dålig betfor!?

DarkInNight

Trådstartare
Jag köpte en ny säck med betfor fr Gra-----den i fredags. När jag öppnade säcken såg jag att beforen var mörk och luktade lite bränt. :eek: Smakade inte lika sött som den alltid gjort annars. De fick lite av den i fredags, och på lördagen såg jag att det fanns sand -större sandkorn -grus-, kvar i betfor-butten. :eek: Vägrade låta hästarna äta det på lördagen. Någon som vet varför den såg ut så? Det var den "vanliga" gröna BETFOR säcken man köper!

Jag ska ringa till företaget imorrn och reklamera säcken!! Och förhoppningsvis få en bra förklaring!!

Till saken är att ena hästen fick kolik igår! :( Kan det ha blivit av den konstiga betforen? Hästen mår bra nu.

//Zsara

Sv: dålig betfor!?

Har också fått av den mörka sorten som inte smakar så sött. Min häst har ätit utan problem. Nu till sanden. Tyvärr är det sand i betforen numera. Vi var på ett föredrag med en veterinär från Helsingborgs djursjukhus ang kolik. Han berättade att sedan danskarna tagit över tillverkningen av betfor har det blivit sand i betforen. När man påtalat detta säger man att det inte går att undvika. Men tidigare svensktillverkad betfor var det ingen sand i, sade han.

Hursomhelst, så tror jag att det är smart att ta ett durkslag med lite större hål och skaka ur sand m m ur betforen. Det görs i vårt stall.

Ok, men nu är det absolut mer. Testade själv idag och fan vad det krasade mellan tänderna.

Ja det har alltid funnits LITE sand i min betfor. Förut när man köpte den bruna säcken så var det ytterst lite, typ några små sandkorn . Nu var det modell större och MYCKET... :mad: några var t.om fler mm i diameter, sånt vill jag INTE ge mina hästar... Jag har inte ringt Gra--G---en... Ska göra det nu.

zsara

Har nu pratat med dem... ska komma in med säcken imorrn... hör av mig när jag fått ett ordentligt svar av dem. ;)

okej. så här blev det...
hon på gra-----den har pratat med tillverkarna av BETFOR´en. Enl dem ska det inte vara ngn fel på betforen... :crazy: suck... men jag får komma in o få pengarna tillbaka iaf... inte mkt blir det över när man betalt vad bensinen kostar fram o tillbaks...

någon som vet om det går att köpa betfor från någon annan tillverkare än de som gör den gröna säcken!??

Vi har oxå den mörka. Ser ut som den inte riktigt är färdig uppsväld..
Tyvärr tror jag att du får ta den betforen eller vara utan, tror inte de finns nån annan, inte vad jag sett iaf...

f-n också... men jag ska kika runt lite mer och kolla om det finns andra betforer... *hoppas*

annars vet jag inte hur ja ska få i hästarna deras biotin... får väl börja ge i flytande form... men det är ju så bekvämt med pulver

Säcken till den pelleterade betforen ser likadan ut som den gröna, fast den är orange.. Samma fast olika alltså.. ;)

Jag har också fått en sån säck en gång, där betforen vart svar, bränd och hästarna inte ville äta den. jag lämnade tillbaks den och fick en ny, säljaren sa att det var fel på den.

En undran bara.. kan den svarta betforen vara blandad med mer melass???
Även jag har sett stor skillnad mellan säckarna..

Min stallägare påstår att den är det, ja. När jag smakar tycker jag dock att den smakar mindre sött.

ja den smakar inte alls lika gott som den förra (anser jag alltså, hästarna vet jag inte vad de tycker)....

Köpte också en säck betfor för ett tag sedan och det såg exakt lika dan ut som den du beskriver. Mina äter den dock men ska nog föra som jag såg någon skrev att skaka den i en sil för att få bort ev sand...

Liknande trådar

Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka