Dåliga hovar

B

Brian

Har någon nå ideer hur man får bättre hovar, Min unghäst har så dåliga hovar . Dom spricker så fort det är ojämnt underlag, Har skott han nu, men han trampar av sig sina framskor var och varannan dag. Och då släpper det alltid någon bit av hoven :bump:

Sv: Dåliga hovar

Bra verkning och MYCKET rörelse.

Jag vet en unghäst som får utflutna, svaga hovar så snart h*n rör sig mindre. Men när h*n fick roliga kompisar och stor hage i somras blev hovarna jättefina! På bara någon månad!
Ta med som handhäst på ridturerna!

Pröva ge boitin, det har funkat på min. Sen hade min inte full koll på sina långa ben som unghäst, så avtrampade skor hörde till vardagen :smirk:

mmm, biotin är det enda jag vet... Fast det kommer inte ner i hoven förr än efter ett halvår eller så...

Kung Bob skrev:
mmm, biotin är det enda jag vet... Fast det kommer inte ner i hoven förr än efter ett halvår eller så...

Steel Joint ger resultat inom två månader. Dåliga hovar är även ett miljörelaterat problem som Emedy skrev likväl foderrelaterat.

Steel Joint är dock det enda tillskottet som jag VET BRUKAR funka.

Jag fick tipset av en hovslagare att ge hästen kiselgur. Har gjort det i ett års tid och ser en klar förbättring. Gav tidigare biotin utan någon synbar färändring.

Har av en djurhomepoat, blivit tipsad att ge "Silicea" till vår shettis, som har usel hovkvalite. Som alla homepoatiska preparat så tar det oftast lite tid innan man ser resultat, men homepoaten har behandlat ett flertal hästar med detta och sett jättefina resultat. Vår shettis har även bärrandsröta för tillfället, så vi har svårt att se ett rättvist resultat på behandlingen.
Silicea är utvunnet ur kiesel, vilket behövs för uppbyggnandet av hovväggen. Silicean rensar även ur en massa skit ur kroppen och har en positiv effekt på matspjälkningssystemet. Det går att beställa på nätet, sök på "Silicea" ;)

Min häst hade jättedåliga, spröda hovar som det var problem med hela tiden. Jag gav henne foderjäst och efter ett par månader var hovarna betydligt bättre! Nu sitter skorna ordentligt och man kan sätta dit alla sömmen. Hovarna har blivit hårda och fina.

Se till att hästen får dom vitaminer den behöver och sko inte om det absolut inte behövs.
Eftersom det var en unghäst kan jag inte tänka mig att den arbetar så hårt att den behöver skor.

Benzon_lover skrev:
Har av en djurhomepoat, blivit tipsad att ge "Silicea" till vår shettis, som har usel hovkvalite. Som alla homepoatiska preparat så tar det oftast lite tid innan man ser resultat, men homepoaten har behandlat ett flertal hästar med detta och sett jättefina resultat. Vår shettis har även bärrandsröta för tillfället, så vi har svårt att se ett rättvist resultat på behandlingen.
Silicea är utvunnet ur kiesel, vilket behövs för uppbyggnandet av hovväggen. Silicean rensar även ur en massa skit ur kroppen och har en positiv effekt på matspjälkningssystemet. Det går att beställa på nätet, sök på "Silicea" ;)
Jag har sett jättefina resultat av homeopatibehandlingar på olika djurslag,MEN man skall inte utan kunskap mixtra själv med att beställa hem preparat och behandla i blindo!!
Dåliga hovar kan lika gärna bero på grovfoderbrist,stress,röta,dålig hovvård ,ryggproblem osv..listan kan göras lång..........

Det gäller att ge rätt medel, med rätt styrka och med rätt dos och intervall..för det krävs KUNSKAP!
Precis som med örter tycker jag det är olämpligt att testa själv utan att anlita nån som är utbildad eller har lång erfarenhet.
Det blir bäst resultat om man gör rätt från början! ;) Fel utfört kan man istället orsaka problem för sin häst!
Har sett ex på folk som "härmar" boxgrannens ordination på preparat..och det kan bli helt fel för den individen. :crazy:

Men håller med ,Silicea är ett medel som kan funka,men som sagt homeopati är ingen ersättning för andra brister i djurhållningen.Glöm aldrig det! ;)

hovis skrev:
Steel Joint ger resultat inom två månader. Dåliga hovar är även ett miljörelaterat problem som Emedy skrev likväl foderrelaterat.

Steel Joint är dock det enda tillskottet som jag VET BRUKAR funka.
Steel Joint är bra ! :bow:

Lilla Skutt skrev:
Jag har sett jättefina resultat av homeopatibehandlingar på olika djurslag,MEN man skall inte utan kunskap mixtra själv med att beställa hem preparat och behandla i blindo!!
Dåliga hovar kan lika gärna bero på grovfoderbrist,stress,röta,dålig hovvård ,ryggproblem osv..listan kan göras lång..........

Det gäller att ge rätt medel, med rätt styrka och med rätt dos och intervall..för det krävs KUNSKAP!
Precis som med örter tycker jag det är olämpligt att testa själv utan att anlita nån som är utbildad eller har lång erfarenhet.
Det blir bäst resultat om man gör rätt från början! ;) Fel utfört kan man istället orsaka problem för sin häst!
Har sett ex på folk som "härmar" boxgrannens ordination på preparat..och det kan bli helt fel för den individen. :crazy:

Men håller med ,Silicea är ett medel som kan funka,men som sagt homeopati är ingen ersättning för andra brister i djurhållningen.Glöm aldrig det! ;)

:o ..Ok, jag vet ju detta men, förhastade mig väl i min välvilja att hjälpa till...Så mitt tips blir istället att ta kontakt med en homepoat! :crazy:

Jag fick höra att min häst hade trasiga hovar.. jag bytte hovslagare och fick av honom höra att han inte alls hade dålig kvalité, och skorna som jag fick hjälp med att slå på ca 1gg/v har nu suttit i 4 veckor *peppar, peppar*

ett litet tips... :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 027
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 242
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hur hanterar ni er irritation kopplat till hästen? Har haft min häst sedan februari i år och hon är så fruktansvärt pillig med mulen...
2
Svar
27
· Visningar
2 586
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar