Dålig sits :P

A

Almeloue

Alltså jag har ett litet problem, när jag rider så har jag så himla dålig sits speciellt i hoppningen. Jag har problem i ryggen så jag har desutom svårt att sträcka på mig för då får jag ont, men det är något jag tränar på. Men det blir ännu svårare för ponnyn jag rider drar tyglarna ur händerna på mig och det slutar ju att hon drar mig framåt. Så då tänkta jag att nån kanske kunde ge mig några tips hur jag ska förbättra min sits. :)

Här har jag en film: http://www.youtube.com/watch?v=14QH8lKiPZE

OBS! Jag är en väldigt känslig person när det gäller nedlåtande kommentarer för jag tar åt mig ganska mkt, men ni får gärna ge tips. :)

/Erika :rofl:

Sv: Dålig sits :P

jag är ingen expert och vet knappt hur det ska se ut, men så himla illa var det väl inte??

På den höjden du hoppar tycker inte jag iaf att du behöver gå fram mer med överlivet. I studsserien skall man vara ganska upprät (men dock ändå mjuk och följasam) och inte luta sig framåt för mycket. Kanske att när det blir större hinder att du skall gå fram med handen en bit. Men jag tycker att det ser fint ut :)

Okej, då vet jag de till nästa gång. (: Min ena ridlärare säger att jag måste fram jätte mkt med överlivet medans den andra inte säger det så då blir jag lite förvirrad. ::crazy:

Hmm okej :crazy: Båda har väl rätt på sätt och vis kanske.
Du ska ju vara mjuk och följsam och bara följa med mjukt i hoppet liksom, varken för mycket fram eller för mycket bak. Sedan när man hoppar småhinder, ca 50 cm eller ngt sånt, behöver man ej gå fram med överlivet alls mycket. Och inte i studsserier heller. ;) :)

alltså jag är ingen stilmänniska för fem öre men du ville ha tips..
jag skulle vilja..
lite mer eftergift
slappna av i axlarna
och fram lite till med överlivet

super fin häst du har. någon bild?

//Sofia

över studdsen tycker jag det såg helt ok ut, men jag tycker det ser ut som om du "låser" dina händer i ett läge och av detta inte riktigt kan följa med i språnget. våga lägga fram handen mer och följa med mer, då tror jag också att allt annat faller mer naturligt på plats.

Din överkropp tycker jag inte att du behöver göra något åt över så små hinder, men dina händer hade jag velat putta fram så att din pålle får mera eftergift. Och sitt djupare i sadeln så kan du bättre kontrollera galoppen. Både takt och längd på stegen. Din häst är jättefin! :D Lycka till i fortsättningen!

Jag tycker inte alls det var några jättestora fel på din sits.
Men det jag kan se är att du reser dig mycket rakt upp, och blir då lite obalanserad. Försök att inte lyfta rumpan så mycket ur sadeln, och läng istället lite mer i handen och ge något mer eftergift. Res dig inte rakt upp, så att du står, utan vik dig snarare lite framåt isåfall. Men jag tror inte du behöver fram så mycket med överlivet när hindrena är så små.
Som någon skrev, sätt dig djupare i sadeln.

Annars ser det bra ut! Fin häst:)

Lycka till!

/Sanna

i studsserien ser du ut att vara heöt efter sprången, kan vara vinklen på kameran? Den ställer du dig mkt rakt upp, lyfter dig jätte mkt. som andra säger så ska du inte luta överlivet för mkt framåt men ändå inte så rakt upp. Svårt att förklara. Lycka till ;)

Alltså jag har ett litet problem, när jag rider så har jag så himla dålig sits speciellt i hoppningen. Jag har problem i ryggen så jag har desutom svårt att sträcka på mig för då får jag ont, men det är något jag tränar på. Men det blir ännu svårare för ponnyn jag rider drar tyglarna ur händerna på mig och det slutar ju att hon drar mig framåt. Så då tänkta jag att nån kanske kunde ge mig några tips hur jag ska förbättra min sits. :)

Här har jag en film: http://www.youtube.com/watch?v=14QH8lKiPZE

OBS! Jag är en väldigt känslig person när det gäller nedlåtande kommentarer för jag tar åt mig ganska mkt, men ni får gärna ge tips. :)

/Erika :rofl:

Tycker absolut att du skall luta överlivet lite mer framåt, och lägga fram händerna lite grann. Mer Eftergift! Du håller hästen alldeles för kort i språnget.

Liknande trådar

Hoppning Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits. En del...
Svar
15
· Visningar
2 813
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2