Dålig mage - Foder?

Halifaxen

Trådstartare
Jag har lite funderingar kring foder just nu :S

Min unghäst på 5 år har den senaste veckan haft jätte dålig mage och de har han inte haft innan så man lägge rmärke till det då? Har hört att betfor kan vara dåligt för magen? stämmer det?
Vad kan man ge för foder till hästar med dålig mage?

Jag har nu tagit bort fodret på honom han får endast lite morötter för att han inte ska riva stallet när vi ger dem andra mat. Gjorde jag rätt?

// Halifaxen

Sv: Dålig mage - Foder?

Betfor kan verka lösande, ja. Behöver inte göra det men jag behövde bara öka på ett par nävar på min gamling så insåg jag att det skulle jag inte göra om. Vad är det för foder du tagit bort och vad äter hästen för hö (silage)?

Okej.. Tack

Han äter havrekross kornkross, betfor, just nu sen tillskott med så som kalk, miniraler, salt vitlök...
Han äter hö....

Tycker inte att något borde påverka magen förutom betfor. I och för sig hade vi en ponny i ett stall där jag jobbade som inte tålde vitlök. Hö brukar de också tåla. Du kan ju prova att sätta in fodret lite pö om pö efter ett litet tag och se om det går bra igen. Inte säkert att det är foderrelaterat, juh.

Tack.
Mamma och jag sa med det att vi får se nu annara får vi åka in med honom och kolla honom för det kan ju vara nått helt annat. :(

Hoppas att det går bra. Tror att det är ganska mycket problem just nu. I stallet där jag jobbar ibland har många hästar varit lösa i magen. En vecka är väl kanske lite länge i och för sig. Har mest varit någon dag eller två. Håller tummen för att det inte är något allvarligt utan att det rättar till sig.

Jag som trodde Betfor var bra för magen tack vare fibrer?

Får han tillräckligt med hö? Många hästar blir lösa av att de får för lite grovfoder, alla klarar sig inte på 1kg ts/100kg kroppsvikt

Jag har lite funderingar kring foder just nu :S

Min unghäst på 5 år har den senaste veckan haft jätte dålig mage och de har han inte haft innan så man lägge rmärke till det då? Har hört att betfor kan vara dåligt för magen? stämmer det?
Vad kan man ge för foder till hästar med dålig mage?

Jag har nu tagit bort fodret på honom han får endast lite morötter för att han inte ska riva stallet när vi ger dem andra mat. Gjorde jag rätt?

// Halifaxen

Jag antar att du inte menar att han inte får någon mat alls? Du skriver att du tagit bort fodret?
Dessutom tycker jag att det måste vara svårt att säga ngt utan att veta mer om hur stor hästen är och hur mkt den får. För lite grovfoder och eller för mkt kraftfoder speciellt korn kan säkert påverka magen.

Hastiga foderbyten är en av de vanligaste orsakerna till dålig mage. Det måste få ta minst en, gärna två veckor att sakta byta ut foder.

Äter din häst hö eller ensilage? Har du bytt grovfoder? Är kraftfodret du ger OK, många foder har ett bäst föredatum och det är viktigt att de förvaras torrt och rent. Krossat foder är färskvara och härsknar efter ett tag. Vitlök är enligt nya undersökningar inte bra för hästar (det kan bland annat störa hästens känsliga tarmbakterier).

Hittar du ingen orsak bland ovanstående så bör man kontakta veterinär. Jag hade nog väntat med att ändra foder till dess att veterinären sagt sitt.

Va går den i för hage? Så här års och även på våren får många häatar i sig mängder av sand och jord när de går och pillar i sig vad som finns.

DET ger lösa magar och avhjälps med daglig dos av loppfrö.

Han har så gott som nästan fri tillgång till hör. Han får runt 12-15 kg hör per dag... De är väl inte för lite??

Okej.
Nja vi har inte gjort några foderbyten. Bara dragig ner på fodret när han hade sin vintervila nu i november, men inget annat och som sagt så har vi okej hö.

Ska ringa vet på måndag om han inte är bättre. :(

Vitlök är enligt nya undersökningar inte bra för hästar (det kan bland annat störa hästens känsliga tarmbakterier).

Tänkte säga detsamma. Det har forskats på det på SLU och de kom fram till att många hästar får bl.a. kolik av vitlök. Låter ju rätt logiskt tycker jag iaf eftersom vitlök är så starkt. Borde inte en känslig hästmage klara...

Hästen jag rider får foderjäst för att hon är lös i magen. Funkar ganska bra. Men eftersom det kom så plötsligt på din häst borde du kanske kolla upp det först...

Hoppas det går bra!

Okej..

Vis ka se hur han är nu under helgen annars så ringer vi på Måndag och se vad våran veterinär säger. :)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: Oknytt
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka