K

Kiddoe

Nu är det dags igen.
Ramlade av en slump över tävlingsterminen för 2010.
Få tävlingar var spikade men det var just detta jag reagerade på:

v31 10-08-06--08 Sämsholms Ryttarförening Elit Fält H SM Senior, YR, Junior
v32 10-08-13--15 Malmö City Horse Show Int Fält H CCI2* CIC3*
v32 10-08-14--15 Kerava (FIN) Int Fält H NM CIC2* CIC1*
v33 10-08-19--22 Bad Segeberg (GER) Int Fält H Junior EM

Så vad tycker ni andra, ser detta ut som en bra planering? :angel:

Sv: Dags igen

Nu är det dags igen.
Ramlade av en slump över tävlingsterminen för 2010.
Få tävlingar var spikade men det var just detta jag reagerade på:

v31 10-08-06--08 Sämsholms Ryttarförening Elit Fält H SM Senior, YR, Junior
v32 10-08-13--15 Malmö City Horse Show Int Fält H CCI2* CIC3*
v32 10-08-14--15 Kerava (FIN) Int Fält H NM CIC2* CIC1*
v33 10-08-19--22 Bad Segeberg (GER) Int Fält H Junior EM

Så vad tycker ni andra, ser detta ut som en bra planering? :angel:

Det måste väl ändå bara vara ett utkast...... :o :o :o nåt annat kan väl inte vara möjligt :(

Finns YREM med nånstans också?

Tja vad ska man säga....blir väl inte direkt förvånad.
Den korrigeras kanske om man har tur :grin:

Jag har också förvånats över hur det ser ut så här långt, tittar ju mest på 100-klasser då. Det verkar ha flyttats på flera tävlingar som "alltid" har legat på vissa veckor, och sedan är flera tävlingar lagda i rad i juli...då det snarare brukar vara rätt dött på tävlingsfronten. :confused:

Men jag orkar inte ens fundera på att lägga upp tävlingsplaneringen än, det lär väl bli ändring...en sisådär sjuhundrafemtielva gånger. :angel:

Inget YREM hittat än Betti...;)
Hoppas verkligen att ni har rätt om att det bara är ett utkast och att det kommer ändras :crazy:

Men hur kan man rent allvarligt ens presentera detta utkast ? Det borde inte ens hamna på utkast-nivå :crazy:

Men hur kan man rent allvarligt ens presentera detta utkast ? Det borde inte ens hamna på utkast-nivå :crazy:

:bow::bow::bow:

Sen ligger väl antagligen Segersjö helgen efter det och helgen efter igen är det ju LagSM.....

Vi hade planerat in vår ** till 22/8 men det kan vi ju glömma :angel:

Och YREM finns ju mycket riktigt inte med på FEI:s planering, blir spännande

Ja man tycker ju ändå att de borde tänka lite längre än så... Vill ju ändå att hästarna ska hålla och det är ju inte roligt för juniorerna att behöva välja ETT el möjligtvis två av tre mästerskap...

Jag menar det finns ju 52 veckor på ett år varför tränga ihop sig på 3 veckor i augusti??:devil::angel:

Ja man tycker ju ändå att de borde tänka lite längre än så... Vill ju ändå att hästarna ska hålla och det är ju inte roligt för juniorerna att behöva välja ETT el möjligtvis två av tre mästerskap...

Jag menar det finns ju 52 veckor på ett år varför tränga ihop sig på 3 veckor i augusti??:devil::angel:

Det är en tävling i "hur många stora viktiga tävlingar kan vi klämma in på kortast möjligaste tid" :devil:

Dom som rider EM kommer ju rida SM och inte NM och dom som inte rider EM kommer ju rida SM och NM troligtvis.

Eller jag hade ju tänkt med min junior och Hille att rida SM och den öppna långa CCI* som går i samband med JEM såg att det fanns en sådan, men då blir det ju tråkigt för henne att inte få rida ett NM för att även om hon inte kommer rida i något lag i NM så kan hon ju få rida inviduellt iallafall för jag antar att klasserna på NM är öppna som dom brukar vara ?

Inget YREM hittat än Betti...;)
Hoppas verkligen att ni har rätt om att det bara är ett utkast och att det kommer ändras :crazy:

För YR är det ju inte heller kul för dom missar ju sitt SM om dom vill kvala i den långa ** klassen på Ribban och det kanske kommer bli en del om YREM ligger senare. Säkert många seniorer som vill kvala sina hästar på Ribban oxå och väljer bort SM för det där långa ** kvalet är ju det tråkigaste kvalet av alla att göra och kan man göra det hemma är det kanon ;)

Nu får ni väl sluta gnälla.
Var i stället tacksamma för att ett utkast till tävlingstermin ligger ute så att arrangörerna kan se vad andra har för önskemål när det egna datumet skall planeras. Dessutom finns det ju lite mer tid att ändra innan terminen spikas.
Det är ju lite svårare med de internationella tävlingarna det antar jag inte vi i Sverige kan lägga oss i.

YR EM 1-4.7 enligt FEIs tävlingstermin.

Var i stället tacksamma för att ett utkast till tävlingstermin ligger ute så att arrangörerna kan se vad andra har för önskemål när det egna datumet skall planeras. Dessutom finns det ju lite mer tid att ändra innan terminen spikas.
Det är ju lite svårare med de internationella tävlingarna det antar jag inte vi i Sverige kan lägga oss i.

Va bra att det kommit ut datum för YREM nu, i Ungern blev det visst :angel:, i Nagykanizsa (var det där lantliga gick i år ???)

Jag håller inte med helt om att vi inte kan styra, för nog bör man kommunicera inom Norden så att inte Ribban och NM går samtidigt?
Däremot håller jag med om att det är bra att det kommer ut datum, om det bara är ett utkast alltså, så att förhoppningsvis nationella arrangörer anpassar sig (vi har t.ex redan gett upp att köra * och ** på augustitävlingen)

Att det gnälls här har sin naturliga förklaring eftersom det inte finns nån kanal för kritik (positiv eller negativ) nån annanstans.

Frågan är väl hur länge till fälttävlansryttarna skall orka vara tacksamma för allt innan ännu fler försvinner från sporten då terminen suger och konstiga regler införs så att nya ryttare inte ens orkar sätta sig in allt och stannar kvar i hoppningen.

Vem minns inte förra årets start när 9 (?) tävlingar låg över 5-6 helger på raken och arrangörerna blev besvikna för att ryttarna inte kom och flera fick ställa in och det kördes med halvfulla klasser och det lät från arrangörshåll att "här ordnar vi tävlingar och så kommer inga ryttare" "vi skall aldrig ha tävling mer" osv osv.

Inom hoppningen där jag mest är verksam alltså som funktionär och så där får man knappt anordna tävlingar på samma helg inom samma distrikt och vår klubb fick mycket kritik för att vi körde unghästtävlingar mitt i veckan då det ansågs ta starter från andra klubbar och då pratar vi hoppning där det finns hur många utövare som helst att dela på.

Det är dags att dela in fälttävlan i 3 distrikt, norr, mellan och sydsverige och se till att det inte krockar inom de 3 distrikten för det finns inte ens utövare kvar inom sporten att köra 2 fulla tävlingar inom 15-20 mils radie så jo det finns allt fog för att gnäll eftersom det är samma visa år efter år och inget görs!

På mötena så får ingen med en annan åsikt knappt komma till tals och även om dom får det så spelar det ingen roll för vad som är bestämt -är bestämt.

Så hur länge skall fälttävlansfolket orka vara tacksamma när sporten bara dör ut mer och mer för varje år?

Va duktiga ni är att planera - vad mycket ni måste veta om varje arrangörs möjligheter och begränsningar, till och med alla frivilligas möjligheter och begränsningar- för att inte tala om vilken koordinations förmåga och alla kontakter ni måste ha både med svenska och internationella arrangörer - jag är så imponerad. Det absolut bäst måste vara att ni tar över och visar hur det skall gå till. Solig hälsning från södra sverige

En liten detalj bara. Om jag fattat det här med idrott rätt, är det så att tävlingar arrangeras för utövarnas skull. Så vad är det för fel att utövarna kommer med sina synpunkter?
Jag tycker att det är positivt att man kommit med en tävlingstermin så tidigt att det finns möjligheter att komma med kritik och eventuellt få ändringar till stånd.

Va duktiga ni är att planera - vad mycket ni måste veta om varje arrangörs möjligheter och begränsningar, till och med alla frivilligas möjligheter och begränsningar- för att inte tala om vilken koordinations förmåga och alla kontakter ni måste ha både med svenska och internationella arrangörer - jag är så imponerad. Det absolut bäst måste vara att ni tar över och visar hur det skall gå till. Solig hälsning från södra sverige

Menar du att det inte alls ligger i arrangörernas intresse att få startande till sina tävlingar så dom slipper ställa in eller köra halvfulla klasser ???

:):love:

Än fins det hopp om mänskligheten:bump:

Å´så detta i samma anda sas:)
Jovisst både OldQ och Fio har i sig rätt, men läs inläggen - här uttrycker man sig på ett nedlåtande sätt och i princip idiotförklarar de som planerar och gör så gott de kan med det förutsättningar de har att jobba med.

Det är inte så enkelt som man kanske kan tro - en klubb arrangerar tävlingar för att få sin ekonomi att gå ihop och man gör det med de resurser man har - sorry det är varken frågan om välgörenhet eller ren omtanke om ryttarna - det i sig kräver tillräckligt många starter och så lång är vi nog överens, men sen smyger sig den bistra verkligheten in.
Det finns t.ex. begränsningar i tillgång till marker ibland beroende på tillgång till betesmarker, gräsvall osv. I bland är det tävlingsledares och funktionärers semester och möjligheter att lägga sin fritid på att arrangera tävligen för klubbens ekonomi som spelar in. I bland är det både och eller ännu fler begränsningar

Det blir inte alltid optimalt eller ens önskvärt för arrangörsklubben heller - men det kanske är så att man dessvärre inte har så många allternativ när alla förutsättningar vägs samman. Vad gör man då? - jo, antingen får man lägga ner planerna redan innan man börjat eller så släpper man ut de datum man kan erbjuda tävling och hoppas på de bästa.

Visar det sig sedan när alla potentiella arrangörer lyckats pussla ihop sina planer att de kolliderar med varandra - ja då är de dags för kompromisser och det tar tid för var och en att titta på nya alternativ -i den mån det finns några - Så ja, som ryttare i Sverige får man nog faktiskt vara tacksam för de tävlingar som blir av.

Det finns idag inga kända metoder för alla arrangörer och alla dess nyckelpersoner att samtidigt vara on-line med varandra och matcha en för alla olika intressen perfekt tävlingstermin.

:idea:Vet inte om det fortfarande finns arrangörsträff på hösten, men om det gör det, så kan jag rekomendera att åka dit och lyssna så förstår man väldigt tydligt att det finns mycket "man inte ens vet att man inte vet.

JÄTTEBRA att det kommer in efterhand så att vi alla kan se. :idea:

Självklart är det en del som kommer att ändras, och om inte så har vi en chans att påverka.

Från IRL, att tänka på.
Vågar vi lägga Gärds i Påsk? Och om det inte blir av, när ska vi då lägga?
Vi har INTE tillgång till anläggningen alltid, jaktlag (ngn som har glömt Breeders:angel: ), dressyr och hoppning har sitt inplanerat sedan länge.
Vi behöver 3 dagar om vi ska köra 2.
Det är INTE roligt.. :D

Men vi gör så gott vi kan och hoppas på att slippa en kollision som det blev häromåret. :o

MÅNGA andra har säker liknande problem. Andra kanske inte..

Det jag undrade när jag startade tråden var att ingen av dessa arrangörer kan väl tycka att det lönar sig öht att ha tävlingarna så tätt?
Ett SM är alltid ett SM och lockar för många, men hur ska de som rider ex trestjärnigt välja när det finns två stycken på rad?
Och de ryttare som ligger på tvåstjärnig nivå, hur ska de hinna med tre tävlingar på två helger.
Det är synd att när vi äntligen har några 2/3* här uppe i norden, att de alla måste gå samtidigt. Att dessutom betti planerar att plocka bort deras 2* är himla synd!

Hur ska man kunna gynna/uppmuntra dessa arrangörer att fortsätta när man tvingas välja bort minst än av dem?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka