Dålig sits

B

Bright_Eyes

Jag har ridit i lite mer än 5 år. Jag har nu inte ridit på länge, men jag vet att min sits inte är den bästa. I skritten sitter jag väl hyffsat, men sen när jag ska tillexempel fatta galopp är det som att hela jag blir till en hösäck, bara för att jag ska koncentrera mig på att få hästen i galopp. Det känns som att jag blev sämre på slutet till och med. Är jag så dålig att jag bara kan koncentrera mig på en sak i taget? Rider jag dessutom en häst som man får jobba mycket med blir min sits också dåligt.
Vad ska jag göra för att det ska se bra ut?
 
Sv: Dålig sits

Det blir ju lätt så när man itne ahr ridit på länge... Man blir ltie hösäck aktig och kroppen hinenr inte ritkigt med, det är en träningsak att kunna göra föera saker samtidigt utan att tänka på det:) Det är det jag älskar med Ridningen att det är så mkt kroppskontroll kordinationer!
Så det är bara att kämpa på!
Ta hjälp av en tränare och tänk på din sits i galoppfattning istället för att fatta galopp, galoppfattningen blir bäst när du gör rätt me din sits!

Lycka till!:)
 
Sv: Dålig sits

Är du tankeläsare ? :smirk:

Känns skönt å veta att jag inte är ensam !
 
Sv: Dålig sits

Det finns ju en hel massa att ta hänsyn till här. Inte tror jag att du är en dålig ryttare, för mig har det tagit sisådär 9 års ridnng innan bitarna börjar falla någorlunda på plats sitsmässigt...
Och det är grymt svårt att komma igen och rida bra efter ett avbrott samt att över huvud taget göra flera saker samtidigt!
Men är du inne i en växande period? Isåfall brukar det vara sidådär med kroppskontrollen.
Du kanske behöver träna en del styrka och smidighet eller balans ? Har jag gjort och blivit betydlgt bättre på att sitta. Jobba också på en sak i taget. Tänk inte så mycket på galoppen, utan fokusera hela tiden på sitsen, så kommer det nog efter ett tag.
Får du hjälp av en bra tränare så är ju det toppen
Lycka till ;)
 
Sv: Dålig sits

Om du har möjlighet kan du be någon longera dig(hästen kan gärna vara inspänd så blir den lättare att sitta på) och sedan kan du träna din sits utan att behöva oroa dig för hästen. Du kan gärna göra olika övninga förutom att öva på att få en bra sits och komma ner i sadel, för att få bättre balans, koordination mm som att stå i jockeyläder, sitta utan läder och veva med armarna, eller nåt sånt.
Lycka till:)
 
Sv: Dålig sits

Tack så mycket för alla svar! <3

//Bright Eyes
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp