dåliga hovar

tinis88

Trådstartare
hallå alla! Ja behöver verkligen hjälp vad ja ska göra. Min hästs hovar är jätte dåliga. När hovslagaren kommer och ska verka och sätta på nya skor då är hovarna närstan som knäckebröd där sömmarna har suttit. Sen växer dom nästan inget så det finns inget att ta bort knappt så det blir som han nästan får slå i sömmar i samma. Finns det något man kan ge för att få hovarna till att börja växta lite mer? Just nu äter han iallafall enzion som ska vara bra mot dåliga hovar.

Tacksam för alla förslag

Sv: dåliga hovar

Precis. Se över foderstaten! För att hovarna ska kunna växa bra krävs tillräckligt med näring.
Testa att ge lite extra lusern eller liknande. (Lågt protein i foderstater tycker jag är ganska vanligt...)

Kolla även över så hästen får tillräckligt med grovfoder. Har den grovfodertillgång större delen av dygnet.
Att magen fungerar som den ska är jätteviktigt för att även övriga kroppen ska fungera som den ska.

Precis. Se över foderstaten! För att hovarna ska kunna växa bra krävs tillräckligt med näring.
Testa att ge lite extra lusern eller liknande. (Lågt protein i foderstater tycker jag är ganska vanligt...)

Kolla även över så hästen får tillräckligt med grovfoder. Har den grovfodertillgång större delen av dygnet.
Att magen fungerar som den ska är jätteviktigt för att även övriga kroppen ska fungera som den ska.

Nu fick jag en AHA-upplevelse!
Mitt sto har haft relativt dåliga hovar så länge jag haft henne (7 år). Det senaste halvåret har jag tryckt i na så mycket protein (lusern) jag haft möjlighet till då jag märkt att hon lägger på sig bättre hull av det än något annat.
Hovarna är MYCKET finare nu än vad de någonsin varit :banana:

Min häst har haft lite dålig hovkvalité, blir även "tussig" vid päls fällning/sättning. Så jag har köpt :Kiselgur till honom. Har använt det ett tag och det fungerar verkligen! Både hår och hovar är mycket bättre. Han har nästan alltid utredd man och svans, som om någon skulle sprayat pälsglans i den varje dag. Pälsen är glänsande och len! han känns ren även om han egentligen är full i damm.
och hovarna har blivit mycket bättre! Så mitt tips är:
Prova Kiselgur (foder tillskott, pulver form)

Vet fler som tycker att det fungerat väldigt bra och som använder det.

Man kan ofta se positivt resultat på hovarna om man ger lucern, även om det inte är proteinbrist.
Lucern är en baljväxt och har mycket djupa rötter, den innehåller en massa ämnen som man aldrig ser på varudeklarationen eftersom man bara analyserar makromineralerna, energi och protein.

I en annan tråd har HH skrivit följande:
Nedan har du en del av de ämnen lusern innehåller. Växten tillhör de som ackumulerar mineral. Halten av olika sådana är helt beroende på marken där plantan växt. Å andra sidan vill den inte växa på kalkfattiga marker så man kan nog lita på att den alltid innehåller rätt mkt kalk.

3'-Methoxycoumestrol, 3-Methylbutanol, -O-Methylcoumestrol 4-Amino-Butyric-Acid, 11,12-Dimethoxy-7-Hydroxycoumestin, Acetone, Adenine, Adenosine, Alfalfone, Alpha-Spinasterol, Alpha-Tocopherol, Amylase, Arabinose, Beta-sitosterol, Betaine, Biochanin-A, Butanone, Calcium, Campesterol, Chlorophyllide-A, Choline,Coagulase, Coumestrol, Cryptoxanthin, Cycloartenol, Cytidine, Daidzen, Daphnoretin, Erepsin, Folacin, Formononetin , Genistein, Guanine, Guanosine, Hederagenin, Hentriacontane, Hypoxanthine, Inosine, Inositol, Invertase, Isocytosine, L-Homostachydrine , L-Stachydrine, Limonene,Lucernol, Lutein, Magnesium, Malic-acid, Malonic-acid, Manganese, Medicagenic-acid, Medicagol, Molybdenum, Myristone, Neoxanthin, Niacin, Octacosanol, Oxalic, Pectin, Pectinase, Pentanal, Peroxidase, Phaeophorbide-A, Phosphorus, Potassium, Propanal, Protein, Pyridoxine, Quinic-acid, Riboflavin, Ribose, Saponin, Sativol, Selenium, Shikimic-acid, Silicon, Soyasapogenols, Stachydrine, Stigmasterol, Succinic-acid, Tannin, Thiamin, Triacontanol, Tricin, Trifoliol, Trigonelline, Trimethylamine, Tryptophan, Violaxanthin, Vit-E, Vit-K, Xanthophylls, Xylose, Zeaxanthin

HH

jag håller med dig och andra som har svarat.
Foderstaten är jätteviktig när det gäller hovarna. Lusern innehåller ju mkt proteiner, är bra för tarmen och kan också innehålla en hel del mineraler.

så till den som startat tråden ger jag också rådet att se över foderstaten

*kl*
Biotin fick mitt halvblodssto och det fungerade jättebra på henne./L

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 897
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka