog korkad.

ägaren är ju då en sån som växte upp bland travhästen med lång päls o man osv.

sedan hade dom en halvtravare (hon o dottern som är min kompis) som då hade lång päls o så, var van att gå utan täcke. Sedan började dom klippa täckesklippning eftersom hon blev svettig.

Dottern och hon utvecklades och köpte den här för 80.000 (gått msvB dressyr med vinster) Dottern tycker inte heller om hur mamman tänker i täckes väg och blir sur när jag säger till henne eftersom hon inte kan/tycker att hon kan påverka mammans tankar, vilket jag förstår.

De förra ägarna ska kanske flytta hit, så då kanske dom kan påpeka, vilket jag hoppas de vågar :devil:

Jag blir så trött på att folk pratar bakom ägarens rygg utan att ta upp saken :mad: det beror ju på okunnighet, säg till då

ägaren har också tydligen läst den där artikeln i ridsport om att man inte ska ha dubbla täcken för då sjunker de understa ihop osv. :(

77 visningar och 7 svar :smirk: kom igen nu bukefalister, skriv era tankar. De behöver inte vara perfekta, vill bar ha lite hjälp

Stackars häst:cry: En häst utan riktig päls, naken:( Sånt tycker jag faktiskt är ren idioti. Har man klippt dom helklippning så får man ersätta den pälsen med täcken. Sånt här ser jag faktiskt allvarligt, det är farligt för en häst att bli kraftigt nerkyld, sen är det ännu värre när en del inte förstår det. Om hon nu hade råd med en sån dyr häst så måste hon ha råd med täcken:mad:

joo, men det är ju samtidigt inte min häst så jag vet ju inte riktigt vad jag ska säga :crazy:

Hon säger ju att han fäller ut sin "extra päls" när de behövs eftersom den står upp och fäller ner den när den inte behövs. Det tycker hon är bättre än att den svettas under täcken. Men vem har sagt att han kommer svättas om hon sätter på ett fleecetäcke under vintertäcket och som den har inne? Hur förklarar man det?

Det har förstås blivit ett känsligt område för ägaren, så fort hon hör ordet täcken så stänger hon av alla vägar liksom, vilket resulterar i att hon endast kommer förstå när hästen blir sjuk :mad:

Ibland har jag lust att banka hennes huvud mot väggen, om jag inte varit kompis med dottern hade jag gjort det, garanterat :mad: :mad:

Jag är en så kallad smygis, mest beroende för att jag är för "lat" för att skriva något. Men ibland undrar man om hästfolk vet hur en häst anatomi och kropp fungerar.

vad det gäller huruvida en häst fryser eller inte så gäller följande

* En häst som är helt torr, och som det inte blåser på fryser ALDRIG vid "normal" vintertemperatur. En "normal" häst börjar svettas vid runt 7 grader. Bultar man på med för tjocka täcken.. ja då svettas den och fryser för att den är fuktig.

Felet folk gör är att man bultar på ytterligare på hästen- hästen svettas ännu mer och således fryser den mer.

Oavsett hur kallt det är se först och främst till att hästen är 100% torr, att eventuell svett kan verkligen transporteras bort och att hästen inte utsätts för blåst

Tjockleken på täcket spelar lika liten roll som om man tar parallellen med att man själv går ut i en tjock jacka som är fuktig- man fryser.

men han svettas inte, han fryser.

Du förklarade bra men det var inte det jag sökte efter :crazy:

Kan du inte skriva lika bra om hur en häst är när den fryser (utan fukt) och är i behov av ett till täcke

Hästen klarar sig utan täcke ute bara den har hö att äta. Då får den energi inifrån vilket är mycket bättre än att lägga på hästen täcke.
Och denna hästen hade ju ett regntäcke iaf så den håller sig torr.
Får hästen hö ute att äta? Om inte så kan du ju försöka påverka ägaren att ge den det istället. Det borde va allmänt känt att hästar får energi och blir varma av att äta hö.

Mvh Eem

Tack för du svarade :D

Eftersom vi har ett kolektivstall, hästen är helklippt, den går med en annan häst, ägaren jobbar på dagen. Det finns inga möjligheter att den får fri tillgång, tom. enligt ägaren

jag tycker att alla får lära sig själva och sota för sina val,,har man skaffat häst så får man väl själv ta konsekvenser av sånt man gör fel....så tycker mest som att ni där borde koncentrera er på att ta hand om era egna hästar istället..jag skulle rent ut sagt blir skitförbannad om jag visste att folk gick och kollade på min häst och hade mer koll på hans täcken än vad jag hade..

men visst,,dom borde ju veta bättre.

jo men vi är inte så extrema som många andra stall är tyvärr. Vi ser att hästen mår sämre eftersom den inte har energi kvar till normal ridning/ansträngning. Dottern försöker men mammam/ägaren lyssnar inte, hon kommer med motargument.

Jag kan hålla med om att det blir överdrift så fort någon gör lite annorlunda på många ställen men jag antar att din häst inte var helt matt och super kännslig i pälsen, tjurig vid borstning, trög vid ridning (vilket den inte är på sommaren), van vid täcken innan och att du inte växlade kraftigt från stalltäcke till naken som exempel

Ja det var väl mindre bra då att den inte får hö. Men är den utan hö hela tiden den är ute?
Fast om den är bra i hull så borde den klara sig med det regntäcke den har. Huvudsaken är att det skyddar ifrån vind och väta.
Att hästen har låg temp behöver inte ha med att den fryser att göra. Har själv en häst som ligger runt 37 grader i normaltemp. Och han har både hö och täcke på sig ute+ att han är oklippt. Så det är individuellt.

den är mot smal, jag tror också den klarar sig men den ska må bra också

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat spåna lite efter täcken då jag troligtvis kommer ha en foderhäst/köpa häst, som är klippt. Jag har jobbat länge i stall...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: Wera
·
Islandshäst För nån dag sen hittade jag min lilla Filipus ståendes mitt i hagen, skakandes av köld efter en regnig natt. Han fick givetvis komma in...
Svar
17
· Visningar
1 430
Senast: IrpaSnirpa
·
Hästvård Har jag lyckats få en av de sällsynt klena individerna (som av någon anledning verkar vara vanliga här på buke :p), eller vad tror ni...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 274
Senast: mackan
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka