Dålig läderkvalitet på Textan?

R

Rodeokungen

Skulle vilja veta vad ni som har en Textan tycker om läderkvaliteten på dessa? Ange gärna vilken modell ni har.

Sv: Dålig läderkvalitet på Textan?

"min" häst har en TexTan TomGus Butterfly reiner, lädret är mjukt och fint trots att det är nytt och min uppfödare har gett gott betyg på så fin sadel till så lågt pris (närmare 19.000kr ny)

Tack för ditt svar. Jag har nämligen också köpt en Textan (Virginian), ny, pris 13200 kr och nu efter bara en mån användning har ytskicktet på lädret blivit "avskalat" där jag har låren och där fendrarna sitter fast är det stora fula märken och lädret smular sig vid friktionen som blir där. Jag är väldigt besviken, i övrigt är jag nöjd över sadeln.

kan du inte kontakta säljaren? Måndagsexemplar?

kanske en av de mer "budgetsadlarna" för min modell hade tidigare kostat över 20.000kr

Jag har kontaktat säljaren, denne har inte ringt tillbaka än...Hur länge har du haft din sadel?

ca 1 vecka, har haft den på 2 hästar, köpte "min" (jag lånar den från medryttarhästen som jag kallar för "min" häst) från scandinavianwestern och har inte hört ngn klaga på sadlar därifrån... fast TexTan TomGus är ju inte riktigt textans "egna" märke.. eftersom det är Tommy gustafsson som bett dem tillverka TomGus sadlarna till honom...

Har du inga skavmärken på fendrarna upptill?

nej, jag har fått förklarat för mig att blir det skavmärken ungefär där man fäster tiestrapen i sadeln (järnringen typ) så är det för att man hållt benen fel, då ska du vrida knäna lite mer utåt, så som man INTE ska sitta i en engelsk sadel.. för då håller du om bättre med vaderna.

Jag vet inte hur du rider, men när jag rider så rör sig fendrarna oavsett hur jag sitter. Tex om jag rider i nedförsbacke så är det helt naturligt att benen åker framåt. Du kanske inte riktigt förstår vart jag menar på sadeln. Finns det ingen annan som har en Textan sadel?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en äldre TexTan, vet inte varken modell eller ålder på den. Men där finns inga skav eller märken så som du förklarar... Min är fortfarande superfin (lite sliten i sitsen självklart, men den har ju några år på nacken också). Har haft den i min ägo i ett år nu.

vart menar du att skavet är då?

trampar man ner hälarna nedåt,framåt så glider fendrarna fram och blir ostabila (i min Premier måste jag dra baks dem så fort ngn annan har suttit i dem då fendrarna glider fram på bommen).

Jag har en ny Tex Tan Gaited horse saddle som jag köpt och provat ut hos Tommy på Scandinavian.

Jag är jättenöjd med sadeln; toppenkvalité som passar mig och min häst utmärkt!

Till er ang TomGus: TomGus sadlarna är inte TexTan utan är designade av Tommy Gustavsson som driver/äger Scandinavian Western Company. Det är hans egna märke.

//Gilly

TomGus sadlarna är producerade av TexTan men efter tommys ritningar.

tex som tommys egendesignade bett som reinsman tillverkar.

Så jag menade; inte TexTans design.

Han har väl gjort huvudlag nu också?

//Gilly

ja jag tror han har gjort det.. han har gjort Tackytoo paddarna om jag fattat rätt också... han berätta om allt han hade gjort å jag kommer knappt ihåg hälften med australien å usa å tycklands hopplag mm :D

Jao, snacka kan han ju också väldigt bra:D

TackyToo-paddarna är super, fast så dyra bara..

Han har ju öppet hus nu i helgen för han öppnar sin nya butik på ranchen. Har ni inte varit nere så kan jag tipsa er om att göra det:-)

//Gilly

jag var där i affären. innan han hade öppnat *haha* *mohahhaha* jag var kund nr 2 faktiskt *skryta*

1450kr för en pad tycker inte jag är mkt... det blev en lila till mig och min vän köpte en svart å än sålänge är vi nöjda :D

butiken är JÄTTEFIN! gick å klämde på allt jag hittade...

Jo, han har ju haft "butik" i flera år, inofficiellt;) Var där i maj o köpe sadel:-)

Han har så sjuukt mycket grejjer! Jag blir helt dregglig.. Vill ju ha det mesta jue:D

//Gilly

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är det nån som har koll på hur skor från Helly Hansen brukar vara i modell och storlekar? Jag får upp reklam på en ny modell av...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: tanten
·
Hemmet Jag vill köpa en bubbelmaskin till vår son i julklapp, men jag hittar ingen vettig modell! Fick tipset om Power, men den verkar ha...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: kamomillo
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
787
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka