Dålig syn eller noll koll på kroppen

N

Novum

Jag har nyss köpt en unghäst, 04:a, som konstant går in i boxväggarna. Senast idag då jag släppte in han i en annan box så fortsatte han gå rätt in i väggen. Nu funderar jag på om det möjligen kan bero på dålig kroppskontroll då han vuxit 5-7 cm det senaste 7 månaderna eller om han helt enkelt har dålig syn?:confused:

Har ni några erfarenheter av unghästar med väldigt dålig kroppskontroll? hur yttrade det sig?

Jag börjar bli lite orolig faktiskt!

Sv: Dålig syn eller noll koll på kroppen

Ingen som har den minsta aning?

Växande hästar brukar i regel vara ganska klumpiga då dom inte vet vart dom börjar och slutar..Slår i dörrar m.m.

Men jag tycker ändå för säkerhets skull att en synkontroll inte är fel när din veterinär kommer ut nästa gång.

Det tar ca 15 minuter för ett hästöga att ställa om från ljust till mörkt och tvärtom.

Var det stor skillnad på ljus i den boxen som han gick in i väggen?
Har du fönster där som gör att han blir bländad??

AM

Jag har nyss köpt en unghäst, 04:a, som konstant går in i boxväggarna. Senast idag då jag släppte in han i en annan box så fortsatte han gå rätt in i väggen. Nu funderar jag på om det möjligen kan bero på dålig kroppskontroll då han vuxit 5-7 cm det senaste 7 månaderna eller om han helt enkelt har dålig syn?:confused:

Har ni några erfarenheter av unghästar med väldigt dålig kroppskontroll? hur yttrade det sig?

Jag börjar bli lite orolig faktiskt!

Jag tycker det låter jättekonstigt. Vår unghäst är väldigt klumpig och ställer ofta till det för sig :p men att gå rakt in i en vägg låter ju inte så bra. Kom han med hög fart och hann inte stanna?

Svar till båda

Nä tyvärr så var det inte särskilt hög fart men det är faktiskt väldigt mörkt i hans egen box så han kanske blev "bländad". Fast det är nog bäst att be veterinären kolla på honom då han ska kastreras..

Han var visserligen ensam inne och stressad. Kanske det hade något med saken att göra. Hoppas verkligen inte att det är synen eftersom det är hopphäst han ska bli :eek:

Senast ändrad av en moderator:

När en häst blir väldigt uppstressad så tänker den ju inte på om den skadar sig själv eller någon annan.. Frågan är om han vad det eller om det är något fel på honom

Jag hade också en häst som var lite sådan, eller ibland så kunde han liksom krocka med sitt huvud med mitt, eller några reglar eller så.. jättekostigt, men han var runt 7-8 år gammal

Min gammelgubbe gjorde precis så när jag var på kliniken med han för några veckor sen. Släppte in han i boxen å han gick rakt in i väggen å fick ett litet sår i pannan. Han hade ju huvudet lite sänkt medan han gick, nosade väl lite så de kanske va därför. Boxarna där är också mkt mörkare än hans hemma, kanske berodde det på det.
Jag blev iallafall förvånad eftersom han aldrig gjort så förr. Men skulle d hända ofta skulle jag nog göra något slags syntest.

Nu är jag lite lugnare i alla fall, han har int gått in i väggen alls de sista dagarna så jag tror (hoppas) att det berodde på att han var stressad :)

Men jag ska ändå låta veterinären kolla synen på honom på måndag

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 104
Senast: mars
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 288
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 770
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat