Dålig i magen?Hösilaget kanske?

charmant

Trådstartare
En häst istallet är lös i magen till och från,detta har pågått ca 1-2 veckor.Nu funderar vi på om det kan vara hösilaget.Hur länge klarar sig en stor bal hösilage när den är öppnad?I ca noll grader?ast det är klart först är det minus 10 sen plus 3 grader...försämrar det balen snabbare?Kan det vara därför hon är dålig i magen eller kan det bero på att hon käkar snö ute mm.I övring är hon pigg och kanon fin.Tacksam för alla svar och funderingar
 
Sv: Dålig i magen?Hösilaget kanske?

Det är ganska vanligt med lös mage i samband med ensilage utfodring. Det beror mest på för liten ensilage giva eller för hastigt foderbyte. Skriv lite mer information tex: hur mycket hästen äter av ensilaget, om ni ev har ställt ut en storbal i hagen, vad är det för häst, hur länge den ätit ensilage ??
 
Sv: Dålig i magen?Hösilaget kanske?

Det är ett korsnings sto på 9-10 år C 146 cm hög och i bra hull.Hon får väl 6 kilo om dagen delat på fyra mål.Vi har haft hösilage i ca 1,5 månader nu så hon borde vara van vid det.Dom får morgon,lunch,middag och kvällsmat på ganska regelbundna tider.Hoppas att detta kan hjälpa lite med fler svar.
 
Sv: Dålig i magen?Hösilaget kanske?

6 kg låter ganska lite...vad är ts halten i ensilaget ?? Jag antar en d-ponny kan tänkas väga 450 kg ?? Då är ju minimigivan för denna häst ca 5,4 kg grovfoder/dag räknat på hö. Och du säger ni fodrar med ensilage...alltså misstänker jag starkt att hästen får grovfoder i underkant. Exempel: om erat ensilage har 60& ts halt...då får hästen egentligen bara 4,2 kg grovfoder/dag....70% ts blir 5 kg...Ta reda på ts halten och kolla upp giviorna.
 
Sv: Dålig i magen?Hösilaget kanske?

Okej.Min häst som är lika stor som denna(stoet) äter 8-10 kilo om dagen iofs.vet tyvärr inet ts halt och annat.
 
Sv: Dålig i magen?Hösilaget kanske?

Läge att kolla ts halten då. Gör så här: ta 1 kg ensilage och torka det i ugnen på svag värme ett par timmar...det ska vara helt TORRT när du tar ut det...därefter när allt är torkat så väger du det som är kvar. Då har du koll på torrsubstansen. Att inte veta hur blött ensilaget är kan göra att man ger i underkant och för lite. Kan nog vara därför ponnyn har kass mage. Vad brukar ponnyn stå på för giva då den ätit hö då ? (dvs om den nu gjort det nångång).
 
Sv: Dålig i magen?Hösilaget kanske?

Hur räknar man ut det sen då?Lite trög så här på kvällen :smirk:
 
Sv: Dålig i magen?Hösilaget kanske?

väg 1 kg (1000 g) blött ensilage.....sedan när det torkat kanske det väger ev 650 g...ja då är ts halten 65% ;-)
 
Sv: Dålig i magen?Hösilaget kanske?

Tänk på att 1 kg enilsge är ganska mycket så du inte får för dig att pula in allt i ugnen på samma gång :-). Jag fick torka i 3 omgångar när jag gjorde det en gång. Sedan får man vara noga med så man inte spiller...dvs så att man får med sig alla strån. En del brukar torka i micron typ bara några gram. Men det blir inte lika representativt som att torka 1 kg.
 
Sv: Dålig i magen?Hösilaget kanske?

Min förra häst tålde inte ensilage. Hon fick diarre, hela tiden.
tror inte att det är så nyttigt för balarna att växla så mycket i temperatur under en längre tid. (?) I plusgrader har jag för mig att dom blir sämre mycket fortare, iaf dom vi hade på den tiden..

jag är allmänt lite skeptiskt till ensilage. fast det beror ju iofs på vilken "sorts" ensilage det är..
 
Sv: Dålig i magen?Hösilaget kanske?

Hösilaga eller vad dom säger.Denan häst åt detta förra året utan problem men har fått ont i magen av"kall"mat förut på ett annat stall säger ägaren.
Hmm,funderar på om det kan vara att balan har stått i plus grader nu efter att det varit så kallt.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 543
Senast: sandrafors
·
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 520
Senast: Seabaz
·
Hästvård Behöver höra era kloka tankar om vad diarré hos flertalet hästar i samma stall kan bero på. Står i ett stall där ser serveras analyserat...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 741
Foder & Strö Hejsan, Mina hästar har ätit hösilage i flera år utan problem. Då jag nu har mycket färre hästar än tidigare har jag nu valt att vänja...
Svar
7
· Visningar
857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp