Dålig mage?

jenny_bella

Trådstartare
Hejsan!
Jag har en gammal man här hemma som är ganska dålig i magen av och till. Egentligen så är dom flesta hästarna lite halvkassa i magen. När han kommer in så har de runnit lite längs "skinkorna" inte ner på benen och när han bajsar så kommer det lite "vätska" i början, kanske 1 msk typ.

När jag mockar så är en del av bajset halvfast medasn resten är jättefast och fint. Vad kan detta bero på? Dom går ute mellan 8-16/17 utan någon mat mellan dessa tider, sedan får de kvällsmat när de kommer in och nattmat vid 22. Kan de vara magen som jobbar tom på något vis som utlöser detta? Alla hästarna är taget träckprov på och de som behövdes maskas har gjort de. Han är annars pigg och glad och äter som han ska eller ja han tycker inte om att mamma bytat uy GROOV 90 mot 125:an istället och pillar numer bort de från maten! Jäkla gubbe! :p

Sv: Dålig mage?

Vet inte om det beror på det men det är ju väldigt många timmar utan mat. Finns det inte möjlighet att ge en rejäl laddning på morgonen så att de har några timmar framåt i alla fall? Eller ge halm i hagen? Antagligen går de och letar mat/rötter mm och får i sig smuts som inte är bra för magen.

Fodrar ni med hö eller hösilage?

Det ar alldeles for lang tid utan mat. En hast ska aldrig ha tom mage. Och som foregaende sa ar sannolikheten stor att hastarna stoppar i sig annat om de inte fodras.

Det kan vara att det går för långt mellan fodringarna. Jag vill ha 4 fodringar till mina hästar, minst.

I övrigt så kan jag tillägga att jag pratade med en veterinär om detta gällande min egen gamla häst då han var 26 år. Han hade fått en dos butta som led en undersökning för att kolla om en stelhet bara var stelhet och ingen smärta. Buttan slog ut hans mage totalt..
Efter det har den aldrig blivit normal. Nu är han 28 och måste ha "magmedicin" dagligen för att hålla magen normal.

Vet sa att det var vanligt under hösten att hästar fick så att de bajsar bollar. Men bollarna är mer porösa än vanligt, faller isär lättare vid mockning. Och det kommer också en del vätska bredvid. Han sa att det inte fanns så mycket att göra.

Min får probiotika(lactobakterier)-kapslar och vanlig bakjäst i pulverform för att hålla magen i ordning. Det fungerar lysande. Mycket bättre och dessutom billigare än alla dyra magpreparat. Vill man inte ge kapslar så finns Lactobakterierna även i Proviva.
De 2 sakerna är ju de aktiva ingredienserna i många magkurer som säljs för många hundralappar mer.

Fodrar ni med silage? Komplettera med hö och byt sen sort eller parti. Ibland ser man hela stall med lösmagade hästar där ensilaget är boven men har man köpt en hel vinterförbrukning så brukar de få fortsätta äta det.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 463
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 463
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 123
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 309
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31