Dålig hovkvalitet pga mediciner?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Blomma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 652
B

Blomma

Ni som har gett både Fabrol och Ventipulmin till era hosthästar. Har ni upplevt att hovkvaliten har försämrats på något sätt? Min häst fick ganska så precis för ett år sedan dessa två mediciner i omgångar fram tills jag kunde släppa ut honom dygnet runt. Nu ett år senare och under denna skoningsperiod har jag i snitt haft en tappsko varje vecka. Skodde honom för ca 6 veckor sedan med snösulor men det har liksom inte varit något problem, visst någon tappsko till och från men så här :crazy:. Hovkvaliten är inte alls som den har varit tidigare. Har haft samma hovslagare över 2 år så det borde inte vara hennes fel. Så hur har det varit med era hosthästar, har ni märkt något?

Sv: Dålig hovkvalitet pga mediciner?

Min häst har fått dessa mediciner + cortizon under 3 vintrar men har inte sämre hovkvalitet för det men det kan ju vara individuellt.

Nej, har inte märkt något på hovkvalitén, men däremot när han går på cortison har han vid två tillfällen fått mugg, vilket han aldrig fått förut.

Har gett en hel del både ventipulmin och Farbrol, men inte märkt något alls.

Cortison har även gett min häst dålig lyster i hårremmen.

Gav ganska mkt ventipulmin och fabrol till f.d hosthästen men han blev aldrig påverkad i hovkvalitén.

Jag tror det beror på ngt annat...

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 241
Senast: Marvin
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 763
Senast: Lindon
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 607
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka