Dålig cirkulation i ett ben

Nominous

Trådstartare
Vad händer fysiskt i benet då och hur ter det sig?

Min ET har sagt att hästen har dålig cirkulation i sitt vänstra bakben. Han har genomgått två operationer efter griffelbensbrott och har verkligen jättemycket ärrvävnad vid senorna och ett överven på utsidan som är ca 3*5cm och sticker ut ca 2cm. När man palperar kan man absolut inte känna eller sära på senorna pga all ärrvävnad och det går inte att se något vettigt på ett ultraljud.

Vad händer fysiskt i benet om det stämmer att han har dålig cirkulation? Han är aldrig fylld i benet men det benet är alltid ISkallt. Jämfört med de andra benen som ofta är mer ljummna. Skillnaden mellan de olika två bakbenen i värme är ganska stor. Men det varmare bakbenet är mer likt bägge framkotorna än vad det kalla bakbenet är. Jag har aldrig någonsin känt en gnutta värme i det ''skadade'' benet förutom efter ridning, då är det lika varm som resten av benen.

Är det normalt att det kan bli såhär eller ska jag vara orolig att det är de andra benen som är för varma??

Sv: Dålig cirkulation i ett ben

Det lär inte vara de andra tre benen som är för varma. När du har ridit så har hästen fått igång blodcirkulationen, därför blir det benet också varmt.

För att hålla igång bättre cirkulation kan du massera, linda med back on track, använda liniment, hålla hästen i rörelse. T.ex gå en promenad på morgonen när hästen stått stilla (om du har uppstallad), gå i skrittmaskin om det finns, rida med lång uppvärmning så att det benet också "hinner va med" och får igång cikulationen.

Funderar på all ärrvävnad runt senorna, är senorna kollade så att de inte är skadade?

Han står ju oftast med bandage på natten och jag linimentar flitigt :) BoT tror jag inte på..
På morgonen är han ändå ganska normalvarm i alla ben, men de andra ändå lite varmare. Men när han kommer in från hagen nu när det är kallt ute så är v.b. verkligen bra mycket kallare än de andra benen!!

Senorna är lysta med det går inte se något på UL pga all ärrvävnad. Så vi vet inte hur senorna ser ut. Men han är inte halt v.b. Så jag får försöka lita på det. Men han är jättetorr och fin över senorna. Det är just det att de är som en stor klump istället för 3 fina senor man kan skilja på :crazy: Det blev så för att de var tvungen att göra om op som de gjorde efter griffelbensbrottet. Dom har ju som skurit i hela benet. :(

ha honom lindad under dagen också/istället då? B o T ger väl mer värme än "vanliga" bandage iallafall.

Gillar inte att ha honom lindad ute i snön. Han är inte direkt stilla ute:p

Jag tycker personligen att mina ullpaddar värmer mer än det mesta. Och framförallt med liniment. När jag provat BoT så har det inte häpnat mig någonting alls. Inte bättre än nån billig padd från typ hööks. Jag tror att det är själva omslaget/värmen som gör det, inte vad det är gjort av eller vilket märke det är. Folk är mer noga att ha BoT på varje natt i flera veckor/alltid medan det slarvas med att ha lindat varje natt för att det är ''jobbigt''. Har man lindat varje natt så får man garanterat samma resultat :) Iafl jag och min bekantskapskrets som har lagt BoT på hyllan och har lika friska hästar fast vi använder vanliga lindor ;)

Liknande trådar

Hästvård Tjo Min ena häst blev varm i sitt ena bakben förra söndagen, alltså ca 1½ vecka sen.. han rörde sig lite smyg"skumt" (tränare kikade)...
Svar
13
· Visningar
987
Senast: Jaxonmaxon
·
Hästvård Hej! Det här blir väldigt långt men jag hoppas verkligen att någon kanske orkar sig igenom det och lämnar sina tankar för nu börjar jag...
Svar
17
· Visningar
1 604
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka