Dåliga avmaskningsrytiner.

karamelldrottningen

Trådstartare
Min ena häst går i en stor beteshage. Hon är avmaskad med Ivomec innan betesutsläppet. Hon har nu börjat bli alltför tunn och jag misstänker att det kan vara mask som spökar igen. Har nu fått reda på att man inte kollat masken på flertalet hästar hon går med och några är rytinmässigt avmaskade, men man kan inte säga datum när detta gjordes. Dock är det bara min ettåring som verkar vara den som bara går ner i vikt, mitt i högsommaren :(.

Min fråga till er:

Vad är smartast att göra i denna stund? Ska jag återigen köpa ett kolla masken? Och om hon då har liten epg ska jag då skita i att avmaska henne?

Kan det vara något annat än blodmasken som hon kan ha fått? Hur kan jag då få reda på detta på bästa sätt. Analysen visar ju bara blodmasken. Kostar det extra om jag vill se om hon har annan mask i sig? Hur mkt?

Pratat med vet. som rekomenderade avmaskning. Men då kan hon ju inte gå med de andra på 3 dagar. Vilket kan lösas på något sätt iofs. Hon får väl stå på box om inte annat alternativ finns. Känns ju inte optimalt att släppa henne på bete direkt efter avmaskningen. Sen vet jag ju inte hurvida de andra hästarna bär på mask eller inte.

Sv: Dåliga avmaskningsrytiner.

Hur ligger ungen i tillväxt period?
Tandfällnng och givetvis vad är det för slags bete?

Analys visar spolmask med. Enda du inte kan vara säker på att se är bandmask.

Jag skulle ta ett kolla masken, tveklöst.

Sen, hon kan visst gå med de andra direkt efter avmaskning. Det där med hålla inne 3 dagar är ingen som helst vits i en hage där de gått och skitit ut mask. Man håller borta tills avmaskningen haft full effekt för att skydda markerna, därför man t ex avmaskar INNAN man byter hage. Ska de gå kvar i hagen spelar det ju ingen som helst roll om hon går kvar. Varför tror du att hon måste stå själv 3 dagar? =)

Det är ett naturbete på 20 ha. Inte gödslat, men det finns en hel del gräs. Ganska torrt då det inte regnat på länge. Hon har vuxit en del. Det är ju inte helt ovanligt med tunna åringar, men jag blir lite orolig då jag tycker att hon verkligen är i tunnaste laget. Revbenen syns på håll och det har gått fort. Så hon får absolut inte gå ner något mer!

Har nu avmaskat henne och hon står inne nu i tre dagar, efter vets. rekomendation. Har även pratat med andra ägare och de ska avmaska en hel hög med hästar, men det är fortfarande oklart vem och när det ska göras. Så det är tyvärr lite hipp som happ med det :grin:.

I vanliga fall tar jag alltid träckprov, men i detta fall känner jag att jag inte ville vänta utan avmaskade ändå.

Min gissning är att hon behöver mer/bättre mat. I alla fall hos oss (norra Östg) har vi inte fått ordentligt med regn så återväxten är dålig. Mina betar heller inte lika mycket som de brukar pga den ihållande värmen. De står och halvsover på dagarna i stället. Jag tillskottsfodrar åringarna lite redan och fölen med mammor står inne de varmaste timmarna för att äta och vila.

Jag skulle vilja höra veterinärens argument till varför hästen skulle stå inne 3 dagar. Vad avmaskade ni med för medel?

När skedde avmaskningen tidsmässigt? Före betet kan ju vara ett ganska stort tidsspann. Blodmasken ger ytterst sällan sånt viktras du beskriver, möjligtvis bandmask men det brukar vara vår och höst det syns mest. MEN - en såhär torr sommar gör att det knappt är någon näring i gräset, kommer det regn blir det bättre, för vissa hästar FÖR mycket näring så gräset passar på att skjuta fart.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 649
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 844
Senast: Lavinia
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 727
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka