"Dåliga" stränder vid medelhavet?

hljomalind

Trådstartare
Jag är inte speciellt berest vad gäller solresor, men nu är det snart dags att boka för en oktobervecka. Mallorca, Kreta eller Rhodos verkar ligga inom vår snäva budget (Turkiet känns för oroligt just nu). Men när jag söker info om hotellen och områdena verkar det vara, i mitt tycke, ganska dåliga stränder även om det inte beskrivs som dåligt, utan mer som: "Klapperstenstrand med kristallklart vatten", "vacker grusstrand" "fin stenig strand, badskor krävs". Det verkar som att det är nåt folk accepterar, och därför undrar jag om det är mer regel än undantag att stränderna är sådana. Förra våren var vi i Turkiet, och vi stortrivdes, men just stränderna där var också väldigt steniga, först ut en bit i vattnet var det bra. Vi var över en sväng på Kos, och där var det inte stenigt, men grovkornigt och inte så skön sand att gå på.

Vi är en mycket badglad familj med en treåring så vi vill gärna ha en helt "vanlig" sandstrand med fin botten så man kan gå rakt ut, leka och busa. Min fråga är då om vi ändå kommer att få acceptera en stenigare strand för våra resmål, eller är det någon som har några tips? Är Mallorca bättre än Kreta möjligen? Malta har också funnits som alternativ.

Jag är inte speciellt berest vad gäller solresor, men nu är det snart dags att boka för en oktobervecka. Mallorca, Kreta eller Rhodos verkar ligga inom vår snäva budget (Turkiet känns för oroligt just nu). Men när jag söker info om hotellen och områdena verkar det vara, i mitt tycke, ganska dåliga stränder även om det inte beskrivs som dåligt, utan mer som: "Klapperstenstrand med kristallklart vatten", "vacker grusstrand" "fin stenig strand, badskor krävs". Det verkar som att det är nåt folk accepterar, och därför undrar jag om det är mer regel än undantag att stränderna är sådana. Förra våren var vi i Turkiet, och vi stortrivdes, men just stränderna där var också väldigt steniga, först ut en bit i vattnet var det bra. Vi var över en sväng på Kos, och där var det inte stenigt, men grovkornigt och inte så skön sand att gå på.

Vi är en mycket badglad familj med en treåring så vi vill gärna ha en helt "vanlig" sandstrand med fin botten så man kan gå rakt ut, leka och busa. Min fråga är då om vi ändå kommer att få acceptera en stenigare strand för våra resmål, eller är det någon som har några tips? Är Mallorca bättre än Kreta möjligen? Malta har också funnits som alternativ.

Vi ska till Alcudia med vår 3-åring i början av oktober. Det är jättefina stränder på Mallis, men i oktober börjar den lite mer ostadiga säsongen vädermässigt och det är väl därför det är lite billigare att åka då. Men nästan alla jag känner som har varit där i oktober var jättenöjda och sa att vädret var som en svensk (solig) sommar ungefär.

Så här kan stenstränder se ut:

ZnHC63X.jpg

Jag ser ofta barn på sådana stränder, det är inga problem, bara de har badskor.

Gräva i sand går förstås inte, men samla stenar, bygga torn med dem osv verkar vara populärt.

Det är väl fantastiskt att det på så många ställen finns naturliga stränder bildade av öns egna bergarter!
Men för att svara på frågan så har Alcudia på Mallorca en extremt långgrund strand med finkornig sand. Har även hört att Stavros på Kreta ska ha en fin strand, och vill även minnas att Elafonissi (också Kreta) hade relativt finkornig sand i Grekiska mått :p

Malta består i princip bara av klippor och stenar så det är nog inget bra alternativ då.

Jag har bara stött på stenstrand på Rhodos samt på enstaka stränder i övr Grekland. Mallis, Teneriffa, Cypern, Spanien mfl har det varit sandstränder.

Som sagt. Alcudia pa Mallorca har fin strand.

Vi var i sommar pa Elba (Italien). Charter finns nog inte dit (vi akte bil) men annars var vi pa en helt underbar strand (Lacona). En bukt sa havet var alltid lugnt, langgrunt och väldigt fin sand.

Jag har varit på Malta, och överlag - särskilt runt Valetta och St Julians är det nästan enbart klippor. Men vi var vid minst två olika sandstränder under min spårkresa där, en hette något i stil med Golden Bay Beach och hade finkorning, röd sand (häftigt!).

Det är väl fantastiskt att det på så många ställen finns naturliga stränder bildade av öns egna bergarter!
Men för att svara på frågan så har Alcudia på Mallorca en extremt långgrund strand med finkornig sand. Har även hört att Stavros på Kreta ska ha en fin strand, och vill även minnas att Elafonissi (också Kreta) hade relativt finkornig sand i Grekiska mått :p

Malta består i princip bara av klippor och stenar så det är nog inget bra alternativ då.

Det finns sandstränder på Malta också, vi har varit där 2 gången och hade endast en väg att korsa mellan hotell och havet. Älskar Malta och kommer åka dit fler gånger.

Vi bodde på seabank resort and spa, ligger i mellieha. Superfin sandstrand och klarblått vatten.

Rhodos stad har ju sandstrand vad jag vill minnas.
Grus, skulle jag snarare säga om Rhodos stads båda stränder. Och inte svårt att gå på.

@hemlig Jag tycker precis som du! Sand är hopplöst, man bär bara med sig det hem. Dessutom är vattnet mycket klarare när botten är av sten.

Jag förstår dock om småbarnsföräldrar letar sand, det är ju oftast det som förknippas med barn.

@hljomalind Karpathos har sandstränder och ligger långt söderut så det kanske är något att titta på.
Bara man bor på rätt ställe där. I Lefkos finns flera sandstränder, i Amoopi där ni bodde finns väl en. Även i huvudorten Pigadia finns en lååång sandstrand men den är inte barnvänlig överallt. Jag har anhöriga som precis varit där, en av minstingarna tog av sig badskorna, gick i - och skar sig i foten på en vass sten under vattnet, bara några timmar efter att de landat. :( Ni gjorde ett barnvänligare val som bodde i Amoopi.

Skulle säga att de "flesta bekväma" människor nu för tiden hyr solstolar med tillhörande parasoll. För att slipp ligga i sanden eller ha stenar i ryggen.
Grekland överlag är mycket sten stränder men en och annan sandstrand. Mallorca, alcudia finkornig och långgrund sandstrand med lite och låga vågor dvs utmärkt för kidsen :)
Själv föredrar jag stenstrand alla dagar i veckan, bara man har tofflor man kan plaska ner i vattnet med :)

Föredrar också sten eller grusstränder.
Hatar att sanden hittar in överallt.
Vi var på Gotland i somras och min äldsta son hade sand överallt. Att inte duscha efter ett strandbesök gick bara inte.

Sen älskar jag att titta på stenar. Och samla på stenar eller bara känna på dom. :love:

Bara man bor på rätt ställe där. I Lefkos finns flera sandstränder, i Amoopi där ni bodde finns väl en. Även i huvudorten Pigadia finns en lååång sandstrand men den är inte barnvänlig överallt. Jag har anhöriga som precis varit där, en av minstingarna tog av sig badskorna, gick i - och skar sig i foten på en vass sten under vattnet, bara några timmar efter att de landat. :( Ni gjorde ett barnvänligare val som bodde i Amoopi.

@hljomalind Jag kunde absolut varit utförligare i mitt svar. Håller med om allt. Lefkos - två jättefina sandstränder (vi var där i 10 dagar), den ena mer långgrund än den andra. Amoopi, en fin sandstrand, flera stränder med grus, sten och klippor (också jättefina), Pigadia, där badade vi inte men du har säkert rätt (stackars liten, vilken supertråkig början på semestern).

Skulle säga att de "flesta bekväma" människor nu för tiden hyr solstolar med tillhörande parasoll. För att slipp ligga i sanden eller ha stenar i ryggen.
Grekland överlag är mycket sten stränder men en och annan sandstrand. Mallorca, alcudia finkornig och långgrund sandstrand med lite och låga vågor dvs utmärkt för kidsen :)
Själv föredrar jag stenstrand alla dagar i veckan, bara man har tofflor man kan plaska ner i vattnet med :)
Det beror på, en del av oss undviker solstolar och parasoller också för att de förstör stränderna. ;)

Grekland har definitivt mer en och annan sandstrand. Bland charteröarna är t ex Mykonos, Naxos och Skiathos kända för sina långa fina sandstränder.

@hljomalind Jag kunde absolut varit utförligare i mitt svar. Håller med om allt. Lefkos - två jättefina sandstränder (vi var där i 10 dagar), den ena mer långgrund än den andra. Amoopi, en fin sandstrand, flera stränder med grus, sten och klippor (också jättefina), Pigadia, där badade vi inte men du har säkert rätt (stackars liten, vilken supertråkig början på semestern).
Ja, det började lite tufft för dem. Han skar sig i foten och de blev sandblästrade av stormbyar på stranden, barnen gillade inte maten osv. Och jag satt hemma som reseledare på distans och höll på att krevera av olycka, alla måste älska Grekland annars dör jag.

Men det redde upp sig, han med foten lärde sig simma och tappade sin andra tand - samma dag! En stor dag för honom. Och jag hittade ett pizzaställe åt dem på tripadvisor som till och med fick familjens italienska inslag att sucka hänfört. Så det blev bra till slut. :)

(Ursäkta OT men jag kan inte kontrollera mig när det gäller Grekland ... :o)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka