Dales ponny i Sverige?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare IrishDraft
  • Startdatum Startdatum
I

IrishDraft

Har blivit väldigt fascinerad av Dales ponnyn (ponnyälskare som jag är och på jakt efter ponnyer med stora gångarter) och upptäckt att det inte finns så många i Sverige. Men Buke brukar ju vara rätt forum om man vill hitta något. Så finns det någon som har uppfödning, sporadisk eller mer regelbunden av Dales ponny i vårat avlånga land? Någon som äger eller känner en individ av nämnda ras. Foton, beskrivningar, info etc. önskas.

För den som inte redan är frälst kan ni titta på länkarna nedan...

http://stonefolddales.webs.com/EmpyreanEclipse2bs.JPG

http://www.davidsondales.com/images/Alick/AlickJumpsCropped.JPEG

http://www.freewebs.com/denylanedalesponies/peter%20hoys4.jpg

Sv: Dales ponny i Sverige?

De är trevliga små ponnyer, stadiga och viktbärande.

Vad menar du med stora gångarter?
Dales ponnyn har inte särdeles stora gångarter, då ska du snarare kolla på en Section C eller D istället.

Vet tyvärr inte hur det är med Dales ponnyer i Sverige men skicka ett PM om du vill ha kontakter i England.

Jag är inte ute efter några extrema gångarter, men jag är ute efter något lite stadigare, mer cob-variant, som ändå rör sig bra. Har funderat över möjligheten att hitta en irish cob/ tinker med vettiga gångarter, men har kommit fram till att den chansen är för liten.

Observera att jag inte letar häst just nu, men jag vill ha god tid på mig, och visst ras är inte allt, men jag vill gärna kunna göra lite allt möjligt och jag anser att det är ju lättare att veta vad det blir om hästen är renrasig än om den är korsning, dessutom kan man åka på utställning och är det ett sto kan man avla på den om man vill det.

Jag är en (delvis f.d.) halvblodmänniska som anser att det finns för få halvblod med det temperament jag är ute efter och dessutom är dom rent generellt för klena. Jag vill ha en häst som klarar av att gå oskodd bak om det inte är för hårt på vägarna, något som trivs att gå på lösdrift året runt och som får vinterpäls, så jag kan välja om jag vill klippa eller inte. Men sen kommer man ju till ridbarheten. Det ska ju gå att rida åtminstone medelsvår, även om jag inte egentligen är ute efter att tävla, och dessutom hoppa lite, typ LD, bara för att det är roligt.

Förstår ju att inte varje Dales ponny har bra gångarter, men tänkte att man får leta efter de bättre exemplaren såklart... Jag har hittat bilder på vissa något mer långbenta exemplar (nästan lite frieser-aktiga) och det är väl dom jag är ute efter... Men det är ju svårt att veta hur dom faktiskt rör sig i verkligheten såklart...

Om du vill tavla dressyr (Bland stora hastar?) sa kanske det inte ar fordelaktigt med en sa pass liten ponny?

Dales ponnyn ar liten, oftast runt 14hh vilket ar samma storlek som en medelstor islandshast.

Men ska du bara hobbyrida spelar det ju mindre roll med storleken.

Senast ändrad:

Om du vill tavla dressyr (Bland stora hastar?) sa kanske det inte ar fordelaktigt med en sa pass liten ponny?

Dales ponnyn ar liten, oftast runt 14hh vilket ar samma storlek som en medelstor islandshast.

Men ska du bara hobbyrida spelar det ju mindre roll med storleken.

Nej, jag är egentligen inte ute efter att tävla och vill jag tävla bekymrar jag mig inte om att ha en ponny (har en kompis som rider fjording bland stora hästar, inga problem) men ridbarheten är ju ändå viktig. Jag vill inte bara lulla i skogen.

Däremot hade jag ju fått för mig att man kunde hitta stora D-ponnyer och inte små. Men så är då kanske inte fallet.

Jag säger som _Viva_, du har inte tittat åt Welshponny av Cobtyp (upp till 137,2 cm) eller Welsh Cob (över 137,2 cm) hållet? De finns i alla mankhöjder och kroppstyper och har större gångarter men har fortfarande ponnypsyke - även de Welshar som har storhästformat. Welshen är även väldigt allround, lättlärd och arbetsvillig. Dessutom är de ju minst lika snygga som Dalesponnyn ;)

Welsh Cob valack på 154 cm:
Fonsie11.JPG

Welsh Cob valack på 155 cm:
Gladiatorn02.JPG

Jag har tyvärr aldrig varit särskilt förtjust i welshar. Har haft oturen att träffa på exemplar som varit ganska "arab-iga" i temperamentet och inget ont om araber, men dom har ett särskilt temperament och det är inget temperament jag önskar mig. Svårt att sudda bort dom där fördomarna man samlar på sig genom åren. Men det är klart. Lättare att hitta welsh cob med storlek och bra rörelser kanske...

Vad menar du med stora gångarter?

Nu har jag kommit på hur jag ska förklara stora gångarter. Mer vagnshäst än ridhäst. Bra frieser- och welsh-rörelser är jag förtjust i, men det är inga raser jag fastnat för.

Jag vill också (vilket inte har med rörelserna lika mycket att göra) ha en hög halsansättning och naturligt hög nacke. Welsh och frieser som exempel återigen. Men men... Det är mycket man vill...

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag kommit på hur jag ska förklara stora gångarter. Mer vagnshäst än ridhäst. Bra frieser- och welsh-rörelser är jag förtjust i, men det är inga raser jag fastnat för.

Jag vill också (vilket inte har med rörelserna lika mycket att göra) ha en hög halsansättning och naturligt hög nacke. Welsh och frieser som exempel återigen. Men men... Det är mycket man vill...

Ok, da ar jag med.

Behover det absolut vara en brittisk ponnyras?

Jag foredrar sjalv samma typ av hast och har darfor valt American saddlebred och Morganhast.

Saddlebreden ar ju mer hogbent och finlemmad men Morganhasten ar robust samtdigt som den ar elegant och hogrest.

Ovie pa bilderna nedan ar ca 148mkh.

MONNINGTONOVERTURE.jpg

overtur3cs052.jpg

Ok, da ar jag med.

Behover det absolut vara en brittisk ponnyras?

Jag foredrar sjalv samma typ av hast och har darfor valt American saddlebred och Morganhast.

Saddlebreden ar ju mer hogbent och finlemmad men Morganhasten ar robust samtdigt som den ar elegant och hogrest.

Det måste absolut inte vara en brittisk ponnyras, det är mer att jag gillar robustheten som brukar finnas i flera av dessa rasers byggnad. Jag har sneglat på morganhästen förut, men inte "fallit" för den. Brist på kunskap och fördomar kanske? Ja jag har ju lite tid på mig. Jag får forska mera... Det är härligt med lite input! :laugh:

Jag vet inte vad du har for fordommar om Morganhastar men Morgans har framatanda men i kontrollerad form de ar pigga men stadiga och robusta.
Morganhastar har overlag bra hovar tycker jag.
Min avelshingst gar helst pa losdrift och har inte haft skor pa sig pa flera ar. :laugh:

Men, vad tycker du om PRE da?
Dar far du en valrest hast med luftiga gangarter?

Hackney? De ar ju lite lattare i typen men man kan hitta de med mer massa om man letar.

Tuigpaarden kanske, men de ar ju ratt sa stora?

Finns mkt att valja pa! :D

Jag vet inte vad du har for fordommar om Morganhastar men Morgans har framatanda men i kontrollerad form de ar pigga men stadiga och robusta.
Morganhastar har overlag bra hovar tycker jag.
Min avelshingst gar helst pa losdrift och har inte haft skor pa sig pa flera ar. :laugh:

Men, vad tycker du om PRE da?
Dar far du en valrest hast med luftiga gangarter?

Hackney? De ar ju lite lattare i typen men man kan hitta de med mer massa om man letar.

Tuigpaarden kanske, men de ar ju ratt sa stora?

Finns mkt att valja pa! :D

För mycket att välja på, det är det som är problemet... :)

Du har nog träffat på welsh cob med lite mer eldigt temperament, medan de flesta jag träffat är hur coola som helst. Faktiskt behöver hästarna av den lite grövre sorten lite "go" för att kunna röra sig bra, speciellt om du ska orka över ett hinder måste de kunna tända till lite.
Tips: gå in på www.swf.nu, och kolla på listan för uppfödare, ring någon som bor näar dig och be att få komma och hälsa på dem så kanske du ändrar uppfattning.

Jag är inte ute efter några extrema gångarter, men jag är ute efter något lite stadigare, mer cob-variant, som ändå rör sig bra. Har funderat över möjligheten att hitta en irish cob/ tinker med vettiga gångarter, men har kommit fram till att den chansen är för liten.

Ursäkta?! :eek:

Vet inte vart du har letat men det finns ett otalt hästar i detta land med utmärkta gångarter.
Och det finns även på hästar som är importer,om de är väl uppfödda.
Många utav de gamla hästhandlarhästarna är ju just de som tidigare kom in i landet och hade då kostat en spottstyver,du tror väl inte att de hästarna är några topphästar??
Gångarterna kan också skilja sig beroende på storleken på hästen dock skall gångarterna vara bra även på 'di fläckiga'.
En bra exteriör ger oftast bra gångarter,så börja med att rannsaka den biten.

Litet sto 139 cm i mkh.
IMG_0006.jpg

Hingst,154 cm,4 år och första träningen
IMG_2796.jpg

Hingst,på bilden 1,5 år ,gissar på att han då var runt 152-154 cm,
IMG_1661.jpg

Föl f:2010,ca 1 mån på bilderna
IMG_2305.jpg

IMG_2315.jpg

Observera att jag inte letar häst just nu, men jag vill ha god tid på mig, och visst ras är inte allt, men jag vill gärna kunna göra lite allt möjligt och jag anser att det är ju lättare att veta vad det blir om hästen är renrasig än om den är korsning, dessutom kan man åka på utställning och är det ett sto kan man avla på den om man vill det.

Jag är en (delvis f.d.) halvblodmänniska som anser att det finns för få halvblod med det temperament jag är ute efter och dessutom är dom rent generellt för klena. Jag vill ha en häst som klarar av att gå oskodd bak om det inte är för hårt på vägarna, något som trivs att gå på lösdrift året runt och som får vinterpäls, så jag kan välja om jag vill klippa eller inte. Men sen kommer man ju till ridbarheten. Det ska ju gå att rida åtminstone medelsvår, även om jag inte egentligen är ute efter att tävla, och dessutom hoppa lite, typ LD, bara för att det är roligt.

Har du funderat på lusitano?

Nu var det inte så mycket snö att han behövde lyfta mer än vanligt. Han har 9 på trav. Duger det?

kl

Sto, 1½ år på bilden, ca 150 cm som 5-åring. Bedömd med 9 på skritt och 7 på trav, men då visade hon definitivt inte upp denna trav:

IMG_0125.jpg

Liknande trådar

Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 924
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023