Dålig Man!

DiamondBlue

Trådstartare
Har en liten hingst som jag ska ställa ut nästa år men som det ser ut nu så verkar detta inte bli av.

Det är så att i sommras så förlorade han mkt av sin svans men efter såpabad o doningar så fick jag hejd på svansfenomenet så nu ser det bättre ut iaf. Även om den är kort så har den tjocka på sig.

Nu har jag märkt liknande på hans sagoman o har upprepat proseduren men verkar inte bita. Så nu går han flätad på dagarna för o undvika att han ska göra något i hagen (vilket jag inte tror men provar allt). finns det något man kan ge för o bättra på man o svans?

Förutom b-vit, linfrö för det får han redan. Vissa prata om att nesselpulver ska vara bra!? Nån som testat? Annars?

Sv: Dålig Man!

Har själv en pålle med dålig kvalité på sin man och svans, den blir tunn och sliten för minsta lilla. jag började ge henne kiselgur för knappt ett år sedan och märker stor skillnad! Det växer både snabbare och blir tjockare. Jag brukar dessutom massera in equidoux i svansroten och mankammen, det gör att hon inte ska klia, öven om det inte är orsaken till den tunna manen/svansen, och dessutom främjar det tillväxten av tagel. Har inte sett så tydliga resultat med denna som med kiselguren men jag kör på allt som kan tänkas hjälpa om än så lite :) Lycka till!

BeatriceH: Hur mycket Kiselgur ger du per dag? Har ställt en fråga som egen tråd men har inte fått några svar, så jag lägger in frågan här och hoppas det är OK?
Vår hovis tyckte vi skulle ger mer än ett mått per dag och ge både morgon och kväll, men blev fundersam eftersom det står 1 mått per dag på burken. Kan det vara skadligt att ge för mycket? Vi ger det till vår ponny pga dåligt hovkvalitet.

Okej, jag förstår! De låter ju toppen! Det ska jag absolut prova o se om det kan hjälpa! Kan ju inte skada iaf hihi. Jag prövar allt en gång :bump: .

Vart brukar man kunna få tag i de? Brukar du ge rekomenderad dos?

Va gjorde man inte för buke med alla braiga förslag man kan få :bow:

Jag köpte min burk på Granngården, men har för mig att jag sett det på Citygross också...de har kanske inte hästgrejer på alla butiker, men i Norrköping iallafall :)
Pratade med veterinären ang dos och det var ingen fara att ge mer än angiven dos på burken enl henne. Nu ger vi två mått (mått följer burken) till vår C-ponny...men det är ju som sagt pga dåliga hovar.
OBS att det ska ges i blött foder...vi blandar i det med betfor

Aha jag förstår! Då ska jag kolla på båda ska ändå förbi nästa vecka när jag e skiftledig. CG har hästgrejor i usala :laugh: .

Oki då vet tack för tipset!!!! Här ska provas :banana:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 670
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 940
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 419
Senast: lady_vip
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 227
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka