Dålig hovkvalitet, vad göra?

ponnymother

Trådstartare
Nya ponnyn har dåliga hovar (det följer med lite från hoven när hovslagaren tar lös skorna). Vad ger ni till sådana hästar? Har testat Biotin men fick tips på något med kisel? i. Kan man ge båda samtidigt, och hjälper det? Har haft ponnyn sen i höstas och vet att det tar tid.

Sv: Dålig hovkvalitet, vad göra?

Förutom en väl uträknad foderstat så har det bästa resultatet för vår ponny varit kiselgur.
Trodde inte att det skulle hjälpa men gav det i nästan 1 år och hovis var förundrad över att hovarna faktiskt blev bättre och bättre. De kommer nog inte bli helt bra då det säkert ligger i generna till viss del.

Eftersom jag var osäker på om det verkligen var kiselguren som gav effekten så slutade jag och hovarna har på några månader blivit sämre igen, hovis reagerade också:(

Så nu ska jag återinföra det och får jag samma resultat så måste jag väl ändå kunna säga att det gör skillnad för oss i varjefall:)

Men som sagt det tar tid så man får verkligen ha tålamod...

Min häst har fått mycket bättre hovkvalitet sedan jag börjat ge henne rejält med protein - lusern. Hon får en hel del mer än vad hon ska ha enl tabellen men hull och hovar har aldrig varit bättre!! :)

Ja precis, jag tror även protein är viktigt. Vår äter också över tabellvärdet i form av lucern och soja. Det var därför jag inte trodde det var kiselguren som gjorde den stora skillnaden så jag testade att sluta men lik förbaskat så var det den lilla skjutsen som behövdes för vår del.

Men jag håller med om att man kan tänka på proteinet:)

Det sega i att testa olika hovpreparat/foder är att det tar sån tid och man får testa en sak i taget under lång tid för att kunna utvärdera om det ger resultat eller inte.

Vi ger också Kiselgur till vår ponny, två mått per dag (kollat med Veterinär att det är OK). Vår Hovis tyckte Kiselgur var bättre än Biotin, ger snabbare effekt enl honom.

Det sega i att testa olika hovpreparat/foder är att det tar sån tid och man får testa en sak i taget under lång tid för att kunna utvärdera om det ger resultat eller inte.

Ja det tar tid, jag märkte det inte förrän i höstas, och kopplade det till att hästen under hela våren och sommar fått extra mycket lusern. Eg. var meningen bara att hon skulle upp i hull och muskler, men "bieffekten" blev bättre kvalitet på hovarna. :D

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30