Dags för ny dator

aiquen

Trådstartare
Jag kommer (äntligen! :bump: ) köpa en ny dator nu i nästa vecka, men funderar lite på vad jag ska ha för en.

Mina krav är att det ska vara en stationär dator (dvs INGEN bärbar/laptop) och den ska fungera till spel, internet samt skolarbete. Jag kommer även ha en massa bilder i den.

Så är det någon som har några tips på ungefär hur bra datorn behöver vara? Jag är alltså ingen 'datornisse' som fipplar med både det ena och det andra, utan en ganska vanlig datoranvändare.

Det vore ju även bra om den 'räcker till' i några år, dvs så minnet inte tar slut efter att man installerat två spel och laddat ner några låtar. ;)

Jag funderar även på vad det ska vara för skärm. Nuförtiden tycks det ju mest vara platta TFT-skärmar som gäller (det är ju dock billigare med en bredare CRT-skärm) men jag har för mig att jag hört någon gång att platta skärmar inte är bra att ha om man vill spela mycket spel, vilket jag som sagt vill. Stämmer detta (fortfarande) eller är de såpass bra nu att det ÄR bättre att köpa en sådan platt än en stor, klumpig skärm?

Någon kunnig som har några råd?
 
Sv: Dags för ny dator

Tja vill du inte bygga en dator så tror jag en DELL är det bästa för dig.

Vissa TFT skärmar är inte bra när det gäller spel som kräver snabb grafikövergång så det bero på vad för TFT skärm som gäller.

CRT är billigare men större men har du plats så :)

Idag är det minst 512 MB internminne som gäller, kanske 1024 om det inte blir för dyrt.
En stor hårddisk på minst 160-200 GB.
Ett bra Grafikkort typ Nvidia eller ATI.
Ett standard grafikkort är ofta inte alls bra
De flesta skickar med internt Ljudkort och de flesta är helt ok men som sagt det kan finns några som inte låter bra .

Annars brukar de nya datorerna har de portar som behövs.
 
Sv: Dags för ny dator

Jaaa, Dell har jag faktiskt inte tänkt på. :idea:
Men det kan ju vara värt att kolla upp så tack för tipset!

Att försöka bygga ihop en dator själv tror jag däremot INTE är någon bra idé. :angel:
 
Sv: Dags för ny dator

eftersom det fanns en länk hit så är det värt att berätta, att dell byter priser ungefär en gång i veckan. så håll dig uppdaterad på det hela. det går att få datorer hos dell i prisklassen MYCKET billig till MYCKET dyr.
 
Sv: Dags för ny dator

DELL är väl ok om man inte kan bygga själv eller vill konfa en själv.
Tyvärr är DELL lite dyra och trots att de t.ex skriver "Grym speldator" i sin marknadsföring" så kan det sitta ett grafikkort i som var bra för 2 år sedan.
Vill man maxa sin pengar köper man inte märkesdatorer, så enkelt är det. Men kan man acceptera det dyrare priset för lite bättre service så är det ok. Det är min åsikt.
 
Sv: Dags för ny dator

Olius skrev:
DELL är väl ok om man inte kan bygga själv eller vill konfa en själv.
Tyvärr är DELL lite dyra och trots att de t.ex skriver "Grym speldator" i sin marknadsföring" så kan det sitta ett grafikkort i som var bra för 2 år sedan.
Vill man maxa sin pengar köper man inte märkesdatorer, så enkelt är det. Men kan man acceptera det dyrare priset för lite bättre service så är det ok. Det är min åsikt.

brukar komma i en schysst förpackning som man inte behöver gömma för den delen med. jag diggar optiplex datorernas miniburkar stenhårt.
 
Sv: Dags för ny dator

Betyder det då att DELL's grafikkort på speldatorn där är dåligt? :eek:

Det kunde jag kommit på lite tidigare...

(Suss som sitter och väntar på datorn...)
 
Sv: Dags för ny dator

knappast, men du får vad du betalar för så att säga, ett radeon 9800 pro är väl 2-2,5 år gammalt. ett 6800 1,5 år (fortf ett av de bästa på marknaden dock, tillsammans med ati X800/x850 som itne kostar skjortan så att säga)

sen kommer x1800 och geforce 7800 gt/gtx. de är snuskigt dyra. snuskigt bra också, rekkomenderas om du inte vill lägga pengar på datorn de närmsta 4-5 åren, men ändå fortsätta spela de nya spelen som släpps.
 
Sv: Dags för ny dator

Nej, det MÅSTE inte va det, men jag har sett reklam där det marknadsfört datorn som "grym speldator" och i sitter ett budgetGK. Men givetvis erbjuer även Dell det senaste som finns om man bara betalar för sig.

Vet du vilken modell som sitter i så kan vi utröna hur bra det är.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag behöver en ny dator. Velar mellan stationär och laptop. Förutom att surfa behöver jag ha word och excel. 17" skärm som minst på...
2
Svar
34
· Visningar
2 112
Senast: Enya
·
IT & mobiler Jag har en dator, laptop, som är runt 9-10 år. Funkar till det jag gör, men är av förklarliga skäl rätt seg. Jag använder den mest till...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 801
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 361
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Är det någon kunnig där ute som kan hjälpa mig i valet av ny dator? jag har en MacBook Pro från 2011 som fortfarande fungerar om än...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: JEHL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp