Dåligt bete! Proteintillskott?

N

NinaIsabell

Höet i stallet innehåller dåligt med protein (25 g smbrp/kg foder ts) och därför har hästen hittils fått proteintillskott (KP) efter en uträknad foderstat och det har fungerat bra, är mkt fin i hullet.

Betet som hästarna kommer att släppas på snart är antagligen dåligt, även om det har växt hyfsat, aldrig omsått, inget grönskande timotejbete direkt, och det har gått hästar där varje sommar. (Ca 2-3 hektar och fem hästar) Har börjat dra ner lite på KP:n eftersom hästarna betar några timmar varje dag nu för att vänja sig.

Min häst (162 cm, hbl/fbl) är otroligt lättfödd och blir smällfet på betet. Frågan är bara om det kommer att behövas något proteintillskott under sommaren eftersom betet som sagt förmodligen inte är det bästa. Eftersom proteinet tillförs via kraftfodret är jag rädd för proteinchock! Det är ju en sak om det kommer via grovfodret. Någon som har åsikter??
 
Sv: Dåligt bete! Proteintillskott?

Behovet av protein via foderstaten är störst då kroppsvävnaden ska byggas upp - t ex hos en växande unghäst eller hos ett dräktigt sto som ju på mindre än ett år ska utveckla ett fullgånget foster. Hos en vuxen häst räcker det med ett tämligen litet proteintillskott.

Lusern, soja el linfrökaka är proteinrika foder.

Mvh Linda
 
Sv: Dåligt bete! Proteintillskott?

Behovet av protein via foderstaten är störst då kroppsvävnaden ska byggas upp - t ex hos en växande unghäst eller hos ett dräktigt sto som ju på mindre än ett år ska utveckla ett fullgånget foster. Hos en vuxen häst räcker det med ett tämligen litet proteintillskott.

Den vuxna hästen som jag talar om får proteintillskott för att foderstaten ska innehålla 6 ggr mer protein än MJ.

Lusern, soja el linfrökaka är proteinrika foder.

Ja det vet jag men av speciella skäl har denna hästen fått proteintillskott i form av Krafft-Protein, vilket har fungerat utmärkt.

Frågan är om jag kommer att behöva ge lite Krafft-Protein nu under betet eftersom betet aldrig är omsått och vad jag har förstått då alltså inte är det bästa.
 
Sv: Dåligt bete! Proteintillskott?

Om hon är lättföd så kanske du inte behöver det????

Ska hon gå ute hela dygnet??? Eller kommer hon in något, då kan hon ju få något extra.
 
Sv: Dåligt bete! Proteintillskott?

Även om gräset inte är så jättebra i värden, så har det en kvot över 6 ändå. Så du behöver nog inte ge proteintillskott, räcker kanske med något "vanligt" kraftfoder eller hö.
 
Sv: Dåligt bete! Proteintillskott?

Mig veterligen har gräs ALLTID ett högt värde (kvote på minst 10) av protein! Så om hästen i övrigt blir fet av enbart gräset (då räcker det uppenbarligen!) så räcker även proteinet och du behöver inte ge nåt tillskott.
 
Sv: Dåligt bete! Proteintillskott?

Tack så mycket för svar! Det är alltså som jag tror, även om betet inte är ett s.k. bra bete så är det hyfsat med protein ändå. Hästen kommer inte att stå inne någonting.
 
Sv: Dåligt bete! Proteintillskott?

NinaIsabell skrev:
Tack så mycket för svar! Det är alltså som jag tror, även om betet inte är ett s.k. bra bete så är det hyfsat med protein ändå. Hästen kommer inte att stå inne någonting.

Ja, även om betet är "dåligt" täcker det nog med råge hästens proteinbehov. Sen fram mot höstkanten eller om betet är förvuxet är det lägre med protein. Men inte nu.
 
Sv: Dåligt bete! Proteintillskott?

milly skrev:
Mig veterligen har gräs ALLTID ett högt värde (kvote på minst 10) av protein! Så om hästen i övrigt blir fet av enbart gräset (då räcker det uppenbarligen!) så räcker även proteinet och du behöver inte ge nåt tillskott.

Gräs = växande hö/hösilage. Det innebär alltså att gräset hästen betar ger ett hö/silage med samma värden om man slår istället. (Bortsett från om höet hanteras mycket när det torkat och bladen trillar av)

Alltså kan även betesgräs likaväl som konserverat foder ha låg kvot mellan protein och energivärde, om det får växa lika länge utan "skörd" (avbetning) som det man skördar till foder. Ofta släpper man ju hästarna så de betar av gräser innan det hinner bli gammalt, och då behåller det ju sin höga kvot (eftersom det hela tiden kommer nya skott).
 
Sv: Dåligt bete! Proteintillskott?

Det som man slår till hö kan aldrig anses vara ett lämpligt bete utan ett förvuxet sådant.
PL
 
Sv: Dåligt bete! Proteintillskott?

Sant, men det är fortfarande gräs, och kan betas, så om man säger att gräs aldrig har en kvot under 10 så beror det på vilket gräs man menar...
 
Sv: Dåligt bete! Proteintillskott?

Iccic skrev:
Sant, men det är fortfarande gräs, och kan betas, så om man säger att gräs aldrig har en kvot under 10 så beror det på vilket gräs man menar...

njaee., det gräs man slår till hö är nog för långt för att hästen skall klara av att beta det....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 060
Senast: Lobelia
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 360
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp