Tack, värt att kolla upp.På SVTplay kan man det iaf på en del program.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack, värt att kolla upp.På SVTplay kan man det iaf på en del program.
Angeånde dålig översättning så undrar jag över en bok jag nyss läste. Historien är intressant men dåligt utnyttjad tyvärr språket uselt. Jag undrar hela tiden om det är författaren som skrivit så dåligt eller om det är översättaren som inte kan få flyt i språket.
Om vi tittar på Eddings så är det dessutom olika översättare för olika böcker som översätter på olika sätt, samma person talar därför med helt olika typ av språk i olika böcker. Vad gäller story så är sagan om Mallorea usel och personporträtten ännu sämre.Oftast är det översättaren. David Eddings är en av de sämsta fantasyförfattarna enligt min mening (vad gäller story, språk och kvinnosyn) men så dålig som översättaren gjort honom är han trots allt inte...
Ptja, det beror på om man tycker att en 200 mil sådär är nära Dulles ligger vid Washington DC och Dallas är i Texas!Ser en dokumentär på SVT. Dulles airport översattes till Dallas airport.
Vet inte om de ligger nära varandra.
Inte bara Disney, har sett en del på Netflix på senare, med svenskt tal och text. Helt olika översättningar. Blir helt fel i hjärnan när man hör och läser två helt olika saker.Tittar ibland på animerade Disneyfilmer och stör mig vansinnigt på att den svenska dialogen (inkl svenska sångtexterna) inte stämmer för fem öre med den svenska undertexten...
Inte bara Disney, har sett en del på Netflix på senare, med svenskt tal och text. Helt olika översättningar. Blir helt fel i hjärnan när man hör och läser två helt olika saker.
Jo, absolut. Men man kan ju tycka att de kunde sluta med den idiotinJag har fått berättat för mig att det ena är översättningen för dubbningen (måste ju passa in på munrörelserna så mycket det går) och det andra är en vanlig textöversättning som en annan person gör. De har ingen koppling till varandra, tror båda lyssnar på originalspråk.