Dålig ledare i flocken, vad göra?

gadriel

Trådstartare
Jag har en flock på tre hästar, två ston och en valack.

Mitt ena sto är 5 år och har ett taskigt förflutet som spökar en del. Hon är rädd för stallet även om hon varit i det senaste två åren hela vinterhalvåret (på lösdrift och jag har även bundit upp henne runt 1 timme varje dag för utfodring mm), hon är fortfarande osäker mot folk och mig, efter en kort stund kommer hon på att jag ju är rolig att vara med och då är hon helt trygg med mig.

Problemet är att hon är ledaren, eftersom hon inte gillar stallet så vill hon heller inte tillåta de andra i flocken att gå in där. Eftersom hon vill spana in mig första börjar hon varje dag med att valla bort dom andra så långt bort i hagen som möjligt från mig. Idag t ex skulle jag hälsa på andra stoet (också hon med strulig bakgrund) vi hade bra kontakt men då kommer ledarstoet och ska valla undan henne från mig men jag kan parera det hela men hon är envis.

Problemet ligger i att hon egentligen är för osäker för att vara ledare, hon är stressad över vissa situationer och dessutom dominant och vill bestämma allt själv och vill ha kontroll över allt och alla hela tiden.

Ledarskapet oss emellan är klart.

Jag börjar nu bli smått trött på detta och dessutom smittar hon av sig med sina konstiga beteende på de andra två. Jag vet inte hur jag ska lösa det här, jag har kämpat med henne i två år och all hantering är problemfri, hon är helt lugn när vi är ute och går, kan gå bbort från flocken utan problem, kan vara själv i hagen/stallet även om hon blir lite stressad, hon är lugn att jobba med osv men men det känns som hon måste lära sig att koppla av i hagen och även i stallet när man inte ger henne uppmärksamhet och uppgifter hela tiden.

Jag har funderat om det hade hjälpt att ha henne i en större trygg flock med en annan ledare där hon bara "fick vara" . Tyvärr har jag inte riktigt den möjligheten och har funderat på om det kunde vara någon idé att skaffa ett ranghögre sto in i denna flocken?

Vad hade ni gjort?

*smått uppgiven*

Sv: Dålig ledare i flocken, vad göra?

Jag hade provat att släppa in ett ranghögt, äldre sto.
Som du säger så skulle hon nog må bättre av att bara vara i hagen.
Hon litar antagligen inte på att någon annan av de andra hästarna skulle kunna ta hand om dom men hon skulle själv inte egentligen vilja vara den som måste ta hand om dom sas.

Jag och min granne hade samma problem när jag tog hem min Paint, hon har 2 hästar en korkad 7 årig hbl valack som absolut inte har en aning om hur man leder en flock och en liten shettis.

Det funkade absolut inte i hagen då han var rent utav knäpp mot min unghäst (Paint) och hade de mest konstiga saker för sig. jag tog hem min ranghöga Isl.häst på 16 år som fick reda upp i flocken och äntligen blev det ordning och framförallt lugn.

En häst som inte är en bra flockledare blir också mer osäker om den ska behöva ta den rollen så mitt råd är att försöka hitta ett äldre dominant sto som kan styra upp flocken, även så att hon kan få bli trygg

Jag hade provat att släppa in ett ranghögt, äldre sto.
Som du säger så skulle hon nog må bättre av att bara vara i hagen.
Hon litar antagligen inte på att någon annan av de andra hästarna skulle kunna ta hand om dom men hon skulle själv inte egentligen vilja vara den som måste ta hand om dom sas.

Tack för ditt svar. Ja det känns som det nog är bästa lösningen för något måste göras känner jag. Har pratat med sambon och han går med på att ta en ponny på foder om det kan hjälpa.

Hoppas kunna hitta en relativt liten ponny som är tillräckligt bra för att leda flocken, var ju verkligen inte planerat med en häst till menmen jag ska ge det en chans iaf.

Jag och min granne hade samma problem när jag tog hem min Paint, hon har 2 hästar en korkad 7 årig hbl valack som absolut inte har en aning om hur man leder en flock och en liten shettis.

Det funkade absolut inte i hagen då han var rent utav knäpp mot min unghäst (Paint) och hade de mest konstiga saker för sig. jag tog hem min ranghöga Isl.häst på 16 år som fick reda upp i flocken och äntligen blev det ordning och framförallt lugn.

En häst som inte är en bra flockledare blir också mer osäker om den ska behöva ta den rollen så mitt råd är att försöka hitta ett äldre dominant sto som kan styra upp flocken, även så att hon kan få bli trygg

Tack för ditt svar också. Jag hoppas jag kan få samma resultat här så hon får hjälp att hitta en harmoni i sig själv. Även det andra stoet med strulig bakgrund hade verkligen behövt en trygg ledare som kan hjälpa henne att bli tryggare i sig själv.

Om ni hör om ett lämpligt sto som ska ut på foder får ni gärna hojta ;):)

Synd att jag behöver mitt ranghöga russ själv, bor sjukt nära dig också... Ska hålla ögon och öron öppna om jag har någon som kan tänka sig att låna ut en liknade ponny :)

Synd att jag behöver mitt ranghöga russ själv, bor sjukt nära dig också... Ska hålla ögon och öron öppna om jag har någon som kan tänka sig att låna ut en liknade ponny :)

Tack, va bussig du är :)

Tycker du är klok, eloge till dig som observerar detta och förstår trolig bakgrund till det hela, samt är villig att hitta en lösning som faktiskt inte är helt smidig.

tyvärr är det inte alla som inser att flockar faktiskt inte alltid funkar, utan tror att bara man har en flock så är det bra, sen att alla individer inte fungerar tillsammans osv, finns liksom inte på kartan hos många.

hoppas på uppdatering sen hur det går utifrån det du planerar, vore roligt och intressant att höra :)

Tack va gullig du är :)

Ja det är inte alltid lätt, har ju två ston som behöver "helas" och hitta sitt lugn och då måste ju inte bara min hantering fungera utan också allt runt omkring, flocken är ju med dom fler timmar än jag så hur mycket tid och rätt jag än gör så räcker det inte till och det är bara att inse, jag kan jobba ihjäl mig utan resultat just nu känns det som. Både jag och pållarna blir frustrerade. :crazy:

Jag uppdaterar om läget, hoppas, hoppas mina annonser ger något svar. :bump:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka