Mitt fullblodsto som jag nu ägt i 11 härliga år har ett stående problem och det är hennes dåliga hovar. Hon har så kallade "fullblodshovar", platta (flyter ut), extremt tunna väggar (svår att sko), dålig tillväxt samt att de lätt trasar sönder.
Som att ovanstående ej skulle var tillräckligt så har hon också en genomgående hovspricka mitt fram på ena fram hoven. Den kome till efter en skada i kronranden för många år sen.
Jag har provat en massa olika saker för att förbättra hennes dåliga hovar, och de har blivit bättre med ej bra.
*balanserad foderstat
*olika foder tillskott (blivit ett antal genom åren)
*olika smörjmedel för hovar (rapsolja, conecrisin (stavning) mfl.)
*olika skoningsintervall (fr. 4 veckor och längre)
*duktig hovslagare
Just nu har hon gått utan skor i ca 2 år och det har fungerat bra, hon har ej söndertrasade hovar längre och de har blivit bättre.
Men nu är det denna hovspricka som börjat som börjat och strula. Det har blivit värre så nu blir det skor fram igen, kanske behöver nitas.
Någon som har tips och ideer på hur man ska få bukt på riktigt eländiga hovar?
Måste ju finnas fler därute i bukevärlden som ha hovproblem på sina hästar.
Är en så himla jobbigt och synd om hästen (gillar ej att skos).
Som att ovanstående ej skulle var tillräckligt så har hon också en genomgående hovspricka mitt fram på ena fram hoven. Den kome till efter en skada i kronranden för många år sen.
Jag har provat en massa olika saker för att förbättra hennes dåliga hovar, och de har blivit bättre med ej bra.
*balanserad foderstat
*olika foder tillskott (blivit ett antal genom åren)
*olika smörjmedel för hovar (rapsolja, conecrisin (stavning) mfl.)
*olika skoningsintervall (fr. 4 veckor och längre)
*duktig hovslagare
Just nu har hon gått utan skor i ca 2 år och det har fungerat bra, hon har ej söndertrasade hovar längre och de har blivit bättre.
Men nu är det denna hovspricka som börjat som börjat och strula. Det har blivit värre så nu blir det skor fram igen, kanske behöver nitas.
Någon som har tips och ideer på hur man ska få bukt på riktigt eländiga hovar?
Måste ju finnas fler därute i bukevärlden som ha hovproblem på sina hästar.
Är en så himla jobbigt och synd om hästen (gillar ej att skos).