Dåliga tider - hur ser det ut i Western-Sverige?

bright_sara

Trådstartare
Är det svårt att sälja häst just nu? För mig går det trögt, sitter med en snygg, typad, väldigt trevlig grabb med bra gångarter, prestationsstam och som själv visats med bra bedömning - och intresset är pinsamt lågt...

Hur har ni andra uppfödare haft det i år - är det sämre än förra året, bättre? Värre än någonsin? Är det bara krisen det beror på eller är utbudet för stort rent generellt?

Sv: Dåliga tider - hur ser det ut i Western-Sverige?

Visst är det segare särskilt med unghästar pga ekonomikrisen som alla nojjar över. Själv vägrar jag prata om kriser, det blir bara värre då :D Tur svininfluensan kom och tog över och blev den nya snackisen!

Men folk har väl blivit lite mer försiktiga med att köpa unghäst/föl, dock är det ganska stor efterfrågan på ridna hästar tycker jag. Problemet är att många inte vill betala för en bra häst och kvalitét kostar som bekant.

Många har ju fått sålt genom att dumpa priserna löjligt mycket och det är väl bra för dem antar jag. :grin:-

Men jag måste säga att jag har fått sålt mina unghästar och jag dumpar inga priser. Nu har jag bara en häst till salu och den kommer inte att vara några problem att sälja, dock är jag extremt petig med vem som ska få köpa den :angel:

Senast ändrad:

Puttar upp lite och håller för övrigt med dig Wrangler..

Visst känner nog många av att Sverige är i kris men jag har tack och lov inte kännt av det. Jag har sålt alla årets föl så jag har inga föl tillsalu. Nästa år ser heller inte ut att bli något svårt år att sälja häst. För jag har 9st fölmagar bokade. Som Wrangler tidigare skrivit så är det naturligtvis viktigt vem man säljer hästarna till.

Jag tycker att det är sorgligt när uppfödare känner sig tvugna att dumpa priset på sina föl. Jag föder upp kvalité och det har ett pris som jag inte diskuterar.

*kl*

Jag kan diskutera priser och gå ner om jag känner att det är rätt person för den hästen som kanske kan nyttja dess potential osv. Men då är det för att jag känner att jag får ut något annat istället, tex en uppfödning ut på tävlingsbanan hos någon som gjort bra resultat tidigare internationellt eller liknande.
Jag räknade ut vad ett föl hos mig har kostat i snitt när den är 6 månader gammal och landade på ca 54 000:- Har uträkningen ifall någon vill kolla exakt vad jag ahr räknat på!

Jättegärna, skulle vara intressant att jämföra.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man...
2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka