Dåliga i magen av ensilaget, eller?

chippen86

Trådstartare
Hej!
I höst har hästarna blivit lite dåliga i magen av ensilaget (tror jag). Jag kan inte se något fel på det, tvärtom, det ser riktigt bra ut. Enda som är är att det är lite fuktigare än vanligt, då det varit ett sådant år. Alla hästar är heller inte lika dåliga i magen. Har två sto som det rent rinner ur vätska ur när de fiser (dock är inte avföringen rinnande, den är snarare halvlös), medan stoet som går med föl, på sin höjd är något, något lösare än normalt. Fölet i sin tur är inte påverkad alls...
Vad tror ni detta beror på och vad kan jag göra för att hjälpa de hästar som är dåliga i magen.

Sv: Dåliga i magen av ensilaget, eller?

Bör kanske tillägga att det luktar bra och jag har inte hittat varken något vitt eller något annat heller. Tvärtom verkar det mycket bra och luktar tom gott... Enda skillnaden som sagt mot tidigare år, är att det är lite fuktigare än vanligt...

Får de tillräckligt med grovfoder?

Är hösilaget blött så krävs större mängd. 1.5 kg TS/100 kg häst.

Jag var (är!) ganska orolig inför att byta till hösilage till min häst som bara ätit hö innan just pga problemen du beskriver. Min "foderguru" sa dock att är silaget ok och hästen får i sig tillräckligt med ts så funkar det för "alla" hästar så gott som. Största problemet enlig denne var framförallt att hästen får för lite grovfoder eftersom det är blötare.

Hur mycket ts äter de? Och jämfört med andra år?

De står på fri tillgång och går tillsammans, så exakt hur mycket var och en äter vet jag inte... Har inte analyserat heller ännu, då jag tagit från en ny leverantör (min gamla har gått i pension). Två av mina vuxna hästar har ätit ensilaget som min gamla, pensionerade bonde gjort i flera, flera år och aldrig någonsin haft problem med magen av det. Det var dock som sagt ett torrare ensilage än detta. (Analyserade det och det var 81% torrsubstans i det) Dessutom var det skördat på åkrarna i byn där vi bor, så jag visste precis vart det kom ifrån osv... Den tredje hästen är ny i flocken sedan maj månad och har gått på bete med mina andra under hela sommaren, så hon har egentligen bara ätit lite av resterna från den ensilage som min gamla bonde gjort och där var det som sagt inga problem med magen. Jag tog även hem några småbalar med ensilage på prov och de gick också bra till alla hästar, men hur torrt det ensilaget var i jämförelse med det jag har nu vet jag inte... Som ni märker håller jag på att leta fram en ny foderleverantör. Attans att min granne gick och pensionerade sig... ! :p

De står på fri tillgång och går tillsammans, så exakt hur mycket var och en äter vet jag inte... Har inte analyserat heller ännu, då jag tagit från en ny leverantör (min gamla har gått i pension). Två av mina vuxna hästar har ätit ensilaget som min gamla, pensionerade bonde gjort i flera, flera år och aldrig någonsin haft problem med magen av det. Det var dock som sagt ett torrare ensilage än detta. (Analyserade det och det var 81% torrsubstans i det) Dessutom var det skördat på åkrarna i byn där vi bor, så jag visste precis vart det kom ifrån osv... Den tredje hästen är ny i flocken sedan maj månad och har gått på bete med mina andra under hela sommaren, så hon har egentligen bara ätit lite av resterna från den ensilage som min gamla bonde gjort och där var det som sagt inga problem med magen. Jag tog även hem några småbalar med ensilage på prov och de gick också bra till alla hästar, men hur torrt det ensilaget var i jämförelse med det jag har nu vet jag inte... Som ni märker håller jag på att leta fram en ny foderleverantör. Attans att min granne gick och pensionerade sig... ! :p

Du har svaret ditt eget fråga! du behöva ingen hästfoder guru för tala om vad du ska gjöra.

Du kan ju testa att ge dem vanlig bakjäst. Min lille kräver det nästan hela vintern pga det är ny bale varje vecka:/

En TS på 81% är ju i det närmaste hö. Om hösilaget är blötare och de står på fri tillgång kan det vara så att de helt enkelt inte får i sig tillräcklig mängd strå. De måste ju äta en större mängd för att få i sig samma mängd strå som tidigare.

Ja o nej, faktiskt... Det kan tyckas enkelt, ge ett torrare ensilage, så blir hästarna bra i magen.... Faktiskt redan på g, åker o hämtar imorgon... Dilemmat är dock detta, en av hästarna som ätit det torrare ensilaget i alla år, börjar alltid småhosta i början på varje ridpass under den säsong som det utfodras med hö/torrt ensilage... Nu försvann detta i samband med att hon fick blötare, så för hennes luftvägar hade det nog inte varit så dumt med lite fuktigare foder... Idealet är kanske att försöka få ordning på magen med ett torrare ensilage o sedan, om hon börjar om att hosta, försöka fasa in ett lite blötare o se om det fungerar då... Eller vad säger ni, vilka erfarenheter har ni av detta?

Förstår ditt dilemma, min häst ska precis flytta och det var inte kul att leta silagebonde! Lycka till :-)

Om hösilaget är blötare och de står på fri tillgång kan det vara så att de helt enkelt inte får i sig tillräcklig mängd strå. De måste ju äta en större mängd för att få i sig samma mängd strå som tidigare.
Det här resonemanget förstår inte jag. Om nu detta är ett problem hur kan då hästen få i sig lagom mängd med strå när den går på bete?
Ett riktigt blött silage i hästsammanhang är runt 40%TS Om en häst väger 500 kg behöver den då stoppa sig 12,5 kg för att få i sig 1kg TS/100 kg kroppsvikt och ungefär 19 kg för att få i sig 1,5 kg TS.
Min erfarenhet är att hästen äter lika mycket TS men att den dricker mindre när den får ett blött foder. Om vattnet kommer från en vattenhink eller från grovfodret kan knappast spela någon större roll.

Dålig mage v hosta....pest o kolera.
Olika supplement för att stoppa upp magen och dess biverkning när dom gå på ensilage;
Frisk luft och fodering uta för att slippa luftrör besvar när dom gå på torr hö.
Jag misstänka det är ställ miljö där vi få dessa host häster.

Det här resonemanget förstår inte jag. Om nu detta är ett problem hur kan då hästen få i sig lagom mängd med strå när den går på bete?
Ett riktigt blött silage i hästsammanhang är runt 40%TS Om en häst väger 500 kg behöver den då stoppa sig 12,5 kg för att få i sig 1kg TS/100 kg kroppsvikt och ungefär 19 kg för att få i sig 1,5 kg TS.
Min erfarenhet är att hästen äter lika mycket TS men att den dricker mindre när den får ett blött foder. Om vattnet kommer från en vattenhink eller från grovfodret kan knappast spela någon större roll.

Hästen har 24 timmer på bete att pila i sig den mängd TS kroppen behöva, vinter halv år rör det sig om några timma.

Pressa utt ett glas vaska från ditt ensilage och ta ett glas kran vatten och dryka dom.......sen tala om for mig det är ingen skillnad :grin:

Va:confused: Den har väl mer eller mindre lika mycket tid att äta på vintern, om man ger den tillräckligt mycket TS. Om det tar längre tid att äta 1 kg TS vad gäller blött foder så äter den ju bara lite längre tid än om den får torrt foder.

Som tidigare nämts bör du prova ge vanlig bakjäst! Det är superbra för känsliga magar. Jag hade ett fullblod tidigare som reagerade på lite blötare hösilage och foderbyten och han fick ett paket om dagen året runt. Min nya får i perioder om jag märker att magen börjar krångla men bara ett halv paket onm dagen. Värt att prova då det inte finns nått billigare! :)

I just den här hästens fall, så är det inte stallmiljön som är problemet, då hon inte står på stall... Hon bor i lösdrift, med stor hage, vilket innebär att luften hon andas är utomhusluft. Så har hon bott i ett par år...
Problemen försvinner på sommaren när de går på bete och återkommer när de börjar stödutfodras med hö på hösten.... När de börjar stödutfodras bor de fortfarande i sommarhagen och där har de inte ens ett vindskydd, utan endast några träddungar att gå in i om det regnar och blåser, så där kan det verkligen inte vara annat än höet som spökar...
Och nu stärktes mina teorier angående hennes luftvägsproblem av att problemen försvann i och med ett blötare ensilage...
Så som sagt, jag måste hitta något bra sätt att lösa det här på...
Men bakjäst ska jag absolut prova, men tror att jag ska göra så att jag tar ett torrare ensilage till att börja med för att balansera magen och sedan tar jag hjälp av bakjäst, när jag börjar fasa in det blötare igen..
Vad tror ni om det?

Jag skulle börja med jästen nu då det bara tar ca 2 dagar innan det ger fullt resultat! Men det är jag, du gör det du tror är bäst :)

Va:confused: Den har väl mer eller mindre lika mycket tid att äta på vintern, om man ger den tillräckligt mycket TS. Om det tar längre tid att äta 1 kg TS vad gäller blött foder så äter den ju bara lite längre tid än om den får torrt foder.

Hästen äter tills den är mätt.
Ett grov fiber rik torr foder hålla hästen mätt längre an den foder som håller en massa vatten, hade du matta med torr hö skulla du marka att aven med fri tillgång äter hästen 1-2tim. och sen gå och jäser några timma.
Med för blott foder få hästen ett kronisk hunger känsla och kan stå och pila i sig hela tiden, ett problem med flock djur med bara en uttfoderning plats, dom starka bevaka sin mat platts och slappa inte främ dom låg rängd.

Hi Chipp:
Jag har aldrig änvant jäst....när det ena hästen är dålig i magen gå den efter den andra och vanta på en brak skit som han kan äta :d
Som sakt hjälpa inte det om bägga är dålig i magen....som har aldrig hänt för jag ge bara torr foder på vintern. (har sett dom mumms varandras aven på sommer bete);)

I ditt fall jag vet inte om det hjälper igenom alla häster äte samma matt och verka inte hel frisk in the tummy.:p
Jäst skada inte....det kan hjälpa....men det är ett "suppliment" för att rätta till nåt som är inte normalt frisk!!

Angåenda hosta.....jag vill har vetrenär ta blod och häls slem bakteria prov! Nonting stå inte rätt till.

Lösa magar handlar nästan alltid uteslutande om dåligt hygienisk kvalite på grovfodret. Du kan inte se kvaliten med ögat, jo det är klart, mögel och annat synligt kan du ju se, men du kan INTE se mikroskopisk bakterietillväxt.

Oavsett hur blött foder en häst får så har gödslet alltid samma konsistens. Har den inte det, ja då får du kolla hygien kvaliten på ditt ensilage.

Att alla inte blir lösa handlar mest om att: alla äro enskilda individer och tål olika.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 005
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 894
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama