Dålig hovkavlitet -genomgående hovspricka!

mian

Trådstartare
Mitt fullblodsto som jag nu ägt i 11 härliga år har ett stående problem och det är hennes dåliga hovar. Hon har så kallade "fullblodshovar", platta (flyter ut), extremt tunna väggar (svår att sko), dålig tillväxt samt att de lätt trasar sönder.
Som att ovanstående ej skulle var tillräckligt så har hon också en genomgående hovspricka mitt fram på ena fram hoven. Den kome till efter en skada i kronranden för många år sen.
Jag har provat en massa olika saker för att förbättra hennes dåliga hovar, och de har blivit bättre med ej bra.
*balanserad foderstat
*olika foder tillskott (blivit ett antal genom åren)
*olika smörjmedel för hovar (rapsolja, conecrisin (stavning) mfl.)
*olika skoningsintervall (fr. 4 veckor och längre)
*duktig hovslagare
Just nu har hon gått utan skor i ca 2 år och det har fungerat bra, hon har ej söndertrasade hovar längre och de har blivit bättre.

Men nu är det denna hovspricka som börjat som börjat och strula. Det har blivit värre så nu blir det skor fram igen, kanske behöver nitas.

Någon som har tips och ideer på hur man ska få bukt på riktigt eländiga hovar?
Måste ju finnas fler därute i bukevärlden som ha hovproblem på sina hästar.
Är en så himla jobbigt och synd om hästen (gillar ej att skos).

Sv: Dålig hovkavlitet -genomgående hovspricka!

Får man en skada i kronranden så kan det bli att hornet som ska komma där blir förändrat för all framtid. Och är det så, går det inte att göra nåt åt det. Annars är det en bra verkning där hoven är i balans och inte har någon högre belastning på någon punkt det bästa man kan göra. Vissa hästar har sämre hovar än andra tyvärr.. :(

Troligen är det så att hornet blivit skadat där så den växer ut med spricka.
Men den blir ju bättre och sämre, och nu är den helt hemsk.

Den har alltid varit liten uppe vid kronranden och störst nedtill, men nu har den blivit bredare upptill också.:cry:

Hon sak få sko fram nu med sidokappor för att hålla ihop hennes lättutflutna hovar. Få hoppas detta räcker! Vet inte hur man ska göra annars, blir den mycket värre så man ej få hejd på den så kan det ju bli riktigt illa.

Någon mer som har haft dett problem på sin häst?

Jag skulle ärligt talat inte chansa och ha en extremt plattfotad häst barfota. Risken är mycket stor för stengallor/hovbölder och även frakturer. Hade en kompis vars fullblod *glömdes* skos med stålsulor (han fick absolut inte ha sviktande sulor), detta resulterade i en fraktur på hovbenet. MEN, jag känner igen det du skriver ang hovarna, hon hade samma problem. Vad använder hovslagarna för söm och för skor på hästen ? Plattfotade hästar måste ha en bred sko som ger gott understöd samt tunna söm. Ibland måste man sko lite trångt, dvs gå helt emot naturen på sådana hästar. Annars finns det ju skor med långa kappor som man faktiskt limmar på. Dom kan heta lite olika, bla ibex skon, glue on shoe mm. Funkar utmärkt då hornet är så pass trasigt att det inte finns något att sömma i.

Ang skadan i kronan. Sår och skador i kronranden kan orsaka störningar i hornproduktionen.Hur stor var skadan i kronranden när det hände ? Detta har stor betydelse eftersom om skadan omfattade söm och kronläderhuden och ev en infektion tillstötte, , så kan detta ge ärrbildning i läderhuden och därmed orsaka sprickor i det horn som produceras. Läkningsprocessen kan ta enormt lång tid innan friskt horn produceras igen.

Senast ändrad:

Hon har varit barfotad i 2 år o det har fungerat bra, men hon rids inte längre hon är sjukpensionär pga ryggen. Nu ska hon få skor fram igen, men bak får hon va utan. Bakhovarna är super fina, tänk om de kunde va likadant fram.
Hon skos med vanliga skor, men de är rätt breda. Sömmen är special, slim eller nåt. Ska va smalare än vanliga, ska va till just sådana svårskodda hovar.

Skadan va ej jätte stor i kronranden, en sårskada. Troligen orsakad av att hon slagit i hoven i nåt ute i hagen. Inga komplikationer vid läkningen. Men efteråt så började sprickan sakta växa fram. Är längesen nu, ca 9 år sen. Känns inte som det någonsin kommer att försvinna.:(

Det kan räcka med en sårskada i kronranden för att det ska bli en störning av horntillväxten. :-(

var bor du?

om du håller till nära en galoppbana så kanske du kan testa en hovis som skor galopphästarna = lite extra extra bra på sådana fossingar :)

sen kan jag rekommendera franska järn, dvs hålen sitter lite längre ut + att de inte är lika tunna = anpassade för fullblodsfötter.

steel joint är väl bra för fötter också?

hoppas det löser sig :)

Tyvärr så bor jag lång ifrån galoppbanor, så det finns ingen möjlighet till detta.
Men jag ska ta upp det med franska skor med min hovslagare, tack för tipset.

Steel joint - har jag provat under 1,5 års tid, dyrt och det blev inte mycket bättre.

iron will tipsade om något som gör hovarna hårdare... frågan är om det är det du vill egentligen? Då borde de väl spricka mer?

Om du fotar å mailar bilder så kan jag höra med min hovis (galopphovis från början å jag har också fullblod som lätt blir anka)

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 042
Senast: NotlikeI
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 345
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka