Dålig mage!

J

jossa8

Har en shettis som har problem med magen på hösten och vintern.Det fullkommligt sprutat vatten ur rumpan men samtidigt har han fasta bajsar...Har varit i kontakt med ett par olika vetrinärer utan reslultat.Tänkte höra om det kanske är någon här inne som har några tips å ideer.

Sv: Dålig mage!

Vi har en häst i stallet med liknande symptom.
Prova att ta ett avföringsprov och skicka på analys.
Hästen i vårt stall hade alldeles för höga protein värden i kroppen.
Enligt dennes ägare så var det trologtvis för att årte silage var för kraftig för att pållen skulle klara av det.

Tror att det kan vara som du skriver. När min maghäst får för proteinrikt hö blir han precis så. Det rinner även om bajset är fast.

Det kanske är så att sand ligger och irriterar i tarmen? Har du prövat att ge psylliumfrön ("loppfrön")?

Bara för att göra det lite krångligare hade min ponny samma problem och hon blev bra när hon fick lucern. :)

Bara för att göra det lite krångligare hade min ponny samma problem och hon blev bra när hon fick lucern. :)

Det berodde kanske på att pH värdet i mage/tarmar höjdes lite? Hon var kankse lite för sur i magen innan hon fick lusern? Jag menar nog lite allmänt i obalans.

Jag tror inte riktigt på detta med att mkt protein påverkar hästen så som det står i flera inlägg.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar