Dålig kondition helt plötsligt???

P

Peachy

Jag har ridit ett 20 år gammalt fjordingsto i drygt ett halvår nu. Hon har fått upp konditionen under sommaren och orkat mer och mer. Men nu känns det som att hon har gått tillbaka i utvecklingen, efter t ex en tur i skogen med mestadels trav och en kortsträcka galopp så blir hon super andfådd och gör man halt så gungar man som gå en gunghäst för att hon andas så tungt. Och då har jag skrittat av henne i minst en halvtimme. Vad kan detta bero på? Någon som har liknande erfarenhet? Tacksam för hjälp.

Sv: Dålig kondition helt plötsligt???

Jag tror att det beror på att hon håller på att sätta vinterpäls. Det blir ju varmt då.
Det är likadant med min lilla pålle. Hon flåsar mycket mer nu än i sommras men så börjar hon likna en nallebjörn oxå! :love:

Ja, hon har ju börjat sätta björnpälsen nu :love: men jag har aldrig varit med om något liknande..Tack för svar :D

Hon har börjat att få hö kanske och är allergisk mot mögelsporer, vilket kan ge jättetung andning som symptom.

Hon har väl satt vinterpäls och blir varm och svettig av den extra pälsen.:(

Liknande trådar

Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 318
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar