Dålig mage - ingen lösdrift?

Trissa

Trådstartare
Mitt sto har varit mer eller mindre dålig i magen under en tid, och nu har hon stått installad med hö på natten ett tag för att försöka häva det. Det verkade funka bra, magen kom i ordning igen, men så fort de går ute dygnet runt blir det samma sak igen. Då har jag ändå flyttat dem till vinterhagen, där betet inte är så bra. Dock finns det ändå mycket att äta på, även om det inte är så mycket näring i det, och här är det ju tillväxt fortfarande vilket innebär att det kommer att finnas gräs under rätt lång tid framöver.

Jag hade ju tänkt ha dem på lösdrift i vinter, och då blir det ju snett att ha dem installade den närmaste månaden eller kanske ännu längre. Dels pga pälssättning (varmstall) och dels vill jag ha dem ute för deras egen skull. Men det verkar ju kört? Jag har provat med jäst utan resultat, nu får hon filmjölk när de står inne. Det är dock inte något alternativ när de går ute, eftersom jag måste hälla det på höet, i kraftfoder ratar hon det.

Finns det något annat att prova som torkar upp magen? För det verkar ju höet göra på något vis.

Sv: Dålig mage - ingen lösdrift?

Du kan ju testa probiotika (osäker på stavningen).

Min lilla shettis blev jätte dålig i magen helt plötsligt, men det visade sig vara för att han gick och plockade i sig sand.
Så nu kör vi igenom hästarnas magar med loppefrön några gånger per år och problemet har hållt sig borta.

Du ska kanske kolla upp exakt vad som gör henne dålig i magen.

Jag är rätt säker på att det inte är sand el. något liknande, eftersom de gått i ren gräshage hela sommaren. Det har heller inte kommit plötsligt på, utan varit mer eller mindre hela sommaren, och jag kan inte se något system i det hela. Mer än att det då blir bättre när hon står inne nattetid och äter hö.

De har tillgång till hö, men jag tror inte hon äter speciellt mycket av det. Det finns ju fortfarande så mycket gräs. Går hon på gräs dygnet runt blir det sämre. Inte diarré, men rejält lös.

Jag har samma problem med ett av mina ston just nu......:confused: Ingen av de andra hästarna som går i samma hage har ngt problem. Hon var lite halvrisig i magen förra vintern, och då stog hon på stall på nätterna.. Hon har gått ute hela sommaren (utan att ha problem med magen) och går nu på lösdrift i vinterhage. (det finns ingen sand i vinterhagen, så jag tror inte att det är därför..) Jag har verkligen funderat på vad orsaken är, ev. kanske hon inte tål betfor, men det är det enda jag kan komma på! Idag köpte jag Dodson & Horrel´s Sure-Bio och ska prova det, hoppas innerligt att det hjälper!

Just nu ramlar det ner en massa löv som de stadigt plockar i sig.
Sen är en del hästar känsliga för gräsets annorlunda egenskaper då det utsätts för större temperaturskillnader nu än förut.
Ekollon är ibland också en bov.

*kl*
Vi har inga ekollon, men kan det vara löven? Jag har sett att min äter lite löv som ligger och "skräpar" på marken... Även hennes fölunge är lös i magen.... Antagit att det är pga att hon är det..

De har tillgång till hö, men jag tror inte hon äter speciellt mycket av det. Det finns ju fortfarande så mycket gräs. Går hon på gräs dygnet runt blir det sämre. Inte diarré, men rejält lös.

Det där låter som fruktanet i gräset.

För mycket fruktan menar du? Finns det något alternativ annat än att minska på betestillgången i så fall?

Nej, inte vad jag kan komma på i allafall. Man får försöka få i sina hästar hö istället. Beror på vad man har för hagar.
Det kanske finns knep och trix för att få hästar att tåla detta, men inga jag känner till.
Jag vet att en del hästägare med detta problem försöker leta rätt på en bit skog att ha hästarna på istället, och stödfodra.
Vissa hästar är tydligen tåligare än andra.
Några här kanske har några magknep?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Min häst har under en längre tid varit dålig i magen. Han verkar vara en känslig kille. Märkte en klar försämring när ja har gav ett...
Svar
4
· Visningar
1 899
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka