Dåliga hovar

S

Seminassistent

Behöver hjälp om hur man fixar till dåliga hovar(kvalite)
Pållen jag rider har under åren haft VÄLDIGT många tappskor och det har nu resulterat i att det inte finns så mycket kvar att fästa sömen i. Hälta båda fram och vila i minst två veckor. I slutet på månaden kommer förhoppningsvis hans nya Boa Boots. Om dom finns i hans storlek.
Vad kan jag som lekman ge honom för att få hans hovar starkare?
Biotin, vetegroddolja, torskleverolja.
Sånt vet jag....
Men har ni några huskurer som e väl beprövade.
Jag ger snart ALLT på en gång.. :confused:

Tack tack :bow:

finns ett tillskott som heter Enzion som funkar! Sen finns det Hovstärkare från Mustad som man penslar på hoven som gör att hoven håller ihop lite bättre. Testa.

Min häst får Aloe Vera juice och har fått jättefina hovar.

Vattenbad för hovarna :idea: Glassbyttor brukara vara lagom i storlek för hovar...
Skvätt vatten på hovarna närhelst du kommer åt.
Väl beprövat sätt som funkar :bow:

Mina hästar har fått jättefina hovar sedan jag började tillsätta Alger/Nypon blandning dagligen i fodret.
Jag har också provat örter som är cirkulationsbefrämjande.
Funkar kanon.
Jag tror inte att man kan påverka hovarnas kvalitet särskilt mycket genom att tillsätta någon olja etc. utvändigt. Det måsta komma inifrån genom hästens välmående.
Visst finns det hästar med anlag för dåliga hovar men om det bara kommer periodvis på en häst som haft bra hovar så är min rekommendation att se över foder odyl. De kan ha en brist av något eller att då cirklulationen till hovarna inte fungerar som den ska längre.
Lycka till :)

Ngn som har provat några mineraler som heter steel joint?? ska vara jättebra för hovar, men dyrt som...

Har samma problem med min och hon kan inte gå barfota, att jag inte tänkte på alger, har gett det innan till andra hästar.

//E

Hej,

Jag har samma problem med min häst men enbart under sommaren då hovarna växlar mellan att ha varit blöta pga regn eller dagg och sedan torkar snabbt i värmen. Det absolut enda medel som fungerat för oss är Keratex Hovstärkare. Han får Enzion året om men det tycks inte vara tillräckligt.
Tyvärr så är det inte så många i Sverige som säljer produkter ur Keratex sortiment men om du är intresserad så PM:a så kan du få mer information av mig (jag är inte återförsäljare även om detta verkade låtsa som reklam!)
Du kan läsa om de olika produkterna på www.keratex.net och på sidan http://www.horseshoes.com/ finns mycket läsvärt om hovproblem i största allmänhet, där finns även diskussioner om Keratex mm.

En sak bara: Glöm ALLT om att pensla på oljor och att ställa hovarna i vattenbad! Läser du informatione på denna sida så förstår du varför: http://www.keratex.net/keratex_history.htm

Lycka till!

Mvh
Madeleine

Ja, om man tror på den teori som beskrivs där så är det tyvärr så men jag är väldigt glad att jag kom i kontakt med hovstärkaren i tid, annars hade jag förmodligen hållt på med vattenbad och oljor i alla dess former fortfarande och på så vis enbart förvärrat situationen för min häst!
Hon som jag köper Keratex av tipsade faktiskt om detta när jag var inne i affären och frågade om en helt annan produkt, nämligen Tuff Stuff som jag då trodde skulle vara räddningen. Det var nog tur i oturen att Tuff Stuff ej fick säljas just då eftersom den var inne för kontroll hos kemikalieinspektionen. Hade jag inte fått tipset om Keratex där så hade jag nog aldrig hittat den underbara hovstärkaren :love:

Ju mer jag läst om den och om hur hovarna påverkas av yttre faktorer, ju mer förstår jag sambandet och det känns bra att veta att det faktiskt går att lösa problemen!

Sv: Dåliga hovar

Angående barfota på denna häst!

Pållen i fråga är en av mina o vi har honom barfota just nu o det har resulterat i en 2:a gradens hälta på HB o markerar på VF! Så hovvis kommer o ska sko. Flertalet vet har sagt att vi ska ta tillbaka skor.

Det har inte funkat att ha honom barfota pga han storlek

Sv: Re: Dåliga hovar

Nu har min häst jättefina hovar oavsett om det är torrt eller fuktigt i marken , men det skadar inte att ta reda på vad som gäller om det behövs i framtiden...

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 997
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 932
Senast: Centaur
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka